nkrystad Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Nå har jeg byttet det gamle hovedkortet mitt med Asus P4P800 samt kjøpt to nye RAM-brikker og et nytt skjermkort. Alt dette er nå satt sammen. Problemet er at jeg ikke får ¨startet¨ XP. Jeg får en melding under oppstarten at opperativsystemet ikke startet ordentlig sist gang forårsaket av en nylig foretatt maskin- eller programvareendring. Dermed kan jeg velge mellom å starte med maskinen med: Sikkermodus, Sikkermodus med nettverk, Sikkermodus med bare kommandolinjen, Siste fungerende konfigurasjon, eller Starte Windows på vanlig måte. Samme hvilken jeg velger, starter PC-en på nytt og jeg får samme beskjed. Hva er problemet? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Har du vert i bios og gjordt de endringer som trengst, dessuten er det bare å velge start på vanelig måte og trykk enter Ser du skriver at dette ikke går , men har du prøvd å resette bios, går ikke det må du sannsyneligvis formatere hd og legge inn windows på nytt spes om du har et annet brikksett på hk Lenke til kommentar
neXon Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 går det ikke å ta "Starte Windows på vanlig måte." ? Tror ikke det er noe gale med maskinen om det går, man får det opp om maskinen blir slått av på feil måte bare kjør en scan-disk Lenke til kommentar
nkrystad Skrevet 30. september 2003 Forfatter Del Skrevet 30. september 2003 Har du vert i bios og gjordt de endringer som trengst, dessuten er det bare å velge start på vanelig måte og trykk enter Ser du skriver at dette ikke går , men har du prøvd å resette bios, går ikke det må du sannsyneligvis formatere hd og legge inn windows på nytt spes om du har et annet brikksett på hk Jeg har restarta bios, men har fått den samme meldingen. Da må jeg vel formatere harddisken som du skriver. For å gjøre dette, skal jeg bare boote med XP cd-en da? Hva skal jeg gjøre videre? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Har du prøvd å boote med xp cd'en og valgt repair funksjonen ? Lenke til kommentar
nkrystad Skrevet 30. september 2003 Forfatter Del Skrevet 30. september 2003 Har du prøvd å boote med xp cd'en og valgt repair funksjonen ?Nei, men så vidt jeg vet var det ikke noe problem med opperativsystemet før jeg byttet komponenter. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Har du prøvd å boote med xp cd'en og valgt repair funksjonen ?Nei, men så vidt jeg vet var det ikke noe problem med opperativsystemet før jeg byttet komponenter. les denne tråden http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...4387&highlight= Lenke til kommentar
nkrystad Skrevet 30. september 2003 Forfatter Del Skrevet 30. september 2003 Da går jeg for en reinstall og satser på at det vil hjelpe. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Da går jeg for en reinstall og satser på at det vil hjelpe. Takk for hjelpen! Prøv repair funksjonen først, lurer på om det fungerer. Skal bytte hk om noen dager serru Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Hei. Problemet er at windows under installasjon velger filer ut fra hva slags hardware du har. Når du bytter hovedkort vil ikke filene som er installert "passe" sammen med hardware. Vanligvis vil du få windows til å starte om du enabler/disabler APIC on/off i BIOS. Hvis windows starter OK etter at du har gjort denne forandringen må du bytte ut filen HAL.DLL (Hardware Abstraction Layer). Enklest å kopiere fra en maskin som kjører samme hardware/OS som deg. Du kan også finne filen i windows CAB installasjonsfilene men det er litt mere arbeid å finne den rette. Post igjen om du ikke får det til så får du mere hjelp!. Good Luck Lenke til kommentar
nkrystad Skrevet 30. september 2003 Forfatter Del Skrevet 30. september 2003 Vanligvis vil du få windows til å starte om du enabler/disabler APIC on/off i BIOS. Hvis windows starter OK etter at du har gjort denne forandringen må du bytte ut filen HAL.DLL (Hardware Abstraction Layer). Enklest å kopiere fra en maskin som kjører samme hardware/OS som deg. Du kan også finne filen i windows CAB installasjonsfilene men det er litt mere arbeid å finne den rette. Problemet vil jo være å finne en person som har samme HK og OS og som samtidig gidder å sende meg den filen. Jeg tror jeg heller prøver å reparere OS'et eller formatere harddisken, noe som trengs :smile: Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Problemet vil jo være å finne en person som har samme HK og OS og som samtidig gidder å sende meg den filen. Jeg tror jeg heller prøver å reparere OS'et eller formatere harddisken, noe som trengs :smile: Nå ? har du prøvd å reparere os'et, gikk det bra ? sitter å håper på at jeg slipper å formatere, det er så kjipt å legge inn alle programmer og sånt på nytt... Lenke til kommentar
nkrystad Skrevet 30. september 2003 Forfatter Del Skrevet 30. september 2003 Sorry StrongBad, men jeg lot være å prøve og reparere OS'et. Men jeg har ikke formatert harddisken ennå, pga. jeg trenger et program som heter Wipe (mye bedre enn fdisk). Dette programmet brukes til å formatere hele harddisken slik at f.eks. ikke engang FBI vil kunne finne noe rester (ikke misforstå :smile: ). Har en Maxtor harddisk. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Som sagt lønner det seg alltid å reinstallere windows om man skifter hovedkort. Det kan være at Windows booter normalt, men du kan få problemer etter boot også. Og noen ganger vil ikke maskinen boote ordentlig en gang. Så skal man installere nytt hovedkort, ta backup av viktige filer, kjør settings transfer wizard (XP), formater harddisken, installer nytt hovedkort og installer Windows på nytt. Andre disker (med filer som mp3, mpg, avi og så videre) behøver ikke formateres da de ikke inneholder systemfiler. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 jeg trenger et program som heter Wipe (mye bedre enn fdisk). Dette programmet brukes til å formatere hele harddisken slik at f.eks. ikke engang FBI vil kunne finne noe rester (ikke misforstå :smile: ). Leser politiet denne posten, vil de nok spore opp ip-adressen din og komme på en razzia hos deg i morgen tidlig før du våkner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå