Phil Leotardo Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 God ettermiddag, folkens. Etter å ha virret rundt tre måneder etter skoleslutt, har jeg bestemt meg for hva jeg ser for meg er den ultimate drømmejobben, bortsett fra og ligge slask i sofaen og se gamle Sopranos-episoder om igjen og om igjen. Da jeg saumfarte verdensveven for å finne ut om verden, ble jeg raskt oppmerksom på drømmejobben, nemlig å jobbe i finansverden og dertil Goldman Sachs i USA, fortrinnsvis i New York. Jeg vet at dette er et ekstremt lite nåløye og at jeg nesten bare kan gi opp, men jeg er villig til å ofre det meste for å få innpass der. Jeg gikk ut med mediokre 4,8 i gjennomsnittskarakter (u/ evt. ekstrapoeng) med realfagsbakgrunn, så egenskapene i grunn er nok ikke de aller beste. Men jeg er villig til å ta i mot råd fra Gud og hvermann om alt fra skolevalg, til kleskoder til bøker i et håp om en dag å gå inn døren på Goldman Sachs i skreddersydd dress i håp om å leve ut drømmen. Skyt ut folkens, ingen svar er dumme. Phil Leotardo Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Først ut, 4,8 i snitt etter vgs er ikke noe mediokre, det er veldig bra. Hvis Goldman Sachs er en prestisjé plass å jobbe, regner jeg med at du vil trenge noe mer enn bare vgs utdanning, og siden det er finans er vel ikke real de riktige fagene heller Så da spørs det, er det lurt å ta skole her i Norge, eller eventuelt i USA for å få innpass? Så lenge du unngår BI burde du ha en fair sjangse 2 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Jeg vet at Goldman Sachs tar inn folk fra universitetet jeg studerer ved (signatur) - har sett stands og statistikk hvor det står i hvilke bedrifter og stillinger folk har etter endt grad. Du vil da riktignok ikke jobbe i USA, men det er nok aldri umulig å spørre om flytting til et annet land når man først er inni en bedrift. Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) God ettermiddag, folkens. Etter å ha virret rundt tre måneder etter skoleslutt, har jeg bestemt meg for hva jeg ser for meg er den ultimate drømmejobben, bortsett fra og ligge slask i sofaen og se gamle Sopranos-episoder om igjen og om igjen. Da jeg saumfarte verdensveven for å finne ut om verden, ble jeg raskt oppmerksom på drømmejobben, nemlig å jobbe i finansverden og dertil Goldman Sachs i USA, fortrinnsvis i New York. Jeg vet at dette er et ekstremt lite nåløye og at jeg nesten bare kan gi opp, men jeg er villig til å ofre det meste for å få innpass der. Jeg gikk ut med mediokre 4,8 i gjennomsnittskarakter (u/ evt. ekstrapoeng) med realfagsbakgrunn, så egenskapene i grunn er nok ikke de aller beste. Men jeg er villig til å ta i mot råd fra Gud og hvermann om alt fra skolevalg, til kleskoder til bøker i et håp om en dag å gå inn døren på Goldman Sachs i skreddersydd dress i håp om å leve ut drømmen. Skyt ut folkens, ingen svar er dumme. Phil Leotardo Nå skjønner ikke jeg hvorfor noen vil jobbe i et av selskapene som var hovedårsaken til finanskrisen, og fremstår som selve kroneksemplet på grådighet i dagens verden, men det får så være.... For å jobbe for GS I NY tror jeg du BØR ha mastergrad fra et topp amerikansk universitet. Med dine karakterer kommer du neppe direkte inn på et slik universitet, så du må gå omveier. Det kan holde med en bachelor fra NHH med topp karakterer, og da må mener jeg helt top notch for å komme inn på en god mastergrad i USA. Deretter må du ha en MBA i USA med gode resultater. Deretter kan du kanskje begynne å tenke på en jobb i GS. Kan kanskje være mulig også med en grad fra en av de beste businesskolene i Europa, men da må det være en av de aller beste og da helst i UK. Endret 17. september 2013 av OlavEH 1 Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Korporal Kranium viser nok en gang at han ikke vet hva han snakker om. Ettersom du tydligvis ikke har hlrt om GS syntes jeg det er rart du i det hele tatt skriver et innlegg. Realfagfagene er helt