Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finanas og økonomistyring I 2013 BI

Anbefalte innlegg

Downside AS vurderer å investere i nytt produksjonsutstyr. Utstyret har en antatt levetid på 5 år. Salgsinntektene fra produktene som utstyret skal produsere, antas å bli 15 mill kr hvert år. Det forutsettes at disse blir innbetalt ved slutten av hvert år. Driftskostnadene ekslusiv avskrivninger, som også antas å bli betalt ved slutten av hvert år, starter på 9 mill kr i år 1 og vil stige med 1 mill kr per år. Investeringen i utstyr foretas helt i begynnelsen av år 1 og investeringsbeløpet er 12 mill kr. Utstyret avskrives lineært over levetiden med en antatt utrangeringsverdi på kr null. Du skal se bort fra skatt og mva. Downside benytter en kalkulasjonsrente på 10% per år.

Beregn regnskapsmessig reultat for hvert av de fem årene.

Hva er nåverdien av investeringsprosjektet, og bør investeringsprosjektet igangsettes?

Har ikke tid til å gjøre oppgaven nå, men her må du sette opp kontantstrøm.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Elektrokjedens tilbud om kreditt går ut på at du kun må betale et gebyr på kr 200 ved kjøp av en vare, men ingen renter, hvis det beløpet du skylder, blir betalt senest etter tre måneder. Anta at du kjøper en vare til en pris av kr 4.200, betaler gebyret på kr 200, utsetter betalingen av varen, for så å betale kr 4.200 etter tre måneder. "

Der hvor jeg har streket under blir det sagt at du kun betaler 200 kroner, altså gebyret, ikke hele beløpet. Present value er da 4000.

Lenke til kommentar

Skal du ha hele fasiten, eller? :p

Per enhet Totalt

SI 78.400

- VK 64.000

=DB 14.400

-FK 8.000 8.000.000 (basert på 1.000 enheter, faste kostnader er faste)

= Resultat -800.000

14.400x - 8.000.000 = -800.000

14.400x = 7.200.000

x = 500

hvor har du 500 fra??

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hvordan regner jeg KS-effekt av endring arb kapital? Denne oppgaven ser jeg går igjen, men har helt glemt hvordan jeg regner ut denne.

Du må nesten gi en konkret oppgave om du vil ha hjelp. Men dette står i boken Investering og Finansiering.

Les kapittelet. Gjør oppgavene som er anbefalt i studieplanen. Se på fasit om du står fast.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Varehandelsbedriften HXL AS budsjetterer for en periode med FK på kr 9 450 000. Bedriften forventer en dekningsgrad på 35% og en sikkerhetsmargin på 10%. Hva er budsjettert omsetning?

Kan noen hjelpe meg med å forstå fremgangsmåten her? Jeg vet at først og fremst må man finne nullpunktomsetningen, som blir 27.000.000. Men etter her har jeg vanskelig å forstå hvordan og hvorfor dette gjøres? Hvilken formel bruker jeg?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Vi har følgende opplysninger fra oppgaveteksten:

Faste kostnader = 9 450 000
Dekningsgrad = 35 %
Sikkerhetsmargin = 10 %

Sikkerhetsmarginen forteller oss hvor mye salget kan synke før bedriften vil gå med underskudd.

For å regne ut omsetningen kan vi bruke følgende formler:

1) Nullpunktomsetning = Faste kostnader / Dekningsgrad (husk å dele dekningsgraden i % på 100)

2) Sikkerhetsmargin i kroner = Omsetning i kroner - nullpunktomsetning i kroner.

3) Sikkerhetsgrad = Sikkerhetsmargin i % = Sikkerhetsmargin / Omsetning =
(Omsetning - Nullpunktomsetning) / Omsetning

Bruker vi formel 1 finner vi ut at
NPO = 9 450 000 / 0.35 = 27 000 000 (husk å dele dekningsgraden i % på 100)

Bruk av formel 3 gir oss

0.1 = (Omsetning - 27 000 000) / Omsetning, ganger begge sider med Omsetning og får
0.1 * Omsetning = Omsetning - 27 000 000, flytter Omsetning over på venstre side
0.1 * Omsetning - Omsetning = - 27 000 000, faktoriserer
Omsetning (0.1 - 1) = - 27 000 000, deler begge sider på (-0.9)

Omsetning = - 27 000 000 / (-0.9) = 30 000 000

Dvs at vi kunne brukt følgende formel direkte:

Omsetning = Nullpunktomsetning / (1 - sikkerhetsmargin)
Husk å dele sikkerhetsmarginen i % på 100

Mvh
Dipanshu Sharma fra http://enkeleksamen.no

Lenke til kommentar

Vi har følgende opplysninger fra oppgaveteksten:

Faste kostnader = 9 450 000

Dekningsgrad = 35 %

Sikkerhetsmargin = 10 %

Sikkerhetsmarginen forteller oss hvor mye salget kan synke før bedriften vil gå med underskudd.

For å regne ut omsetningen kan vi bruke følgende formler:

1) Nullpunktomsetning = Faste kostnader / Dekningsgrad (husk å dele dekningsgraden i % på 100)

2) Sikkerhetsmargin i kroner = Omsetning i kroner - nullpunktomsetning i kroner.

3) Sikkerhetsgrad = Sikkerhetsmargin i % = Sikkerhetsmargin / Omsetning =

(Omsetning - Nullpunktomsetning) / Omsetning

Bruker vi formel 1 finner vi ut at

NPO = 9 450 000 / 0.35 = 27 000 000 (husk å dele dekningsgraden i % på 100)

Bruk av formel 3 gir oss

0.1 = (Omsetning - 27 000 000) / Omsetning, ganger begge sider med Omsetning og får

0.1 * Omsetning = Omsetning - 27 000 000, flytter Omsetning over på venstre side

0.1 * Omsetning - Omsetning = - 27 000 000, faktoriserer

Omsetning (0.1 - 1) = - 27 000 000, deler begge sider på (-0.9)

Omsetning = - 27 000 000 / (-0.9) = 30 000 000

Dvs at vi kunne brukt følgende formel direkte:

Omsetning = Nullpunktomsetning / (1 - sikkerhetsmargin)

Husk å dele sikkerhetsmarginen i % på 100

Mvh

Dipanshu Sharma fra http://enkeleksamen.no

Takk for raskt svar! :) Fint om du kunne hjulpet meg med en oppgave til. Det gjelder oppgaver med å finne vinningsoptimal, noe jeg ikke heeelt skjønner meg på. Jeg vet hvordan enhetsdiagrammet skal settes opp og fylles ut, men når det kommer til det punktet at jeg skal "se" hva som er vinningsoptimalen, får jeg litt problemer.. Hvordan vet jeg hva som er vinningsoptimal?

Jeg har en oppgave her, som utgangspunkt:

Ved salgsprisene kr 4000, kr 2000, kr 1000 forventer en bedrift i en gitt periode å kunne selge henholdsvis 1000, 2000, 3000, 4000 enheter av et produkt. Bedriften har proporsjonale VK. VEK er kr 1000 per enhet. FK er kr 2 800 000 per periode. Sett opp et enhetsdiagram med kurver for grensekostnad, grenseinntekt og salgspris. Finn vinningsoptimal mengde og beregn maksimalt overskudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...