CasterAnd Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) Hei. Jeg trenger en Gigabit router med brannmur og DCHP server. Noen som vet om dette? Finner bare 100Mbit routere. Edit: Redone av posten da noen enkelte ikke klarer å konsentrere seg om spørsmålet. Endret 17. september 2013 av CasterAnd Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Hva er det du egentlig har tenk og mener her? Skal du plassere routerne på forskjellige steder i huset ditt for bedre dekning? Trådløs switch? Det finns ikke... Og så og si alt av utstyr i dag har gigabit porter, en 5 porters switch koster fra et par hundre og oppover... Fint hvis du gir en litt bedre og detaljert forklaring på hva slags utstyr du har og hva du ønsker og oppnå med dette her.... Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 17. september 2013 Forfatter Del Skrevet 17. september 2013 Hva er det du egentlig har tenk og mener her? Skal du plassere routerne på forskjellige steder i huset ditt for bedre dekning? Trådløs switch? Det finns ikke... Og så og si alt av utstyr i dag har gigabit porter, en 5 porters switch koster fra et par hundre og oppover... Fint hvis du gir en litt bedre og detaljert forklaring på hva slags utstyr du har og hva du ønsker og oppnå med dette her.... Legger meg flat. Skrev switch et par plasser istedet for router. Fikset nå. Det jeg ser etter er en gigabit router :3 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Jeg vil uansett anbefale deg en Asus RT-AC66U/N66U router.. Er de beste på markedet nå og AC66 støtter neste generasjon 5GHz bånd. Kjøp deg eventuelt ett eller flere billigere AP'er/routere (satt opp som AP), og koble disse til Asusen for å utvide WiFi nettverket ditt... Av switch, så kan du bare kjøpe den billigste gigaswitchen du finner, med nok porter.... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Hei. Skal sette opp ett mer avansert nettverk hjemme. Det kommer til å bli lagt opp slik: Du har jo fått svar på det du spør om.... Men lurer på om du virkelig skal sette opp som på tegningen? Hvorfor to rutere parallelt? Skal de som er tilkoblet ruterne ha tilgang til server? Og hva slags modem har du når du skal koble slik? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) "Modemet" ditt er nok et multimodem da du skal ha tre enheter koblet til det, men jeg kan godt ta feil. Jeg skjønner ikke hva du vil oppnå med dette oppsettet. Endret 17. september 2013 av Chris93 Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 17. september 2013 Forfatter Del Skrevet 17. september 2013 (endret) Den samme regla hver eneste møkka gang man behøver noe.. "Hvorfor?" Jeg spurte om en router, ikke om noe annet. Du har jo fått svar på det du spør om.... Men lurer på om du virkelig skal sette opp som på tegningen? Hvorfor to rutere parallelt? Skal de som er tilkoblet ruterne ha tilgang til server? Og hva slags modem har du når du skal koble slik? Grunnen er at det trådløse nettverket ikke skal kjøres sammen med det kablede, dvs. de skal ikke ha tilgang til hverandre like lett som om de var koblet på samme nett. Og hvor har jeg fått svar? Jeg vil uansett anbefale deg en Asus RT-AC66U/N66U router.. Er de beste på markedet nå og AC66 støtter neste generasjon 5GHz bånd. Kjøp deg eventuelt ett eller flere billigere AP'er/routere (satt opp som AP), og koble disse til Asusen for å utvide WiFi nettverket ditt... Av switch, så kan du bare kjøpe den billigste gigaswitchen du finner, med nok porter.... Switcher har jeg. Tok en liten feil i førsteposten som jeg rettet, og kanskje ting ikke kom tydelig nok frem: Trenger en gigabit router med firewall og dchp, ikke switch "Modemet" ditt er nok et multimodem da du skal ha tre enheter koblet til det, men jeg kan godt ta feil. Jeg skjønner ikke hva du vil oppnå med dette oppsettet. Jeg ønsker å oppnå til sammen tre separate nettverk, et servernett med enkelte åpnede porter, ett kablet og et trådløst nett som er separate. Ja, det er et multimodem men trådløsenheten er på knappe 50mbitps. Endret 17. september 2013 av CasterAnd Lenke til kommentar
radivx Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) Den billigste løsningen er nok å kjøpe en trådløs hjemmerouter (fra f.eks. ASUS. flashe med DD-WRT og skru av trådløst). Hvis ikke snakker vi noe alla dette (Netgear ProSafe Firewall): http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599753 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=502329 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=461272#extra Disse har basic funksjonalitet som DHCP server, så spørs jo litt hva du legger i ordet "router". Du må litt opp i pris dersom VLAN støtte er et must (dette mangler vel også de fleste hjemmeroutere uten 3dje parts firmware). Veldig få av disse tingene som har gigabit WAN support om det er ønskelig (da tror jeg fort du må over på proffutstyr som koster en god del mer lapper enn det jeg har linket til) edit: Er bare å lete i "brannmur" kategorien hos komplett og tilsvarende. Endret 17. september 2013 av radivx Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Switcher har jeg. Tok en liten feil i førsteposten som jeg rettet, og kanskje ting ikke kom tydelig nok frem: Trenger en gigabit router med firewall og dchp, ikke switch JA OG DU FIKK TIPS OM 2 AV DE BESTE ROUTERNE PÅ MARKEDET! Hvorfor bitcher du om dette i etterkant? Har ikke nevnt switch der! Lenke til kommentar
kaare_t Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 JA OG DU FIKK TIPS OM 2 AV DE BESTE ROUTERNE PÅ MARKEDET! Hvorfor bitcher du om dette i etterkant? Har ikke nevnt switch der! Frustrated...!??!? Bare kjapt innpå _Christian_N: Ser du har en del Cisco sertifiseringer; hvorfor anbefaler du ikke en Cisco router? Finnes jo flere til kurante priser (~5000,-) på finn.no Vet det er "dyrt" for en hjemmebruker, men med tanke på din bakgrunn ville jeg jo anta at du var litt "pro-Cisco"...? For min del anbefaler jeg hjemmebrukere, med litt større krav enn min mor og far, litt mer skikkelig utstyr. Har selv blandt annet Cisco (dog ikke router, men en Wireless controller sammen med mine 3 AP'er). Er man på budsjett er Netgear, TP-Link ++ gode valg.... Men fortsatt ikke noen grunn til å bange løs på TS da... :-) Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Den samme regla hver eneste møkka gang man behøver noe.. "Hvorfor?" Jeg spurte om en router, ikke om noe annet. Jeg ønsker å oppnå til sammen tre separate nettverk, et servernett med enkelte åpnede porter, ett kablet og et trådløst nett som er separate. Ja, det er et multimodem men trådløsenheten er på knappe 50mbitps. Du får den samme dritten dersom du viser er merkelig oppsett uten å forklare hva du egentlig du vil med det. Da vet ingen hva du vil og dermed så er det vanskelig å vite hva du trenger og derme så vil folk foreta seg en behovsanalyse. Selv synes jeg du har et noe rart. Siden du ikke behøver noe mer enn brannmur, DHCP og 1Gb porter så kan du velge blant nesten alt, wifi kan du slå av som du vil. RT-n66u med f.eks DD-WRT eller Tomato Shibby som er nevnt tidligere vil fungere meget bra. Du beskrever heller ikke hva du ønsker å få ut av brannmuren, dersom du ønsker en skikkelig en så må du nok ta en titt på de radivx nevnte, uten at jeg kan si noe sikkert. Dersom jeg var deg så ville jeg heller bridget multimodem(dobbelt NAT er fy), hatt en skikkelig router bak den slik som en boks med pfSense. Også en switch og en trådløs router med DD-WRT. Jeg hadde satt opp regelene slik at serveren fikk som de ville(bare porter antar jeg) og brukt VLAN på routeren slik at wi-fi og kablet nett er adskilt. At alternativ hadde vært å skaffe seg en swtich med VLAN-funksjonalitet og skilt servere, kablet og wifi på den måten, men dette krever et seperat AP 1 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Frustrated...!??!? Bare kjapt innpå _Christian_N: Ser du har en del Cisco sertifiseringer; hvorfor anbefaler du ikke en Cisco router? Finnes jo flere til kurante priser (~5000,-) på finn.no Vet det er "dyrt" for en hjemmebruker, men med tanke på din bakgrunn ville jeg jo anta at du var litt "pro-Cisco"...? For min del anbefaler jeg hjemmebrukere, med litt større krav enn min mor og far, litt mer skikkelig utstyr. Har selv blandt annet Cisco (dog ikke router, men en Wireless controller sammen med mine 3 AP'er). Er man på budsjett er Netgear, TP-Link ++ gode valg.... Men fortsatt ikke noen grunn til å bange løs på TS da... :-) Frustrert? Nei, egentlig ikke, men når TS ber om tips til en router, og får det, for så å fortsette å gnage på noe som ikke er relevant lenger, så får man litt lyst til å "facepalme" så hardt at man burde ta en tur til tannlegen etterpå for å sjekke at tenna sitter som dem skal..... Banger ikke løs på TS... Grunnen til at jeg ikke anbefaler TS Cisco utstyr, er fordi det utstyret som duger, er i bedriftsklassen og helt ute av TS' mål-, pris og kompetanse område... Han trenger ikke noe annet enn en helt vanlig hjemmerouter, og da er Asus sine, i mine øyne, det beste merke å velge nå... Har hatt Cisco Linksys utstyr selv, og det har blitt returnert ganske så fort igjen... Etter at jeg selv fikk meg AC66'n, så har nettverket mitt aldri fungert så bra og stabilt som det nå gjør... Hadde det vært snakk om Enterprise krav her, så selvfølgelig hadde jeg "krevd" at TS skaffet seg Cisco utstyr! Hehe... Endret 18. september 2013 av _Christian_N 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Den samme regla hver eneste møkka gang man behøver noe.. "Hvorfor?" Jeg spurte om en router, ikke om noe annet. Nå spør du om en ruter etter at du har redigert førsteposten... Hadde du skrevet det opprinnelig så hadde du sluppet å irritere deg over alle som leste den opprinnelige posten med tegningen som gjorde at jeg og flere andre lurte på hva du egentlig dreiv med... Hvis du er plaget med "samme regla hver eneste møkka gang man behøver noe", så kanskje du burde tenke deg om og kvalitetssikre det du skriver før du poster? 3 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Nå spør du om en ruter etter at du har redigert førsteposten... Hadde du skrevet det opprinnelig så hadde du sluppet å irritere deg over alle som leste den opprinnelige posten med tegningen som gjorde at jeg og flere andre lurte på hva du egentlig dreiv med... Hvis du er plaget med "samme regla hver eneste møkka gang man behøver noe", så kanskje du burde tenke deg om og kvalitetssikre det du skriver før du poster? 2 Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Ser at jeg sikkert kunne endret førstepost. Sånn sett er det min feil det, men når svarene jeg får bare blir om hvor "merkelig dette oppsettet er" så blir jeg ikke akkurat spesielt blid. Prøv heller å hjelpe litt Uansett. Jeg ønsker helst ikke trådløsenheten fordi det hadde vært fint om jeg kunne funnet en billigere gigabit router Fikk masse meldinger idag og svar over anbefalinger. Setter den som løst likegreit. Edit: Hvor ble det av sitater? .-. Endret 18. september 2013 av CasterAnd Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 (endret) JA OG DU FIKK TIPS OM 2 AV DE BESTE ROUTERNE PÅ MARKEDET! Hvorfor bitcher du om dette i etterkant? Har ikke nevnt switch der! Det var trådløse routere, og du bablet videre om å utvide WiFi nettverket. Jeg snakket aldri om anbefalinger for WiFi routere, men takk for anbefalingen. Tror jeg var innom Asus' routere uansett fra før av, men var ikke sikker på hvilken som var den beste atm Den billigste løsningen er nok å kjøpe en trådløs hjemmerouter (fra f.eks. ASUS. flashe med DD-WRT og skru av trådløst). Hvis ikke snakker vi noe alla dette (Netgear ProSafe Firewall): http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599753 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=502329 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=461272#extra Disse har basic funksjonalitet som DHCP server, så spørs jo litt hva du legger i ordet "router". Du må litt opp i pris dersom VLAN støtte er et must (dette mangler vel også de fleste hjemmeroutere uten 3dje parts firmware). Veldig få av disse tingene som har gigabit WAN support om det er ønskelig (da tror jeg fort du må over på proffutstyr som koster en god del mer lapper enn det jeg har linket til) edit: Er bare å lete i "brannmur" kategorien hos komplett og tilsvarende. Så vidt som jeg kan se var den andre linken (FVS318G) en router med gigabit WAN. Det jeg stort sett trenger er en close-to gigabit tilkobling på WAN og gigabit på LAN. Endret 18. september 2013 av CasterAnd Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Du får ikke routere i dag uten Wifi! Og det er det bare å skru av! Og sånn som jeg tolket det, og som du ikke svarte på, så virket det som du skulle forbedre og/eller utvide dekningen din.. Så derfor nevnte jeg at du kunne vurdere noen billige(re) routere/AP'er til dette... Og begge Asusene har gigabit på både LAN og WAN... Og forresten, når du ikke har peil, så er det jævlig lite sjakktrekk å være frekk og spydig mot de som prøver å hjelpe deg.. Ydmykhet kommer du veldig mye lenger med.... Endret 18. september 2013 av _Christian_N 2 Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Vel, når de første svarene bare er om "HVORFOR DET OPPSETTET" så blir jeg ikke akkurat spesielt glad. Nei, jeg har ikke mye peil på hvilke routere det er idag. Og jo, man får routere uten WLAN. Og det jeg spurte om var en router, noe som det stod i førstepost (Vel, først stod det switch før jeg redigerte det om til router). Hvor vanskelig skal det være å lese? Og jo, jeg er ydmyk, men samtidig syntes jeg det er litt mystisk at folk ofte spyr ut med "hvor dårlig" eller "hvor uforståelig" oppsettet er, framfor å hjelpe TS Edit: Sitater funker ikke for meg idag. Endret 18. september 2013 av CasterAnd Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Nei, jeg har ikke mye peil på hvilke routere det er idag. Og jo, man får routere uten WLAN. De to setningene motsier vel hverandre litt.... Tok en rask kikk på komplett.no som vanligvis har et godt utvalg. De har 43 forskjellige rutere, men fant bare 1 er uten WLAN og det er en temmelig spesiell sak. Og jo, jeg er ydmyk, men samtidig syntes jeg det er litt mystisk at folk ofte spyr ut med "hvor dårlig" eller "hvor uforståelig" oppsettet er, framfor å hjelpe TS Da jeg spurte om oppsettet var det et forsøk på å hjelpe. Jeg hadde ingen formening om dine kunnskaper og når det ikke var noen flere opplysninger til tegningen og det virket som du ikke visste om du skulle ha ruter eller switch i den opprinnelige første posten, så var jeg redd for at du var "litt på jordet". Endret 18. september 2013 av Mr D 2 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Med fare for å gjenta meg selv.... Endret 18. september 2013 av _Christian_N 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå