Gå til innhold

Hvordan få jobb i Goldman Sachs

Phil Leotardo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette derfor så mange land nesten er konk?

Ja, mennesker i seg selv er egoistiske. Du finner dem innenfor alle fagfelt. Du forstår vel såpass? Les deg litt opp innenfor økonomi. Alt du gjør blir styrt av økonomer. Alt fra hva du spiser til frokost, hvilke klær du kjøper, når du får ha ferie. Håper ikke du bare ser de negative sidene i samfunnet, for da går du glipp av mye.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor du ønsker så sterkt å jobbe i Goldman Sachs? :)

Absolutt ingenting galt i å stille dette spørsmålet, synes jeg, selv om det later til å være en del murring hos enkelte.

Grunnen til at jeg fant en jobb i Goldman Sachs uhyre interessant er sammensatt av mange faktorer. På den ene siden er det min interesse for økonomi og særlig tall. Ekstremt mye er styrt av tall, og det er jo bare flott det. Og hva er vel bedre enn å sikte så høyt man klarer i finansbransjen? Tviler på at jeg starter å gråte om jeg havner et sted under, f.eks. "kun" i Norge, men synes det er rart at man får såpass mye hakking fordi man har ekstreme ambisjoner.

Selv synes jeg (og jeg vet at mange er uenig her) det er uhyre lite fascinerende å leve det såkalte A4-livet store deler av Norge gjør, som består i - som nevnt - 8-16-jobb, en gjennomsnittlig lønn (og før dere retter skytset mot meg; nei, jeg sier ikke at det er noe galt i det, og den gj.snittlige lønnen i Norge er ikke verst), et par turer til Syden i året, hente unger i barnehagen og kanskje dra på treningsstudio et par ganger i uken og så videre. Jeg er lysten på å prøve å utnytte potensialet jeg har, og det er neimen ikke sikkert at jeg når halvparten opp til GS, men da jeg har i alle fall prøvd.

Videre kommer også litteratur; bøker som Liar's Poker, En bryggesjauers bekjennelser, When Genius Failed er forlystelser i seg selv, men bidrar også til at men higer etter å kanskje en dag oppleve en brøkdel av det samme. Jeg har også nære slektninger som jobber i norske meglerhus, og som trygt kan konstatere at en brorpart av deres kolleger higer etter å jobbe på et av de større husene i verden.

For øvrig synes jeg det er morsomt at dette emnet bidrar til litt diskusjon på feltet. Litt tamt på dette delforumet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Absolutt ingenting galt i å stille dette spørsmålet, synes jeg, selv om det later til å være en del murring hos enkelte.

Grunnen til at jeg fant en jobb i Goldman Sachs uhyre interessant er sammensatt av mange faktorer. På den ene siden er det min interesse for økonomi og særlig tall. Ekstremt mye er styrt av tall, og det er jo bare flott det. Og hva er vel bedre enn å sikte så høyt man klarer i finansbransjen? Tviler på at jeg starter å gråte om jeg havner et sted under, f.eks. "kun" i Norge, men synes det er rart at man får såpass mye hakking fordi man har ekstreme ambisjoner.

Selv synes jeg (og jeg vet at mange er uenig her) det er uhyre lite fascinerende å leve det såkalte A4-livet store deler av Norge gjør, som består i - som nevnt - 8-16-jobb, en gjennomsnittlig lønn (og før dere retter skytset mot meg; nei, jeg sier ikke at det er noe galt i det, og den gj.snittlige lønnen i Norge er ikke verst), et par turer til Syden i året, hente unger i barnehagen og kanskje dra på treningsstudio et par ganger i uken og så videre. Jeg er lysten på å prøve å utnytte potensialet jeg har, og det er neimen ikke sikkert at jeg når halvparten opp til GS, men da jeg har i alle fall prøvd.

Videre kommer også litteratur; bøker som Liar's Poker, En bryggesjauers bekjennelser, When Genius Failed er forlystelser i seg selv, men bidrar også til at men higer etter å kanskje en dag oppleve en brøkdel av det samme. Jeg har også nære slektninger som jobber i norske meglerhus, og som trygt kan konstatere at en brorpart av deres kolleger higer etter å jobbe på et av de større husene i verden.

For øvrig synes jeg det er morsomt at dette emnet bidrar til litt diskusjon på feltet. Litt tamt på dette delforumet.

Godt svar! Høres ut som et gjennomtenkt valg!

Regner med du har fått svar på hvordan du kommer deg dit, så jeg ønsker deg lykke til. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Grazie!

Det frister ikke å jobbe for Norges Bank Investment Management da? De har jo også kontorer både i London og NY med flere. Om jeg fortsetter med finans/økonomi så er nok det drømmejobben for min del.

Men selv om jeg har jobbet som day trader og har fulgt aksjemarkedet i årevis, så frister det meg lite å jobbe i bransjen. I hvert fall som megler. Synes det virker som en glorifisert selger jobb. Det måtte i så fall vært som trader eller analytiker. Men smaken er som baken. :)

Lenke til kommentar

Akkurat her ser jeg ting på en forhåndsvis lik måte som deg. Jeg har nå startet på år 3 / 4 på universitetet. Å dra tilbake til Norge og gå inn i enlan konsulentstilling (det er som meg bekjent det mange ingeniører gjør etter studier i Norge, siden det gir mer $$$ pluss det er ikke mange fascinerende ingeniørbedrifter i Norge) og bo der hvor jeg alltid har bodd (rundt Oslo). Jeg leker av og til med tanken om å kanskje finne noe i London etter jeg er ferdig. Bytta nylig over fra bachelor til master, for å gi meg selv enda ett år til for å finne ut hva jeg vil. Selv om jeg nå kaster litt stein i glasshus har jeg også av og til tenkt finanstanken (her borte er det ikke uvanlig at man søker seg inn i banker med ingeniørgrad), men jeg vet ikke helt om det vil føles riktig å bruke alt det jeg har og vil lære på universitetet for så å gå inn i finans. Det jeg definitivt vet er at jeg ikke har lyst til å følge malen eller gjøre det alle andre gjør, med livet mitt. Jeg ville følt meg feig da.

Lenke til kommentar

*snip*

Selv om jeg nå kaster litt stein i glasshus har jeg også av og til tenkt finanstanken (her borte er det ikke uvanlig at man søker seg inn i banker med ingeniørgrad), men jeg vet ikke helt om det vil føles riktig å bruke alt det jeg har og vil lære på universitetet for så å gå inn i finans.

Da bør du raska på med søknadene dine.

Til trådstarter: no bullshit, ta en business school-grad i UK og følg tipsene jeg ga deg tidligere - da jobber du for GS e.l. om fire år.

Lenke til kommentar

Du har mye å lese deg opp på, vet ikke engang hvor jeg skulle anbefale deg å starte.

Ok, kom gjerne med noe konkret som viser den faglige tyngden til økonomer. Deler av fagfeltet, dvs den delen som overlapper mot matematikk er fornuftig, men grovt sett kan man si følgende

Mikroøkonomi: beskriver godt ting som aldri henger

Makroøkonomi, beskriver elendig ting som hender ofte.

Det er vist gang på gang at store deler av feltet ikke er basert på noe mer enn ren gjetning, i særdeleshet investeringsdelen. I "beste fall" så har man innsideinformasjon å meske seg med."heldigvis" så har mye av dette blitt tatt over av ingeniører i form av roboter, som bare illustrerer idiotien ytterligere.

AtW

Lenke til kommentar

Det er faktisk en smule flaut å høre hvor lite folk kan om økonomi her inne. Verden blir styrt av økonomer! Åpne øynene deres!

Ja, det blir den, dessverre. Men du tar feil om du mener å innse dette får enn til å mene at alle verdens økonomer er nytttige, verden hadde hatt gått av vesentlig færre, alt for mange økonomer jobber med å skumme fløten av andres verdiskapning, og er som snyltere å regne i samfunnet. Økonomer er ikke ett unyttig fagfelt, men det kunne vært kuttet ned dramatisk.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...