Dreamfault Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Jeg har en Skoda Octavia 2003-modell 1,6l bensin som nå har gått 165 000. Jeg synes at oljeforbruket er litt høyt, men det er ingen tegn til lekkasje noe sted i motor eller under bil etter hva jeg kan se. Sist jeg fylte olje var speedometeret på 163500, og nå er det behov for å fylle en liter til. Er 1l olje pr 1500 km normalt med blandet bykjøring? Dvs. korte turer innenfor 20 min. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Det er et ganske høyt oljeforbruk. Har du sjekket om motoren lekker olje? Dette er lett å se på bakken der bilen har stått parkert. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 men det er ingen tegn til lekkasje noe sted i motor eller under bil etter hva jeg kan se. ... Jeg vil tro det er internt. Kan være at du fyller olje som er for tynn, når motoren blir slitt blir mer olje å kunne snike seg forbi stempelringene. Hvilken olje fyller du nå? Helsyntetisk 5W-30? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Jeg har visst lest to tråder om temaet samtidig og blandet litt. Siden motoren ikke har oljelekkasje så må oljen forsvinne i forbrenning. Det er i en slik situasjon du håper problemet er en defekt PCV-ventil. Alternativet (dersom du bruker riktig olje) er ikke så hyggelig. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) Det står i manualen at godkjent forbruk er inntil 1 l pr 100 mil!!! Dama har samme bil, (riktignok 2000 mod. 2.0l) jeg fikk bakoversveis når jeg så at det var normalt. Endret 17. september 2013 av Actibus Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Selv RX7en min drikker ikke så mye olje, og den blander inn motorolja i forbrenningskammeret, så den BRUKER olje direkte. Har hørt 1l/1000km, men det er fortsatt akkurat i grenseland til hva jeg vil være komfortabel med. Lenke til kommentar
Dreamfault Skrevet 17. september 2013 Forfatter Del Skrevet 17. september 2013 Ja, det står noe slikt i manualen min også, og jeg syntes det var mye. Spesielt når man har kjørt 87-mod Mazda 626 og 98- mod corsa uten påfyll. Synes teknologien bør ha kommet litt lenger. Det lekker ikke olje for det har jeg holdt øye med. Bilen står tørt i garasje. Tror jeg skal ringe verkstedet og høre hva de sier i løpet av uka. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Sjekk instruksjonsboka vedr. akseptabelt oljeforbruk. Det finnes motorer i vag-produkter som tom bruker mer enn akseptabelt og autorisert verksted finner ikke feil(!). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Det som står i manualen er som regel ekstremt høyt, slik at produsent kan sikre seg mot reklamasjoner for dette. Selv min gamle Opel med nesten 200.000 km på tellere klarte seg fint med ca 1/2 liter etterfylling mellom hvert skift (som var hver 15.000 km). Spørsmålet er om dette er noe som har oppstått plutselig, eller om det er noe som har vært slik lenge, kanskje siden bilen var ny? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Det er noen som påstår at de har hatt suksess med Lucas Oil H/D Oil Stabilizer for å redusere uforklarlig oljeforbruk. Lenke til kommentar
joka Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 sjekk slangen til veivhusventilasjonen, om den "gror" igjen vil bilen bruke olje. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Det joka sier gir vel effekten jeg snakker om,at olja sniker seg forbi stempelringene grunnet for høyt oljetrykk? Uansett, feil viskositet kan gi høyt forbruk. Pappa sin bil brukte masse med fullsyntetisk 5W-30, bytta til 10W-40 og alle problemer ble borte. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Det joka sier gir vel effekten jeg snakker om,at olja sniker seg forbi stempelringene grunnet for høyt oljetrykk? Jo, men det er gjerne oljelekkasje fra motoren også ved tett veivhusventilasjon. Dersom ventilen i veivhusventilasjonen (pcv-ventilen) er defekt (konstant åpen) så kan olje forsvinne den veien og forbrennes. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Skiftet du olje og filter, eller fylte du bare på? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Jo, men det er gjerne oljelekkasje fra motoren også ved tett veivhusventilasjon. Dersom ventilen i veivhusventilasjonen (pcv-ventilen) er defekt (konstant åpen) så kan olje forsvinne den veien og forbrennes. Du skal vel få merkbart blåere røyk av det, og du skal vel kunne lukte det på eksosen. Og katalysatoren er vel ikke så alt for glad i olje heller tror jeg? Men er det ventil i veivhusventilasjonen på disse bilene? Er ikke det på mine to biler. Er bare en åpen catchtank på Volvoen såvidt jeg husker, og på Mazdaen var det bare returslange rett til innsuget. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Det er vanskelig (umulig?) å finne ut dette på disse vag-produktene uten motorkoden. Lenke til kommentar
tmolberg Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Jeg setter fingrene på stempelringer og ventiltettninger som bør byttes. Men som folket sier så er du innenfor akseptert forbruk på olje. Lenke til kommentar
Dreamfault Skrevet 21. september 2013 Forfatter Del Skrevet 21. september 2013 Jeg får ta en titt til uka når jeg har noen fridager. Jeg kjøpte den brukt, og det har vært sånn siden den gang, ca. halvannet års tid. Den har vært innom service og NAF etter kjøp slik at jeg tror det egentlig er normalt forbruk. Skal ta en titt på stedene dere har foreslått og i tillegg prøve en litt tykkere olje for å se om det hjelper byttet oljefilter for et halvt års tid siden ved service. Har brukt 5-30 olje til nå. Takk for all hjelp og forslag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå