Lenar Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Hei! Jeg skal inn i Sanitetsbataljonen i August 2014. Er det noen som har vært der som vil informere litt om hvordan hverdagslivet er der? Har hørt leirstedet er på setermoen, men hvor er man i rekruttperioden? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Du vil være på Setermoen i rekrutten også. Har ikke vært i sanitetsbataljonen, men bodde et år på andre sida av en asfaltplass i forhold til ditt nye hjem. Kan si at San.BN har en ganske pen kaserne med den korteste gangavstanden til velferden. Velferden har burgere, pizza og candy, samt litt spillmaskiner, biljardbord osv. 1 Lenke til kommentar
Lenar Skrevet 17. september 2013 Forfatter Del Skrevet 17. september 2013 Okei! Takk for svar Lenke til kommentar
jodaneida Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hei! Jeg skal inn i Sanitetsbataljonen i August 2014. Er det noen som har vært der som vil informere litt om hvordan hverdagslivet er der? Har hørt leirstedet er på setermoen, men hvor er man i rekruttperioden? Du vil være på Setermoen hele tiden. I rekrutten gjør du som avdelingene flest, altså trener opp enkeltmannsferdighetene dine. Du lærer deg hvordan du håndterer våpenet ditt, mp7 (sette sammen, ta fra, skyte osv), du lærer deg stridsteknikk, SLO (oppstilling), marsjing, sette opp telt, lage stillinger og mye mer. Hvordan dagen din ellers foregår avgjør om du havner i kp1 (evac) eller kp5 (sykehus), Jeg var selv i kp1 i ni uker før jeg ble flyttet til kp5, dimmet nå i juli. I kp1 har du i hovedsak medicer som jobber med evakuering. Omtrent 15 av 37 fikk medicstilling (nivå3) mens resten ble enten bv-sjofør, mb-sjofør eller asser. Du vil trene MYE på førstehjelp og evakuering. I kp5 velger du ikke stilling, men hvilket lag du blir på. Du har Transport og Drift (de som frakter og setter opp sykehus), kommandoplass (de som driver samband osv inne i ko), relé (de som drar ut og setter opp samband og asser. Der va vi bare ti av 45 som fikk nivå3 kurs, og ble brukt som medicer innenfor hvert av lagene. Det mange misforstår er at vanlige menige jobber utenfor sykehuset, mens grenaderne jobber inne. I år skal det visst være slik at de tar inn noen menige til å hjelpe til på sykehuset slik jeg forsto det. Ellers i begge kompaniene er det vanlig fyfo, fjellturer, skytebanetjeneste og slikt innimellom. Vær obs på at i kp5 er det MYE vedlikehold i motsetning til kp1. Er det ellers noe du lurer på så kan du spørre Lenke til kommentar
Lenar Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Hei! Jeg skal inn i Sanitetsbataljonen i August 2014. Er det noen som har vært der som vil informere litt om hvordan hverdagslivet er der? Har hørt leirstedet er på setermoen, men hvor er man i rekruttperioden? Du vil være på Setermoen hele tiden. I rekrutten gjør du som avdelingene flest, altså trener opp enkeltmannsferdighetene dine. Du lærer deg hvordan du håndterer våpenet ditt, mp7 (sette sammen, ta fra, skyte osv), du lærer deg stridsteknikk, SLO (oppstilling), marsjing, sette opp telt, lage stillinger og mye mer. Hvordan dagen din ellers foregår avgjør om du havner i kp1 (evac) eller kp5 (sykehus), Jeg var selv i kp1 i ni uker før jeg ble flyttet til kp5, dimmet nå i juli. I kp1 har du i hovedsak medicer som jobber med evakuering. Omtrent 15 av 37 fikk medicstilling (nivå3) mens resten ble enten bv-sjofør, mb-sjofør eller asser. Du vil trene MYE på førstehjelp og evakuering. I kp5 velger du ikke stilling, men hvilket lag du blir på. Du har Transport og Drift (de som frakter og setter opp sykehus), kommandoplass (de som driver samband osv inne i ko), relé (de som drar ut og setter opp samband og asser. Der va vi bare ti av 45 som fikk nivå3 kurs, og ble brukt som medicer innenfor hvert av lagene. Det mange misforstår er at vanlige menige jobber utenfor sykehuset, mens grenaderne jobber inne. I år skal det visst være slik at de tar inn noen menige til å hjelpe til på sykehuset slik jeg forsto det. Ellers i begge kompaniene er det vanlig fyfo, fjellturer, skytebanetjeneste og slikt innimellom. Vær obs på at i kp5 er det MYE vedlikehold i motsetning til kp1. Er det ellers noe du lurer på så kan du spørre Kan man selv velge om man vil i kp1 eller kp5? Eller hva avgjør hvor man havner? Lenke til kommentar
jodaneida Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Kan man selv velge om man vil i kp1 eller kp5? Eller hva avgjør hvor man havner? Slik jeg opplevde det så ble det ropt opp hvem som skulle i hvilken kompani like før vi skulle fly oppover med Hercules. Så i utgangspunktet er du allerede blitt plassert, MEN. Det var to personer som følte for å bytte kompani, så de spurte der og da om de fikk bytte med hverandre, og det ble godkjent :-) På en side vil jeg anbefale kp1 om du vil ha mye caser og mye sanitet, men sykehuset er ganske chill med tanken på øvelser hvor du kan ligge inne i varme og ikke minst store sovetelt! mens kp1 sover i små lagstelt. Vil og gjøre deg obs på at du ikke selv velger å bli medic om du ønsker det. Du har muligheten til å søke, men det blir opp til befalet å vurdere om du er egnet eller ikke. Bare sånn at du ikke blir skuffet :-) Lenke til kommentar
Lenar Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Slik jeg opplevde det så ble det ropt opp hvem som skulle i hvilken kompani like før vi skulle fly oppover med Hercules. Så i utgangspunktet er du allerede blitt plassert, MEN. Det var to personer som følte for å bytte kompani, så de spurte der og da om de fikk bytte med hverandre, og det ble godkjent :-) På en side vil jeg anbefale kp1 om du vil ha mye caser og mye sanitet, men sykehuset er ganske chill med tanken på øvelser hvor du kan ligge inne i varme og ikke minst store sovetelt! mens kp1 sover i små lagstelt. Vil og gjøre deg obs på at du ikke selv velger å bli medic om du ønsker det. Du har muligheten til å søke, men det blir opp til befalet å vurdere om du er egnet eller ikke. Bare sånn at du ikke blir skuffet :-) Okei, tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå