Gå til innhold

Arbeidere fra Øst-Europa er en velferdsbombe

Anbefalte innlegg

De titusenvis av arbeidsinnvandrerne som har kommet til Norge fra Øst-Europa gjennom EØS, har større risiko for å falle ut av arbeidslivet enn andre. Og på sikt kan mange bli avhengige av norske velferdsordninger.

http://www.dagbladet.no/2013/09/17/nyheter/politikk/arbeidsliv/ost-europa/samfunn/29308913/

Bare Polen har en befolkning på over 40 millioner, en arbeidsledighet på 18 %, og en ungdomsledighet på 40%. Dette vil definitivt sette det norske velferdssamfunnet på prøve, det gjelder ikke bare arbeidere fra Polen, men generelt fra Øst-Europa.

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det har noe med at de ikke har fast jobb, men har heller fått jobb via bemanningsbyråer.

Når de er ansatt i polsk-baserte bemanningsbyråer så har de vel som regel ikke fast bostedsadresse i Norge heller, men innlosjeres av firma, og pendler tidsvis hjem når de har fri

Jeg mistenker at denne prognosen som serveres er unyansert og overdramatisert. Man kan ikke bare bare ta antallet polakker som finns her i landet akkurat nå, og nærmest automatisk utgå fra at alle er her permanent eller har opparbeidede rettigheter, eller sågar er interessert i å gå sysselløse rundt og strøve.

Det blir for svart-hvit tror jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke fast jobb, lav utdanning, dårlige arbeidsvilkår(for lange arbeidsdager, arbeid uten tilstrekkelige hjelpemidler etc) og det faktum av at de er i en fremmed kultur gjør nok mye.

Det er vel ikke få som kjenner en polsk håndverker i begynnelsen av 30-åra som arbeider så hardt at kroppen vil være ødelagt før han fyller 50.

Edit: Jeg tviler på at Fafo har vært så sleivete at det ikke har regnet skikkelig på hvor mange av de som kommer faktisk vil bli lenge nok til å opparbeide seg rettigheter,

Arbeidere fra øst-europa er opplagt en utfordring, uansett hvilken politisk fløy man tilhører.

Endret av EternalSunshine
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor har de "større risiko for å falle ut av arbeidslivet" egentlig? Stemmer det?

Ja. De har stort sett bare utsatte jobber med mye midlertidige kontrakter etc. samt de snakker dårlig norsk. Med andre ord er det både større sannsynlighet for å bli arbeidsledig, og mindre sjanse for å få ny jobb. Arbeidsledighet blant østeuropeere i Norge er allerede på rundt 10%, mye høyere enn i resten av befolkningen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor har de "større risiko for å falle ut av arbeidslivet" egentlig? Stemmer det?

Som EternalSunshine skriver har de som gruppe svært mange fellestrekk med den gruppen nordmenn som hyppigst faller utenfor arbeidslivet - lav grad av formell utdanning, yrkeserfaring fra en svært snever del av arbeidsmarkedet, intet nettverk, svært ofte ingen språkkunnskaper.

Helseproblemene som dukker opp er ofte slitasjeskader og smerteproblematikk med de omskoleringsvansker som hører til (prøv å skulle omskolere en person som ikke snakker språket og har null videregående skolegang til et kontoryrke som kan tilrettelegges).

På grunn av EØS-samarbeidet har de aller fleste EØS-arbeidere fulle trygderettigheter i Norge etter å ha arbeidet her i minst ett år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nok heller at dette (LO vennlige) FAFO utspillet og skremslene egentlig har å gjøre med at en påtroppende borgerlige regjering jo har sagt de ønsker forandring i arbeidsmiljø-loven for å gjøre det lettere med midlertidig ansettelser. Noe LO er imot.

Ergo vil det bli enklere for norske bedrifter å også ansette polakker midlertidig, men som i samme slengen opparbeider seg trygd- og sosial rettigheter. Det er nok det FAFO spiller på, for å gjøre et kommende utspill fra den nye regjeringa upopulært. Bare vent å se.

Lenke til kommentar

Det kunne ikke tenkes at FAFO faktisk er interessert i en budsjettmessig stabil velferdsstat, neida. Rapporten som ble ferdigstilt i juni 2013 (og for det vesentligste ble skrevet flere måneder før dette) var selvsagt et bestillingsverk for å sørge for at en borgerlig regjering som vant valget tre måneder senere skulle bli upopulær.

Lenke til kommentar

Det kunne ikke tenkes at FAFO faktisk er interessert i en budsjettmessig stabil velferdsstat, neida. Rapporten som ble ferdigstilt i juni 2013 (og for det vesentligste ble skrevet flere måneder før dette) var selvsagt et bestillingsverk for å sørge for at en borgerlig regjering som vant valget tre måneder senere skulle bli upopulær.

Du kan vel ikke benekte at ved å liberalisere arbeidsmiljøloven mht. midlertidig ansettelse, vil det også bli enklere for øst-europeere å få en fot innenfor? Med påfølgende økt sjanse til å opparbeide seg norske trygderettigheter?

Lenke til kommentar

Du kan vel ikke benekte at ved å liberalisere arbeidsmiljøloven mht. midlertidig ansettelse, vil det også bli enklere for øst-europeere å få en fot innenfor? Med påfølgende økt sjanse til å opparbeide seg norske trygderettigheter?

Hvis du leser innlegget mitt en gang til ser du kanskje at det jeg bestrider er implikasjonen din om at FAFO skrev rapporten med sikte på borgerlig overtakelse av regjeringsmakten.

Lenke til kommentar

Vel, du får tro hva du vil.

Jeg tror jeg iallefall kan love god underholdning når Siv og Erna i Stortinget klubber gjennom liberaliseringen av Arbeidsmiljøloven med inntil 12 timers arbeidsdager og midlertidig ansettelse. Dvs. arbeidsbetingelser/jobber som nok er lettere å få sultene øst-europere til å ta.

Spesiellt paradoksalt siden det hyles om at vi er blitt "europa's sosialkontor", hvor ille EØS er, og nå vil jammen Siv av alle, gjøre det enda enklere "for enda flere av disse innvandrerne" å få en fot innenfor trygdesystemet !

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...