Gå til innhold

inntak til ivy league

sherya123

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå til sommer vil jeg få en samlet snitt på 5.7-5.8. Og jeg har veldig lyst til å studere på en av Ivy league skolene i USA.

I tilleg til snittet mitt, har jeg også noen aktiviteter utenfor skolene. Jeg er veldig politisk aktiv i et ungdomsparti og også aktiv i Leger Uten grenser. Og jeg spiller også squash.

La oss si at jeg skriver et veldig bra essay, scorer godt på testene og skriver et bra motivasjonsbrev. Tror dere jeg har en sjangs for å komme inn på en av Ivy league skolene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Utdannelse er mer enn akademiske oppgaver men studenter som møter og jobber med folk fra forskjellige kulturelle bakgrunner blir bedre utdannet enn folk som sjelden erfare multikulturellisme. Det er mer enn snillismens at amerikanske selskap rekruttere arbeidere fra forskjellige etniske bakgrunner. Du finner ikke et top 100 amerikansk selskap som ikke har et "diversity" program Selskap som har et godt flerkulturelt arbeidsted tjener mer penger enn monokulturelle arbeidsteder(gjennomsnittlig)
Lenke til kommentar

Utdannelse er mer enn akademiske oppgaver men studenter som møter og jobber med folk fra forskjellige kulturelle bakgrunner blir bedre utdannet enn folk som sjelden erfare multikulturellisme. Det er mer enn snillismens at amerikanske selskap rekruttere arbeidere fra forskjellige etniske bakgrunner. Du finner ikke et top 100 amerikansk selskap som ikke har et "diversity" program Selskap som har et godt flerkulturelt arbeidsted tjener mer penger enn monokulturelle arbeidsteder(gjennomsnittlig)

Jeg kan identifisere meg med dette. Det er ikke USA, men på mitt studie er det også folk fra hele verden; f.eks Nigeria, Kina, India, Myanmar, Tibet, Hellas og Iran. Dette er kanskje den største forskjellen mellom å studere i Norge og i utlandet.

Lenke til kommentar

Jeg kan identifisere meg med dette. Det er ikke USA, men på mitt studie er det også folk fra hele verden; f.eks Nigeria, Kina, India, Myanmar, Tibet, Hellas og Iran. Dette er kanskje den største forskjellen mellom å studere i Norge og i utlandet.

På slik måte får mann en kulturelle utdannelse. Synd at mer ikke får det

Lenke til kommentar

@sherya123:

Karakterene dine betyr egentlig ingenting ved opptak til college/universitet i USA. Skal du komme inn på Ivy League skoler i USA må du for det første gjøre det bra på SAT eller ACT (avhengig av hvor i USA du vil). De fleste læresteder bruker en av disse, men sjekk med det aktuelle. Ellers er essayet og i en del tilfeller personlig intervju som bestemmer om du kommer inn. Hverken SAT eller ACT er rene kunnskapstester, de måler like mye forståelse og evne til å resonnere.

Linkene til Horten Market er beskrivende.

Begge testene kan du vel ta her i Norge, Universitet i Oslo arrangerer så vidt jeg vet prøver. Egen erfaring med både SAT og ACT, selv om det er mange år siden jeg tok disse er at de krever en god del forarbeid, for å forstå testtypen og få inn amerikansk terminologi. Svært god engelskkunnskap er nesten nødvendig, jeg tapte i alle fall ne god del poeng på akkurat dette.

Til slutt må man ha god råd, en bachelor fra et Ivy League lærested koster fort millionen om man ikke får støtte. Og de fleste har mulighet til å komme inn på Ivy League skoler bare man står på. Jeg kjenner folk som har hatt moderate karakterer på High School, men som tok seg sammen, gjorde en glimrende SAT og resten på essayet etc.

PS! Jeg tok ikke SAT og ACT for i utgangspunktet studere i USA, men for å ha muligheten til å ta en master flere plasser enn i Norge.

Edit: Enig med to forannevnte her, jeg har vært så heldig å studere perioder sammen med personer fra andre land. Det er klart berikende.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@sherya123:

Karakterene dine betyr egentlig ingenting ved opptak til college/universitet i USA. Skal du komme inn på Ivy League skoler i USA må du for det første gjøre det bra på SAT eller ACT (avhengig av hvor i USA du vil). De fleste læresteder bruker en av disse, men sjekk med det aktuelle. Ellers er essayet og i en del tilfeller personlig intervju som bestemmer om du kommer inn. Hverken SAT eller ACT er rene kunnskapstester, de måler like mye forståelse og evne til å resonnere.

Linkene til Horten Market er beskrivende.

Begge testene kan du vel ta her i Norge, Universitet i Oslo arrangerer så vidt jeg vet prøver. Egen erfaring med både SAT og ACT, selv om det er mange år siden jeg tok disse er at de krever en god del forarbeid, for å forstå testtypen og få inn amerikansk terminologi. Svært god engelskkunnskap er nesten nødvendig, jeg tapte i alle fall ne god del poeng på akkurat dette.

Til slutt må man ha god råd, en bachelor fra et Ivy League lærested koster fort millionen om man ikke får støtte. Og de fleste har mulighet til å komme inn på Ivy League skoler bare man står på. Jeg kjenner folk som har hatt moderate karakterer på High School, men som tok seg sammen, gjorde en glimrende SAT og resten på essayet etc.

PS! Jeg tok ikke SAT og ACT for i utgangspunktet studere i USA, men for å ha muligheten til å ta en master flere plasser enn i Norge.

Edit: Enig med to forannevnte her, jeg har vært så heldig å studere perioder sammen med personer fra andre land. Det er klart berikende.

Bra innlegg! Som amerikaner selv må jeg også anbefale mange andre amerikanske universiteter som ikke er ivy league skoler. Hvert universitet har sine spesielle fag

WMU i Michigan, for eksempel har en liten fabrikk i "paper science Department" som lærer elevene papir teknologi Selskap fra verden rundt søker elevene fra denne avdeling, og velger disse elever foran ivy league studenter fordi utdannelse er meget spesielle og spesifikt til industrien

Lenke til kommentar

Helt enig, det er mange universiteter som er minst like bra som Ivy League universitetene. Du har også universitet etc her i Europa som holder minst samme klasse. Selv har jeg hatt et kortere utvekslingsopphold på HEC Paris, en skole som minst er ranket på nivå med Ivy League på sine fagområder.

Det er ellers bare Havard som virkelig er ranket på topp totalt av Ivy League universitetene, ellers er MIT, Cambridge, Oxford, UC Berkeley, and Stanford ranket bedre en de andre Ivy League universitetene.

I realiteten bør valget faktisk gjøres i forhold til hva man ønsker å bli. Vi man satse innen økonomi/ledelse etc er det LSE, HEC Paris, Harvard og noen til som bør være valget. Noe av det beste er kanskje å få muligheten til å studere flere plasser gjennom studieløpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...