Gå til innhold

Et glimt av melkeveien

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tatt med en sigma 17-70f2.8-4 på stativ bak i hagen, 17mm og 20sek lukkertid på iso1600.

Etterbehandlet i Micosoft fotogalleri.. økte lysstryken og kontraster en del. senket skygge, høylys og fargetemperatur. oppskarpet litt og redusert støy. Ikke så avansert program men det funker :)

Lenke til kommentar

Aha, det var litt forbedring ja. :)

Er vanskelig å få frem mye detaljer uten mye jobbing i Photoshop eller tilsvarende. Veldig bra sluttresultat til tross! :)

Jeg ser du har mistet mye av rødfargen du hadde på noen av stjernene dine, men nøyaktig hvor du mistet det i prosessen din tør jeg ikke å si.

Kan kanskje anbefale å gjøre prosessen på nytt, for å se hvor fargen blir borte, og om det er noe du kan gjøre for å opperettholde den?

Stjerner er i utgangspunktet ikke "hvite alle mann" (selv om det ser sånn ut når vi bare "ser opp") men som oftest hvite/blåhvite og gule/orange.

På vidvinkel som i ditt tilfellet er det heller vanskelig å se dette, men man kan alikevel se at noen av de større stjernene på bildet ditt er orange.

Et lett eksempel å se dette på er M27 (vedlagt) som jeg tok bilde av for en stund siden. Der kan man se at forholdet mellom hvite og røde stjerner er nesten "50/50".

Dette har dog kanskje lite å si for helheten til bilde, men er mer en "finpussing" for å få ut så mye detaljer i bilde som mulig. :)

post-13836-0-12865900-1379525370_thumb.png

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

Jeg tror nok mye av fargespekteret forsvant i justeringen av fargetemperaturen i fotogalleriet til micosoft.. det er vel et litt "grovt" program som en ikke kan male over med en så fin pensel som photoshop tillater.

Men jeg er nå fremdeles en glad amatør som liker å leke å lære, så jeg setter pris på tips,innspill og konstruktiv kritikk :)

Så kanskje en dag kan jeg poste et bilde eller to i din klasse Jan Erik ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...