torbjornen Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) Hei! Eg har eit enkeltpersonføretak med tilhøyrande bankkonto. På denne kontoen vil det ikkje vere dekning for eit autogirotrekk på betalingsdato. Dagen etter kjem det inn pengar slik at det er god dekning. Eg er vanlegvis ein god betalar, men eg tykkjer det ser penast ut dersom ein slepp å "rote til" ved å overføre pengar att og fram frå privatkonto berre for ein dag. Eg lurer difor på kva som skjer ved manglande dekning. Vil betalinga verte prøvd trekt påfølgjande dag, eller vil den verte avvist. Presiserer at det er snakk om autogiro, ikkje avtalegiro. Mvh. torbjornen Endret 17. september 2013 av torbjornen Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Sjekk med banken din, for her er spørsmålet om 1. Det blir overtrekk 2. Transaksjonen blir satt på vent 3. Den blir avvist Om den blir avvist eller ikke finner du vel ut ganske fort. Men det er garantert ikke bra hvis du har en strategi der det blir overtrekk ofte, for bankene teller overtrekksdager, og når du trenger en tjeneste, så ser de på dette. Hvis det er slik at du alltid på et visst punkt har for lite penger på konto, så ville vel det beste være at du er mer forsiktig med å ta ut penger av den aktuelle kontoen, eller at du har et fast oppdrag inn på kontoen rett før den normalt tømmes. En annen ting er om du kan få tilpasset trekkdatoen til etter at det er komme inn penger, hvis det skjer på en fast dato. Endret 18. september 2013 av Q&A Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 Det var lite hjelp i å spørje banken: - Hei! I ein tenkt situasjon vil det på belastningsdag for autogiro ikkje vere dekning på konto. Dagen etter kjem det pengar inn på konto, slik at det er god dekning., , Kva vil skje med autogirotrekket? Vil det verte avvist, gjennomført slik at konto vert overtrekt, eller vil det verte sett på vent og deretter trekt når det er dekning? Mvh. torbjornen - Hei, I et slikt tilfelle vil ikke kontoen overtrekkes. Banksystemene fungerersånn at avtalegiroen vil bli forsøkt belastet i en gitt periode etterforfall. Om det kommer inn nok penger på kontoen til at det er dekning forbeløpet vil kravet belastes kontoen , i denne perioden. Etter 10 virkedager,om det fortsatt ikke er belastet pga manglende dekning, avsluttes denneperioden, og trekket vil da ikke gå selv om det skulle komme inn nok pengeretter dette.Ha en fin dag!Vennlig hilsenxxxxxxxxxxxxxxxSenior kunderådgiveryA BankTlf. 09292www.ya.no[email protected] - www.ya.noTlf: 09292 - Faks: 23204601 - Takk for svar. Presiserer at spørsmålet ikkje gjeld avtalegiro, men a u t o giro. Fungerer det på denne måten då?Mvh.torbjornen - Hei,Autogiro er ikke en tjeneste vi tilbyr. Autogiro ble avløst av avtalegiro, for private forbrukere for mange år siden.På en vanlig betaling som er lagt til forfall vil det bli forsøkt belastet i 7 virkedager.Ha en fin dag!Vennlig hilsenXXXXXXXXXXXSenior kunderådgiveryA BankTlf. 09292www.ya.no [email protected] - www.ya.noTlf: 09292 - Faks: 23204601 Eg har hatt mange autogirotrekk frå denne kontoen, men banken kan altså ikkje gje meg noko svar på kva som skjer dersom det ikkje er dekning. På autogirofullmakta (automatisk betaling av fakturaer frå Felleskjøpet) står det at dette er eit tilbod frå FK, i samarbeid med Danske Bank. Vidare står det m.a. 2. Tilbakeføring Dersom det ikke er dekning for en belastning på betalers konto eller betalers bank av andre grunner ikke vil godta en belastning, kan banken - uten nærmere begrunnelse - kreve at transaksjonen tilbakeføres innen 5 bankdager etter at belastningen har funnet sted. Er det då slik å forstå at det vil verte overtrekk, og at ein risikerer at betalinga vert annulert/tilbakeført før pengane rekk å komme inn på konto? Sidan dette er all info eg har må eg nok berre overføre pengar frå høgrentekontoen, slik at eg er sikker på at det ikkje vert tull med betalinga. Men om nokon veit noko meir om korleis autogiro fungerer ved dekningsproblem er det fritt fram å svare i denne tråden, så kan kanskje nokon ha nytte av dette ein annan gong. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Det er korrekt at autogiro ikke eksisterer lengre for privatkunder, men avtalegiro fungerer i hovedsak på samme måten som autogiro. For bedrifter gjelder autogiro så vidt jeg vet fremdeles. Men ved enkeltmannsforetak er ofte firmakontoen av samme type som privatkontoen. Ya.no kan jeg tenke gjennom fokusen på privatkunder at ikke har spesialiserte bedriftskontoer. Grunnen til at autogiro ble erstattet av avtalegiro går på forbrukerhensyn. En autogiro ble automatisk belastet i banken uten varsel til betaler, på en avtalegiro skal det gis varsel til betaler før trekket gjennomføres slik at man har mulighet til å bestride/stoppe betalingen. Uansett om du skriver at det er autogirotrekk kan vi her regne med at det behandles som avtalegiro i din bank, dvs at det vil søkes å trekkes de neste dagene. Dersom du har en reell autogiroavtale og dette trekkes som autogiro (kontoen gir den muligheten) så vil spørsmålet om trekk etter forfallsdager være angitt i mottakers spesifisering av avtalen. Normalt har det vært slik at de forsøker å trekke i 1 - 3 dager etter forfall. Så her er forskjellene knyttet mye knyttet til kontotype. Personlig vil jeg si at det alltid er lurest å påse at man har dekning, det å overføre mellom kontoer lager ikke noe rot, da det er transaksjoner som er lette å spore og således får ført i regnskapet. Personlig gjør jeg dette konsekvent, slik at jeg har minst mulig penger på de kontoene med lavest rente. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå