Gå til innhold

Hybrid -> Cyclocross worklog

konduktans

Anbefalte innlegg

I sommer mistet jeg lappen. På tross av ulempene, smertene og skuffelsen klarte jeg å finne et nytt lys i hverdagen; Jeg begynte å sykle. Som den impulsive mannen jeg er, reiste jeg på XXL og kjøpte meg landeveissykkel på tilbud. Det er de beste 7000 kronene jeg har brukt. Jeg kan sykle fra alle - selv mopeder. Selv om jeg har noen kilo for mye har jeg mye kraft i beina og det går lynraskt til og fra jobb. Det kjipe er at vinteren kommer. Det er bare å drite i landeveisykkelen.

På den andre siden er det en perfekt unnskyldning for å bruke pengene (les: MasterCard-et) på noe i grenseland fornuftig. Jeg har nå kjøpt inn en hybridramme og gaffel i relativt god stand.

post-108681-0-92758900-1379440818_thumb.jpg

post-108681-0-98664400-1379440828_thumb.jpg

post-108681-0-61420400-1379440829_thumb.jpg

post-108681-0-16606400-1379440830_thumb.jpg

post-108681-0-60534400-1379440830_thumb.jpg

Rammen er en Trek FX 7.5 22.5" i champagnefarge. Den er litt stor for mine snaue 180 cm, men for en sykkel! Den veier mindre enn landeveisykkelen min, har karbongaffel, og er i god stand. Best av alt; Den kostet meg 300 kroner.

I tillegg til denne rammen trenger jeg felger, felgteip, slanger, piggdekk, pedaler, nye tannhjul til krank, sete, og selvsagt drop-bar og landeveisgir/bremser.

Takket være Ebay har jeg svinbillig styreteip på vei i diverse farger. Jeg byr også på styre og gir, men har begrenset budsjett.

og

Utgifter: [x]-Kjøpt inn [x]-Ikke kjøpt inn [x]-Vurderes

[x] Ramme/gaffel: 300,-

[x] Felger: 299+349,-

[x] Slanger: 2x 49,-

[x] Felgtape: 49,-

[x] Dekk: 2x 399,-

[x] Pedaler: 350,-

[x] Sete: 170,-

[x] Styreteip 3x 20,-

[x] Kjede: 159,-

[x] Drop bar: 250,-

[x] Landeveisgir: 620,-

[x] Krank: 400 ,-

Totalpris så langt: ~2700 kroner.

EDIT: Alt er nå bestilt inn, så nå nærmer det seg med stormskritt!

Slengt på felger:

post-108681-0-77866900-1379517959_thumb.jpg

Endret av konduktans
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Hei!

Hvordan er fremdriften på dette prosjektet? Ble det sykkel av dette til slutt?

Er selv på jakt etter en sånn ramme som du har handlet, men det er neimen ikke så enkelt å få tak i. Burde være et ypperlig utgangspunkt for en vintersykkel/jobbsykkel.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det har dessverre blitt få oppdateringer i denne tråden. Det har dog vært en del fremgang.

Det viste seg at stemmen var alt for lang(13cm), så investerte i en 9cm stem fra Ebay. 60 kroner. Denne er også for lang, så har bestilt en ny stem på ~50mm. Nesten gratis; 60 kroner.

Har også byttet ut setestammen med en i karbonfiber. Litt for å spare vekt, men mest for å få litt fjæring, og fordi det kostet det samme som vanlig setestamme.

Felgene er også nye. Biltemafelgene jeg brukte først var fantastisk dårlige, så kjøpte to på XXL. Disse var ikke like, og bakfelgen hadde ikke bremsespor. Valgte derfor å bestille to like Linus-felger fra XXL.

Fikk også satt på det nye krankpartiet. Det fungerer greit, men det har alt for høy Q-faktor(avstand mellom pedalfestene). Tenker derfor å investere i en landeveiskrank. Det blir ikke som en landeveissykkel, men blir ihvertfall mye bedre. De bruker Octalink-feste begge to så bør passe rett på. Det ville også løst problemene jeg har med at giret ikke fungerer skikkelig.

Noen som vet om jeg kan bruke Sora-girskiftere med Ultegra-krank? Og vil MTB-kjede fungere med ultegra-krank?

Slik ser sykkelen ut nå:

post-108681-0-68682600-1393502552_thumb.jpg

Den fungerer greit, men bremsene er "squishy", og girene er ikke riktig justert. Bakgiret fungerer flott, men får bare brukt 2 av 3 gir foran. Antar at det er pga avstand mellom tannhjulene(pga mtb-kjede).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...