ypperlige fag å ta med seg til et studie innen økonomi. De lærer deg å bruke relativt avanserte formler og å tenke analytisk mens du jobber med logiske problemer. Det er helt klart et veldig godt utgangspunkt. Samtidig kan du slutte å rakke ned på BI i alle trådene som omhandler økonomi. En venn av meg som tok bachelor i finans med påfølgende master, begge på BI, jobber nå i GS i London. En annen venn av meg fikk jobb i JP Morgan, Oslokontoret. Der han startet nå i august. Gjør du det bra på BI, som på de fleste skoler, har du helt klart sjangse på drømmejobben hvorenn det skulle være.Så ikke hør på tullinger som prater om ting de ikke har greie på. 7 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Hva slags arbeid vil du ha i GS og hvorfor? AtW Korporal Kranium viser nok en gang at han ikke vet hva han snakker om. Ettersom du tydligvis ikke har hlrt om GS syntes jeg det er rart du i det hele tatt skriver et innlegg.Realfagfagene er helt ypperlige fag å ta med seg til et studie innen økonomi. De lærer deg å bruke relativt avanserte formler og å tenke analytisk mens du jobber med logiske problemer. Det er helt klart et veldig godt utgangspunkt.Samtidig kan du slutte å rakke ned på BI i alle trådene som omhandler økonomi. En venn av meg som tok bachelor i finans med påfølgende master, begge på BI, jobber nå i GS i London. En annen venn av meg fikk jobb i JP Morgan, Oslokontoret. Der han startet nå i august. Gjør du det bra på BI, som på de fleste skoler, har du helt klart sjangse på drømmejobben hvorenn det skulle være.Så ikke hør på tullinger som prater om ting de ikke har greie på. Ja, det tror jeg på, sålenge man skal ha yrker som i liten grad er basert på fakta og vitenskap, så er det vel grunn til å anta man kan komme inn litt forskjellige veier. AtW 4 Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Hva slags arbeid vil du ha i GS og hvorfor? AtW Ja, det tror jeg på, sålenge man skal ha yrker som i liten grad er basert på fakta og vitenskap, så er det vel grunn til å anta man kan komme inn litt forskjellige veier. AtW Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt forstår hva du mener her? 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt forstår hva du mener her? Mye av økonomi er ikke basert i særlig stor grad på vitenskap, og spesielt ikke i slike firmaer. Det er stappfullt med folk som ikke gjør noen nytte for samfunnet, og bare trekker penger ut av systemet. Noe økonomi er fornuftig dog. AtW 7 Lenke til kommentar
Phil Leotardo Skrevet 17. september 2013 Forfatter Del Skrevet 17. september 2013 Hva slags arbeid vil du ha i GS og hvorfor? AtW Tenker finansanalyse. Eksakt grunn er vel litt sammensatt, men hovedsakelig det som - uten å ha altfor inngående kunnskaper omkring det - trigger nysgjerrigheten. Tar som nevnt i hovedposten også i mot tips til bøker som er av litt eller meget relevanse. Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Mye av økonomi er ikke basert i særlig stor grad på vitenskap, og spesielt ikke i slike firmaer. Det er stappfullt med folk som ikke gjør noen nytte for samfunnet, og bare trekker penger ut av systemet. Noe økonomi er fornuftig dog. AtW Folk er kyniske, og vi finner de i alle bransjer. På hvilken måte er typiske realfag bedre? Se på legemiddelindustrien i USA. Rene giftstoffer. Der finner vi fullt av vitenskapsmenn som går rundt og sikler etter penger med blod på henda. Hvordan er de bedre? Og ikke skyld på økonomene, for de ansatte er vell vitende om hva som faktisk foregår. Don't hate the player, hate the politicians. Økonomer har tross alt et spillerom som gjør dem i stand til å utnytte systemet. Hvorfor skulle man ikke gjort det vel å merke? 1 Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Tenker finansanalyse. Eksakt grunn er vel litt sammensatt, men hovedsakelig det som - uten å ha altfor inngående kunnskaper omkring det - trigger nysgjerrigheten. Tar som nevnt i hovedposten også i mot tips til bøker som er av litt eller meget relevanse. Vet ikke hvor mange realfag du har hatt, og hva snittet ender opp på med ekstrapoengene. Men du kan vurdere å ta bachelor her i Norge, for deretter ta Master i utlandet? Ganske dyrt å gå på de gode skolene i USA, så du kan vurdere Master i et land litt nærmere Norge. London School of Business har et god internasjonalt rykte. Da har du også mulighet til utveksling et semester mens du tar bachelor. Dette er noe som vil gjøre det lettere for deg å komme inn på en god skole i utlandet. Få toppkarakterer når du tar bachelor, og ta utveksling på en toppskole i verden mens du holder på. BI tilbyr en ren finanslinje. Er vel den eneste rene linjen i hele Norge, og den er også konkurransedyktig sammenlignet med enkelte utenlandske skoler. Men du kan fint vurdere økonomi og administrasjon ved NHH eller økonomi og ledelse ved BI. Disse linjene er gjerne litt sterkere i mange av fagene sammenlignet med finans, så du blir nok en sterkere og mer fleksibel student. Da har du også mulighet til å spesialisere deg innenfor Finans når du tar Master. De to skolene har gode utvekslingsmuligheter til skoler i USA og resten av verden. Snittet for å komme inn ved NHH er vel litt over 5 i snitt, så du får se om du kommer inn. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Folk er kyniske, og vi finner de i alle bransjer. På hvilken måte er typiske realfag bedre? Se på legemiddelindustrien i USA. Rene giftstoffer. Der finner vi fullt av vitenskapsmenn som går rundt og sikler etter penger med blod på henda. Hvordan er de bedre? Og ikke skyld på økonomene, for de ansatte er vell vitende om hva som faktisk foregår. Don't hate the player, hate the politicians. Økonomer har tross alt et spillerom som gjør dem i stand til å utnytte systemet. Hvorfor skulle man ikke gjort det vel å merke? Rene realfag som fagfelt er bedre, fordi de er 99% vitenskaplige, istedet for at store deler av fagfeltet ikke er bedre enn gjetning (økonomi), på enkeltpersonnivå er det slevfølgelig folk som ikke gjør nytte for samfunnet med realfagbakgrunn også (dog færre), uten at jeg synes legemiddelindustrien som helthet er noe godt eksempel. Og jo, jeg skylder på økonomene, hvorfor skal folk slippe uinna kritikk for å snylte på samfunnets ressurser? Politikere burde også ta tak, men det betyr ikke at barnehageholdningen om at man ikke har noe moralsk ansvar utover hva andre tvinger deg til å gjøre er riktig. AtW Lenke til kommentar
Phil Leotardo Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 Snip Takk for svar! Har fullt ut med realfag, men tror ikke jeg kommer inn ved NHH neste år, men muligens året etter det. Ingen dum idé og London School of Economics ser meget bra ut! Hva angår bøker, tenker jeg i baner Liar's Poker om noen har lest den. (Et fiffig spill, må jeg legge til.) Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Besøkte selv Goldman Sachs i New York sammen med en gruppe fra skolen min (NHH), der møtte vi nordmenn med bakgrunn fra NHH som jobbet der. Som jeg husker tror jeg de fleste av dem hadde tatt f.eks. masteren i USA eller andre kurs der. Hvis du er flink kan du få jobb der som alle andre, sannsynligvis vil du få f.eks. arbeidsoppgaver knyttet mot Skandinavia, Norge, olje etc. med tanke på bakgrunnen din Lenke til kommentar
NN1000 Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Gå en kombinasjonsgrad med matematikk og økonomi(makro, finans...) på UIO eller Stockholm/Køben, for så å sikte inn på en analysemaster på et topp internasjonalt universitet. Matematikken sentraliseres mer og mer i økonomiverden. Siviløkonomene kommer til å falle som fluer. Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Gå en kombinasjonsgrad med matematikk og økonomi(makro, finans...) på UIO eller Stockholm/Køben, for så å sikte inn på en analysemaster på et topp internasjonalt universitet. Matematikken sentraliseres mer og mer i økonomiverden. Siviløkonomene kommer til å falle som fluer. Det spørs litt. Ikke alt kan analyseres gjennom tall. Jeg tror også at etterspørselen etter siviløkonomer vil avta i fremtiden, men behovet vil alltid være der. Det kommer litt an på bransje og marked. Innenfor finans tror jeg riktignok de som velger en kombinasjon av matematikk vil være mer ettertraktet enn siviløkonomer. Lenke til kommentar
Kalkunkrøll Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Først ut, 4,8 i snitt etter vgs er ikke noe mediokre, det er veldig bra. Ikke etter dagens standard. Disse bortskjemte ungene på kunnskapsløftet har en sånn ordning at de kan snu en elendig karakter bare på de siste to-tre månedene av semesteret, og bortsett fra realfagene så er det jo ingen problem å sløve seg gjennom i 3 år med en toere for så å ta et skippertak å rette det opp i eksamensperioden. før kunne man jo i praksis bare øke en halv til en hel karakter per termin selv om den faglige kompetanse var langt høyere, så det er helt latterlig å sammenligne de som går ut vgs nå med kunnskapsløftet kontra de som gikk reform 96 og tidligere reformer. Så snittet hans er høyst middelmådig og intet mer, så det er lurt for alle arbeidsgivere å ta karaktersnittet til de fra 89 kullet og oppover med en klype salt. Jeg ville ikke tatt opp lærlinger fra den bunten selv, da de har en utdanningsplan som er til å le av, med praktisk matematikk og andre sløve varianter for å få snittet opp og se bedre ut internasjonalt. 1 Lenke til kommentar
arcticmonkey Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 For en giftig bedrift. Hadde aldri orket å jobbe under den ledelsen som styrer Goldman Sachs nå eller med mange av de som jobber der, men det er vel en måte å tjene mye penger på ganske fort hvis du legger moralen og fritiden din på hylla. http://www.nytimes.com/2012/03/14/opinion/why-i-am-leaving-goldman-sachs.html?pagewanted=all&_r=0 http://www.rollingstone.com/politics/news/the-people-vs-goldman-sachs-20110511?print=true Og for å være litt snill: http://www.businessinsider.com/how-to-get-a-job-at-goldman-sachs-2013-6 http://www.businessweek.com/articles/2012-05-03/recruiter-q-and-a-goldmans-sandra-hurse Goldman Sachs ansetter en veldig stor mengde finansanalytikere fra Wharton. Og selvfølgelig de andre store navnene som Stanford, Harvard, Princeton, Columbia, Yale, U Chicago, Cornell osv. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) I den bransjen så holder det med en BSc. Ta den ved en skole i England; du kommer inn på div finans-linjer i London med det snittet (vanskelig med LSE/Imperial/UCL though). Så er det bare å søke på så mange "spring weeks" som mulig gjennom høsten førsteåret du går der. Om dette går bra, har du et godt utgangspunkt for å søke på summer internships for sommeren etter andreåret(evt allerede fått et). Med dette i boks, så har du enten et tilbud i lommen, eller en bra nok grunnerfaring til å skaffe deg en graduate-jobb i en London-bank etter ferdig BSc. Overføring til NY kan du nok ordne i løpet av to-tre år. På vegen dit har du sikkert forstått at alle de store bankene er helt like, så hvorvidt du jobber for GS, Barclays, DB, JPM, BoA ML eller whatever har ingenting å si. I finance handler det i hovedsak om å søke nok steder; så vil du så kan du. EDIT: Og aksjeanalytikere jobber ikke så mye som folk i IBD, så det er ikke slavedriving til langt på natt slik som horror-historiene man hører om. Endret 25. september 2013 av luser32 Lenke til kommentar
Phil Leotardo Skrevet 30. september 2013 Forfatter Del Skrevet 30. september 2013 Takk for svar, folkens. Har lagt opp en slagplan, så med litt dyktighet og tur kommer jeg inn på NHH neste år. Derfra er det vel å gjerne dra seg inn på utveksling et halvår, for så å dra over til et mer anerkjent uni. etter bacheloren. Most likely blir det verdt det, men man vet jo aldri. Og takk for linkene arcticmonkey, en sak har jo alltid to sider... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå