kmatis Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) Fikk nettopp en HP DL380 i fanget, med rimelig gode specs som 64GB RAM, 2x dual-core Xeon prosessorer osv. Satt den opp hjemme med ESXi 5.1 Så er spørsmålet mitt: Hva skal jeg bruke den til?..Utenom Minecraft server Har aldri hatt en "hjemme-server" før. Hva kan være lurt/gøy å ha? Noen drevne hjemme-server brukere som har tip til oppsett? Endret 17. september 2013 av kmatis Lenke til kommentar
myhken Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Er jo virkelig opp til hvilket behov du har. En filserver, backup server, webserver osv er jo kjekke å ha, men har du ikke det behovet er det jo lite poeng. Jeg har to "servere", den ene kjører flere virtuelle servere, bl.a også en egen virtuell pc jeg bruker til Remote Desktop slik at jeg jobber på samme skrivebord uansett hvilken pc jeg bruker hjemme, samt jeg kan koble meg på når jeg er borte. Den andre serveren bruker jeg til å teste ut ulike operativsystem/oppsett osv. Du har jo fått en fin mulighet til å drive med testing for å lære deg f.eks Windows Server og/eller Linux systemer. Så dukker nok behovene opp etter hvert. Du finner nok alltids noe serveren kan gjøre Lenke til kommentar
norgi Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Vi kan jo bytte, har mange ideer, men ingen PC til å realisere dem ^^ NAS er vel ikke anbefalt å kjøre virtuelt ihvertfall om det skal streames filer, ellers så har man jo F@H, egen VPN server, backup server, webserver selvfølgelig, owncloud(lignende) greier, chat server, email server, pfsense (selv om det heller ikke er anbefalt å kjøre virtuelt). Ja det var det jeg kom på i farta. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hvilken generasjon er det snakk om? Det har litt å si. Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 (endret) Ikke årets. Usikker på modellen, men sikkert noen år gammel. Fungerer utmerket til mitt/hjemme bruk. Takk for en del gode tips. Skal se hva jeg får til. Endret 27. september 2013 av kmatis Lenke til kommentar
Hayer Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Vel ircbnc er jo must. Filserver, FreeNAS kan vel kjøre virtualisert. Webserver med jalla opplegg for å se server status, med grafer og shit. Et par hjemmesnekra programmer for å gjøre diverse ting. Egen DNS.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå