Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vennetrøbbel


Anbefalte innlegg

Tok en gang tyr jeg til fremmede mennesker som ser saker fra et annet perspektiv. Takk på forhånd for alle svar.

 

I det siste har det vært noen spenninger mellom meg og bestevenninnen min. Vi har vært som erteris siden vi satt sammen på skolenbenken i August 2012. I det siste har det vært mange irritasjonsmomenter på skolen. Urolige klassekamerater, lærere som ikke hører på individets meninger om diverse ting. For litt siden hadde vi fått en oppgave på skolen. Jeg skrev den ned i dagboken min, for å huske den.

 

Noen dager senere sier jeg at alle må huske på oppgaven, for den teller på karakterkortet. Som vanlig er det alltid noen som ikke har fått med seg lekser og innleveringer. En annen venninne som også går i samme klasse skulle motbevise dette, og jeg fortalte at dette er noe jeg hørte læreren si at jeg skulle skrive ned, og fortalte at det godt kunne hende jeg tok feil. Det blusset opp en stor diskusjon opp av dette.

 

Jeg sitter fredelig samme dag på skolen, og aner fred og ingen fare, da samme venninne som skulle motbevise meg, kom inn og annonserte for hele klassen at jeg hadde tatt feil. Hun blusset det opp, og fikk meg til å framstå for som en idiot foran hele klassen. Jeg antok ikke at "venninner" hånte deg foran klassen på den måten?

 

Jeg var nedenfor å fortalte bestevenninnen min nettopp dette. Hvor lei meg jeg ble, da venninna mi hånte meg foran klassen på den måten. Hvordan det fikk meg til å føle meg som en venninne og menneske. Jeg følte meg ikke bra nok i det hele tatt, ettersom hun måtte motbevise meg på DEN måten.

 

Dagene gikk og jeg var fortsatt nedenfor og mange skjønte at det hadde gått inn på meg. Nok en engelsktime kom og vi hadde fått som oppgave å rette en gramatikksfeil i hver setning. Jeg trodde det var ordet "glass" som hadde blitt skrevet med en "s" for mye. Bestevenninna mi lurte på hva som var feilen i den setningen, og jeg forteller at det var ordet glass, med en s for mye. Hun sa meg hardt imot, men jeg var skråsikker. Læreren annonserer at det er en annen feil.

 

Bestevenninna mi snur seg, ser på meg, og peker på meg, mens hun lager lyden "HAAHHHHHH", og hun gjorde akkurat det samme som den såkalte venninna mi. Hun hånte feilen min foran hele klassen. Hun gjorde meg til latter foran hele klassen. Hun som er min bestevenninne, hun som jeg fortalte til hvordan det såret når noen lo av deg, og hånte deg. Hun gjorde akkurat det samme mot meg.

 

Så mitt dilemma er; Hvem av oss er det som bør føye seg, og hvem sin "feil" er dette? og er det greit å le AV venninnene sine, og ikke MED?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere kan ikke være veldig gamle. Dette høres ut som en storm i et vannglass, altså en liten fillesak som dere klarer å gjøre uforholdsmessig mye ut av.

 

Du kommer til å treffe mange drittsekker i løpet av årene på ungdomsskolen og videregående og kanskje etterpå også. Hvis dette er den første gangen noen forsøker å sverte deg, har du vært heldig, men det er i hvert fall ikke den siste.

 

Du må ikke ta slike ting innover deg. Ikke bry deg om dem. Noen mennesker ønsker bare å være utrivelige og vil finne noe å pirke på uansett hva du sier. Du gjorde så klart ingenting galt da du ville være grei med resten av klassen. At den hurpa i klassen din brukte anledningen til å henge deg ut, sier mer om henne enn om deg. Du skal på ingen måte beklage deg eller føle deg dårlig. Neste gang du minner klassen på noe viktig og ei kjerring sier at det ikke er viktig, så kan du svare at du ikke gidder å diskutere hva læreren har sagt og at hun kan gjøre hva faen hun vil. "Hvis du ikke tror at det er viktig, så drit i det da vel," kan du si. Du kan være grei og si ifra, men trenger ikke å bry deg om hun følger opp tipset ditt.

 

Når det gjelder bestevenninna di, bør du kanskje vurdere å finne ei ny venninne. Det er mulig at hun bare sa "HAAH" som en dårlig spøk. Det er ofte vanlig at venner "mobber" hverandre. Så hvis hun er jævlig mot deg, så kan du være like jævlig tilbake. Du må i hvert fall ikke ta deg nær av det, for hvis folk oppfører seg sånn for å såre deg, så er det den responsen de er ute etter, responsen til en hakkekylling som er lett å plage. Jenter i din alder holder helst med flertallet og da er det lett å angripe deg for å ta vare på seg selv hvis du lar dem gjøre det. Altså, ikke ta imot jævelskapen. Vær tøff i trynet tilbake, ellers vil du alltid være offeret som folk går løs på.

 

Du skjønner kanskje hva jeg vil fram til, men jeg skal oppsummere:

 

Hvem av oss er det som bør føye seg, og hvem sin "feil" er dette?

 

Det er venninnene dine sin feil at de oppfører seg bedritent. Du skal i hvert fall ikke føye deg og godta det.

 

Er det greit å le AV venninnene sine, og ikke MED?

 

Nei, det er ikke greit. Men hva som er greit eller riktig, driter de andre jentene i. Det kan du enten leve med, eller gjøre noe med, som jeg sa, selv om det ikke er lett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere kan ikke være veldig gamle. Dette høres ut som en storm i et vannglass, altså en liten fillesak som dere klarer å gjøre uforholdsmessig mye ut av.

 

Du kommer til å treffe mange drittsekker i løpet av årene på ungdomsskolen og videregående og kanskje etterpå også. Hvis dette er den første gangen noen forsøker å sverte deg, har du vært heldig, men det er i hvert fall ikke den siste.

 

Du må ikke ta slike ting innover deg. Ikke bry deg om dem. Noen mennesker ønsker bare å være utrivelige og vil finne noe å pirke på uansett hva du sier. Du gjorde så klart ingenting galt da du ville være grei med resten av klassen. At den hurpa i klassen din brukte anledningen til å henge deg ut, sier mer om henne enn om deg. Du skal på ingen måte beklage deg eller føle deg dårlig. Neste gang du minner klassen på noe viktig og ei kjerring sier at det ikke er viktig, så kan du svare at du ikke gidder å diskutere hva læreren har sagt og at hun kan gjøre hva faen hun vil. "Hvis du ikke tror at det er viktig, så drit i det da vel," kan du si. Du kan være grei og si ifra, men trenger ikke å bry deg om hun følger opp tipset ditt.

 

Når det gjelder bestevenninna di, bør du kanskje vurdere å finne ei ny venninne. Det er mulig at hun bare sa "HAAH" som en dårlig spøk. Det er ofte vanlig at venner "mobber" hverandre. Så hvis hun er jævlig mot deg, så kan du være like jævlig tilbake. Du må i hvert fall ikke ta deg nær av det, for hvis folk oppfører seg sånn for å såre deg, så er det den responsen de er ute etter, responsen til en hakkekylling som er lett å plage. Jenter i din alder holder helst med flertallet og da er det lett å angripe deg for å ta vare på seg selv hvis du lar dem gjøre det. Altså, ikke ta imot jævelskapen. Vær tøff i trynet tilbake, ellers vil du alltid være offeret som folk går løs på.

 

Du skjønner kanskje hva jeg vil fram til, men jeg skal oppsummere:

 

Hvem av oss er det som bør føye seg, og hvem sin "feil" er dette?

 

Det er venninnene dine sin feil at de oppfører seg bedritent. Du skal i hvert fall ikke føye deg og godta det.

 

Er det greit å le AV venninnene sine, og ikke MED?

 

Nei, det er ikke greit. Men hva som er greit eller riktig, driter de andre jentene i. Det kan du enten leve med, eller gjøre noe med, som jeg sa, selv om det ikke er lett.

 

Tusentakk for et ærlig og seriøst svar! Det er virkelig noe. Ting pleier ikke gå lett inn på meg, men når det kommer til venner sånn, så har jeg helt andre grenser for hva jeg klarer å tåle.

Lenke til kommentar

Går du i 3. klasse? Voks opp.

 

Og når det kommer til deg, så ville jeg helst satt pris på et seriøst svar. Det er noe jeg er usikker på, noe som får meg til å føle meg nedenfor, og som gjør at jeg ikke har klart å fungere normalt i hverdagen.

 

Jeg tror det er heller du som må vokse opp, som sier du er mann, men likevel gjør til latter, når det er små jenter som lurer på uvitende ting som ikke har skjedd de før. Og for det andre, så går jeg ikke i 3. Klasse. Det med alder har ingenting å si i en sånn sak, for venner er venner, og uansett hvilken alder, så skal de ikke gjøre deg til latter foran hele klassen.

 

Det er mye annet som ligger bak, men det er ikke alltid ting som skal bli skrevet i offentligheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...