AnonymDiskusjon Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Hei. Jeg søkte første gang om AAP høsten 2011. Jeg slet med alvorlige kroniske smerter (nevropati). Akuratt da var jeg student og planen var å kunne hoppe av studiene og få aktiv behandling for fullt. Slik at min arbeidsevne kunne forbedres. Jeg fikk avslag og saksbehandler mente at jeg ikke oppfyllte § 11-5 om nedsatt arbeidsevne. De vurderte det slik at jeg hadde noe svekket helsetilstand men at det ikke påvirket min arbeidsevner i vesentlig grad. Det gikk bare nedovor med meg. Jeg ble sykere og sykere. For å få sosialhjelp krevde nav kristiansand at jeg søkte jobber på forhånd, det var et krav og måtte fylles ut på søknadsskjemaet. Jeg var altfor syk til å drive rundt å søke jobber. Hadde mer en nok med min egen helsetilstand som var elendig. Av desperasjon for å unngå å gå økonomisk under så beholdt jeg studielånet uten og faktisk studere. Jeg fikk ingen annen inntekt. Slik har jeg holdt på i to år og sykestipendet har reddet meg fra å bli skyvet ut av studielånet i forhold til forsinkelse. Nå har jeg flyttet til Oslo og har søkt om arbeidsavklaringspenger igjen. Nå har jeg fått innvilget aap og fått beskjed om at jeg oppfyller inngangsvilkåret § 11-5. I tilegg fikk jeg god hjelp av sosialkontoret. De sa jeg med trygghet kunne avslutte utbetalingen fra lånekassen. Jeg ville få penger til livsopphold og husleie av dem. Dette har jeg fått frem til jeg fikk nylig innvilget AAP. En helt fantastisk å riktig behandling har jeg fått, men allikevel forsent. Samme diagnose og sykdom. To ulike saksbehandlere og to ulike utfall. Den ene sa nei, den andre sa ja. Allikevel er sykdommen den samme og det er utrolig at jeg ikke fikk det innvilget i første omgang. Jeg vil også si at jeg klaget på vedtaket i kristiansand men fikk ikke omgjøring og vedtaket ble oppretthold. Jeg hadde store problemer med helsen den tiden, så jeg orket ikke å anke det inn til trygderetten. Det jeg lurer på om jeg kan på noen måte kreve NAV nå for etterbetaling for de to årene jeg ikke har fått AAP? Jeg har levd kun med studielån og uten jobb i to år på grunn av nervesykdommen. Jeg mener at jeg har blitt behandlet helt forkastelig og de burde gremmes over behandlingen jeg har fått i kristiansand. Det har tydeligvis alt å si hvor du bor og hvilken saksbehandler du får. Har jeg noe å stille opp med og som kan underbygge et slikt krav? Kan jeg eks vise til at trygden har hvert misvisende (NAV)? Anonymous poster hash: 871c4...a96 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Det er et grunnvilkår for en slik endring at NAV har gjort en feil eller at feilaktige eller misvisende opplysninger fra andre enn deg har ført til avslaget, jfr. folketrygdloven pgf 22-14 fjerde ledd. Feilen må selvsagt være slik at hvis feilen ikke var blitt gjort ville du ha fått ytelsen: Du må fylle alle vilkårene for AAP i perioden det eventuelt skal etterbetales for. I beskrivelsen din skriver du at du fikk et negativt vedtak som bygget på vurderingen at du ikke i særlig grad ble hindret i å skaffe arbeid på grunn av sykdom. Du skriver videre at du i etterkant av vedtaket ble sykere, og at du etter å ha blitt sykere fikk innvilget arbeidsavklaringspenger. Senere i innlegget skriver du at du har 'samme diagnose og sykdom'. Du er nødt til å bestemme deg - var du syk og ble sykere, eller har sykdommen vært stabil (i art og grad) fra opprinnelig søknadstidspunkt til nå? 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. september 2013 Forfatter Del Skrevet 17. september 2013 Trådstarter: Hei, Jeg forstår at det kan virke litt rotete. Det som er er at på de to årene så har sykdommen forverret seg. Det vises blant annet på andelen jeg fikk i sykestipend. NAV ser på studier og arbeid som likt, så dersom jeg får 50% sykestipend, så er jeg 50% arbeidsufør i det aktuelle tidsrommet. Inngangsvilkåret for AAP er minst 50% arbeidsuførhet, så jeg anser derfor § 11-5 for å hver oppfylt hele tiden, men med ulike prosentandeler. Derfor mener jeg at det blir urimelig å kreve 100% etterbetaling for to år, men jeg har tenkt å kreve prosentandelen jeg har fått sykestipend for. Som gjennspeiler den faktiske arbeidsuførheten. For høst 2011 til vår 2012 fikk jeg 50% sykestipend. For Høst 2012 fikk jeg 70% sykestipend. Å for vår 2013 fikk jeg 100% sykestipend. Det jeg vil frem til er at jeg mener at feilaktighet og inkompetanse hos den første saksbehandleren førte til avslag på § 11-5 og at jeg nå kan kreve tilbakebetaling for de to årene, iforohold til prosentene jeg har hvert arbeidsufør i de ulike tidsrommene. Kan jeg vinne gjennom med dette? Hva trenger jeg eventuelt av dokumentasjon? Anonymous poster hash: 009dc...127 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Du trenger ny dokumentasjon som ikke var fremlagt på søknadstidspunktet og beviser at forrige saksbehandlers vurdering var direkte feil. Dokumentasjonen må vise helsetilstanden din på søknadstidspunktet for forrige søknad. Jeg vet ikke hvor ditt NAV-kontor har fått det at 50 % "studieuførhet" er lik 50 % arbeidsuførhet - det stemmer ikke. Arbeidsuførhet er arbeidsuførhet, og kan ikke defineres ut fra en fast proporsjon til studieuførhet. Man kan være 100 % studieufør men likevel ikke arbeidsufør, noe folketrygdloven pgf 11-13 fjerde ledd påviser behovet for regler om. Dersom du får eller har fått sykestipend i samme periode vil retten til AAP kunne være falt bort på grunn av regelen i folketrygdloven pgf 11-25 (retten til ytelser etter kapittel 11 faller bort i den utstrekning tilfellet dekkes av annen lovgivning). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå