Leap! Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) Hei alle sammen. Jeg har drevet med utleie i ca 10 år og har for første gang gått på en smell ved valg av leietager. Stolte på han med kommunal garanti og ble skikkelig lurt. Første og siste gang jeg leier ut uten depositum:) Har hatt en leietager ## navn fjernet av moderator ## som ikke betalte husleie 4 mnd før jeg leverte oppsigelse. Heldigvis flyttet han i alle fall etter 1 mnd så jeg har fått inn ny hyggelig leietager. Men utfordringen nå er å få krevd inn husleie (tot 24 500,-), så jeg lurer på om noen andre har vært borti denne leietageren spesifikt eller lignende situasjoner. Et problem er at jeg ikke får kontakt med han og han flyttet uten å si ifra, innen fristen. Så jeg har ikke noen ny adresse og da kan det bli vanskelig å få sendt krav i følge Namsfogden i Tønsberg. Lurer på om jeg skal sjekke om det holder med e-post ## e-post adresse fjernet av moderator ##. Per idag står han oppført med addressen: ## adresse fjernet av moderator ## Og både telefonnummer ## to telefonnumre fjernet av moderator ##. Men jeg tror ikke dette er hans adresse/telefonnummer, får i alle fall ikke kontakt, og denne addressen stod oppført før han flyttet inn selv om han sa han bodde i drammen. Hvis noen vet noe om ## navn fjernet av moderator ## så si gjerne ifra, da jeg trenger hans adresse for å sende varsel og forliksklage. http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=321 Kan også fortelle at han kjører rundt i en rosa Hyundai Accent med reg.nr. ## registreringsnummer til bil fjernet av moderator ##.. Tips/erfaringer mottas med takk! ## personlig informasjon fjernet av ilpostino ## Endret 17. september 2013 av Malvado Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Kommunal garanti må vel bety at kommunen stiller opp om leietaker ikke gjør opp for seg? Lenke til kommentar
Populært innlegg ilpostino Skrevet 17. september 2013 Populært innlegg Del Skrevet 17. september 2013 Jeg har fjernet en del personsensitiv informasjon fra førstepost i denne tråden. Vi tillater ikke at slikt legges ut på forumet. Reaksjoner på dette tas som vanlig på PM. 13 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) TS! Sjekk først den kommunale garrantien, om de er ansvarlig. Eller du kan forsøke et med Inkassovarsel, i.h.t. lovverket. Om du velger rekomandert, eller ikke, har ikke så stor betydning. Poenget er å "forsøke" å skremme vedkommede til å betale, eller komme til en avtale om betaling. Og svarer vedkommede på brevet, eller henter ut et rekomandert brev fra Posten, har han mottatt varslet. Da går eventuelt neste skritt raskere, forutsetter da at varslet er i.h.t. lov. Et innkassobyrå hjelper deg videre. Eller du kan gå direkte til et innkassobyrå. Endret 17. september 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Kommunal garanti må vel bety at kommunen stiller opp om leietaker ikke gjør opp for seg? Tja... kommer ann på hva som står i den "garrantien". Men, det bør sjekkes. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 En garanti som ikke dekker manglende betaling har ikke mye for seg, gitt. 2 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 En garanti som ikke dekker manglende betaling har ikke mye for seg, gitt.Har sett noen slike "garantier" og de har som regel en del begrensninger. De er jo ikke noe "blanko fullmakt". Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Nei, klart nok ikke, men her virker det som at leietaker bare har latt være å betale regningen. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Kommunale husleiegarantier er gjerne utformet som simple kausjoner med vilkår om at det dokumenteres at man har forsøkt å kreve leietaker for summen før det subsidiære ansvaret trer i kraft. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Kommunale husleiegarantier er gjerne utformet som simple kausjoner med vilkår om at det dokumenteres at man har forsøkt å kreve leietaker for summen før det subsidiære ansvaret trer i kraft. Hva ligger i "forsøkt å kreve leietaker for summen"? Gått gjennom full namsmannsprosess og endt med "intet til utlegg"? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Det varierer fra kommune til kommune. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Jeg fant denne tråden tilfeldig, nå er jeg veldig nysgjerrig ts om det løste seg? Lenke til kommentar
JoseCuervo Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Jeg fant denne tråden tilfeldig, nå er jeg veldig nysgjerrig ts om det løste seg? Trådstarter har ikke vert pålogget siden 17 sept. 2013. Tror ikke du får svar. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Jeg fant denne tråden tilfeldig, nå er jeg veldig nysgjerrig ts om det løste seg? Trådstarter har ikke vert pålogget siden 17 sept. 2013. Tror ikke du får svar. Å, det var synd, ble veldig spent på hvordan det gikk /: Så siste gang han var pålogget var 5 minutter før han skrev innlegget. Weird Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå