Quandalon Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Jeg har kommet opp med dette som forlsag: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1281803&su=710C5B75-C467-4C68-8ACA-6353FE79D0D8 Noe som burde vært gjort annerledes? Tenkte ett skjermkort til etterhvert, trenger jeg ta større strømforsyning? Er dette hovedkortet bedre? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=782425 Kabinett og vanlig HDD har jeg fra tidligere Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Her er et alternativt forslag som kommer på 13,000kr. For 700kr mer kan du bytte ut mainstream cpu/hk med performance-utgaven og få en heftig videoredigeringsmaskin. Sekskjerne CPU Pris: 13,000krOg her er et alternativt forslag med fokus på gaming, to stk 7970 Ghz edition i Crossfire.Pris: 12685krStort budsjett med mange muligheter, anbefaler å legge pengene der det teller. CPU og GPU.Hovedkort, strømforsyning, ram og lignende gir lite igjen for pengene mens man sitter og venter på at CPU skal jobbe ferdig eller justerer ned grafikksettings. Lykke til Lenke til kommentar
Quandalon Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 Her har jeg kombinert de to som du satt opp. Vil dette fungere? Og holder PSU? http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1281991&su=992A3FFD-03FB-4C5E-BFD7-DCF0FBDFFBF5 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Det viktigste i mine øyne er at maskinen er rask nok. Hvis det lagger i BF4 eller videoredigeringen tar flere minutter lengre enn nødvendig så er det en veldig liten trøst at det er fint/ryddig/stilig inni maskinen med f.eks. modular PSU. Så jeg prøver alltid å legge mest mulig av budsjettet der det gjelder. Den pcen du har satt opp er virkelig kompromissløs, det beste av alt. Mye ytelse for pengene (i den prisklassen).PSU:750w holder det også, med 850w har du mye å gå på så det er ikke noe å tenke på. RAM: X79 hovedkortet støtter dual, triple og quad-channel ram.Du har noen alternativer der:Kjøpe 2x8Gb og kjøre i dual channelKjøpe 4x4Gb og kjøre i quad channelEller en mellomting, kjøpe et kit på f.eks. 3x4Gb og ha 12Gb ram i triple channel.Denne testen tar for seg skalering fra single channel til quad channel ram. For å oppsummere den så er det betydelig forskjell fra single channel til dual channel mens forskjellen er mindre opp til trippel channel og enda mindre opp til quad channel.I bunn og grunn er det ikke så nøye hva du velger, det er fordeler og ulemper men de er ganske ubetydelige. Det viktige er at du har ihvertfall dual channel, ikke for lite ram til det du skal jobbe med og at ikke brikkene er så dyre at de kommer på bekostning av cpu og gpu. Selv hadde jeg sikkert gått for 4x4Gb. Ram er ikke akkurat det dyreste å oppgradere og om 1-2år får du gjerne kjøpt 4x16Gb brikker. Grafikkort:De kortene er veldig bra, men jeg anbefaler å gå for en løsning med et grafikkort. Jeg foreslo de for å vise at budsjettet ditt var stort og gav mye spillerom eg har prøvd både Crossfire og Trifire og har endt opp med å bare holde det enkelt med 1 gpu og spiller kun på 1 skjerm.Jeg har nå et GTX 770 kort men hadde kjøpt Titan hvis det ikke var for at det med stor sannsynlighet lanseres en ny generasjon skjermkort om ganske kort tid.Hvis du vil ha Crossfire anbefaler jeg å kjøpe et kort først, og så prøve det og se om du vil ha mer ytelse. Isåfall kjøp et kort til etterpå og du kan få "ny sprek pc" følelsen en gang til.Etter min erfaring så er Crossfire og SLI mest praktisk for de som skal spille i 2560x1440 oppløsning eller over flere skjermer. Jeg ser ikke på det som en fremtidsrettet løsning, jeg mener det er bedre å heller kjøpe et kort i dag og et moderne kort i fremtiden enn å sitte med to utdaterte kort i Crossfire/SLI.Og da har jeg ikke nevnt støy, energiforbruk og varme/overoppheting hvis kabinettkjøling ikke strekker til.AMD kommer med en pressemelding om ca en uke, det er flere som tror de skal lansere en ny generasjon grafikkort samtidig som Battlefield 4 lanseres (slutten av oktober).Denne generasjon grafikkort er helt i slutten av levetiden og er grunnen til at jeg ikke kjøpte et Titan kort nå nettopp. Jeg tror det er snakk om uker og ikke måneder til neste generasjon kommer og skal jeg bruke mye penger på grafikkort så tror jeg det vil lønne seg å vente litt til.Oppsummert:Bra oppsett som mange bare kan drømme omPSU er mer enn tilstrekkelig, også for crossfire Anbefaler å vente til ihvertfall slutten av måneden med å bestille i tilfelle AMD lanserer nytt grafikkort på pressekonferansen de skal holde.Anbefaler også å begynne med 1 grafikkkort og heller kjøpe et til hvis du vil ha mer guffe i spill, det er ingen skam i det Endret 18. september 2013 av Pycnopodia 1 Lenke til kommentar
Quandalon Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 Du har virkelig tatt deg til tid å svare! Jeg er ikke i noe hast med å bestille en ny pc. Den jeg har nå kan fint brukes en stund til. Hvis jeg går for dette oppsettet så tar jeg som du anbefaler en GPU, og oppgraderer hvis jeg får en større behov. Men jeg drøyer nok uansett frem til AMD kommer med sin pressemelding. Hvis de da lanserer en ny generasjon med grafikkort, så henger jeg meg på den bølgen. Resten av oppsettet lar jeg være som det er, for det kommer til å dekke mine behov. Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå