Nicuu Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Hei, Jeg har denne oppgaven; 1+y 1 4 ------ - ----- - ----- = y3-y y-1 y En snill sjel med navn Torbjørn viste meg svaret: 1+y-y2-y-4y2+4=5-5y2=-5(y2-1). Men så smart som jeg er, så sliter jeg med å skjønne HVORDAN han kommer frem til svaret. Kan noen vise/hjelpe meg her? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Men så smart som jeg er, så sliter jeg med å skjønne HVORDAN han kommer frem til svaret. Kan noen vise/hjelpe meg her? Det svaret er ikke riktig dersom du har skrevet oppgaven riktig. Sikker på at ikke den siste y-en under den første brøkstreken skal opphøyes i andre? Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 17. september 2013 Forfatter Del Skrevet 17. september 2013 Det svaret er ikke riktig dersom du har skrevet oppgaven riktig. Sikker på at ikke den siste y-en under den første brøkstreken skal opphøyes i andre? Det er riktig slik jeg har skrevet det. Har han regnet feil da? Godt observert isåfall, for jeg sliter med å komme meg til svar.. Håper på hjelp!! Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 (endret) Svaret Torbjørn viste deg er feil. Han antok at det stok y2 og ikke y3 i nevneren. Du har tre separate brøk i oppgaven. Du må først tenke deg frem til hva som kan være fellesnevneren. Vanligvis ville man toket y3-y som fellesnevneren ettersom denne har høyest verdi. Da måtte du funnet ut hva du skulle multiplisere y-1 og y med for å få svaret y3-y. I dette tilfellet kan det være litt vanskelig som du ser her: x i dette tilfellet er altså ikke en konstant, men representerer hva du må multiplisere brøken med for å få felles nevner. Her får du en ny brøk, og det kan derfor være lettest å multiplisere alt sammen slik at fellesnevneren blir . Blir litt tungvint, men riktig svar får du uansett. I brøk nummer én multipliserer du altså teller og nevner med og brøk nummer to med og tilsvarende med for brøk nummer tre. Da får alle fellesnevneren . Endret 18. september 2013 av yeidof Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå