Gå til innhold

Small form factor/HTPC/M-ITX etc

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg vurderer anskaffe en av disse, for å slenge inn i en tvbenk..

Bruksområde: Spille av Tvserier/filmer, surfing, kjøre spill fra Steam, av typen som kan styres med gaming-kontroller, disse har vel ofte ikke så høye krav til maskinvare..

Tingen er at ettersom denne skal stå i stua, så vil jeg gjerne den gir så lite lyd som mulig..

Jeg har sett litt rundt, har vel konkludert med at systemer som har HD4000 antageligvis er litt for svake til å kjøre de fleste spill som kommer ut nå..

Jeg skulle gjerne fått inn en boks med avkjøling i form av et stk stor stillegående vifte, med et medium-skjermkort i.

Budsjett vil ligge på 5-7000.

Om man kommer over det, så kan jeg nesten hoppe rett på Alienware sin X51 R2..

Jeg syntes vel det blir litt for dyrt for en maskin av denne typen.

Har noen tips med til en mediocre gaming small form factor enhet, eller liknende så tar jeg imot tips med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har satt sammen en liste til deg på dustinhome.no

6c251875c91d0275629ec1d9f83ef401.png

Dette er et oppsett som er meget stille. Hvis du syntes dette blir litt for dyrt så kan du kjøpe billigere kabinett, dette jeg valgte er lyd dempet. Du kan også velge å kjøpe en billigere skjermkort fordi du har nå takler det meste til ditt bruk. Et billigere skjermkort jeg kan anbefale er gtx 650ti boost fra Asus, som også er meget stille. Du trenger også et OS på listen.

Lenke til kommentar

Kabinettet her er ikke akkurat "small form factor". Det er i realiteten et realt miditower kabinett med sine omtrent 21 (b) x 40 (h) x 49 (d). Skal man ha "small form factor" må man nok ned i helt andre kabinett.

Resten ser bra ut - dog er hovedkortet også for stort til "small form factor"

Jeg ville nok gått for ett mITX oppsett med følgende endringer fra oppsettet:

- Kabinett: Fractal Design Node 304

- Hovedkort: ASUS H81I-PLUS (mITX hovedkort som vil funke her)

Men i dette kabinettet så er det helt marginalt at PSU-en går, så det må sjekkes. Med skjermkort lengre enn 17 cm kan ikke PSU være mer enn 16 cm dyp.

Ellers har Lian-Li en del mITX kabinetter som har plass for grafikkort etc.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger.

Sett litt rundt, på forslagene, mistenker jeg trenger en flat type, dvs ikke tower, Streacom

( http://www.streacom.com/products/fc10-fanless-chassis/ ) Ser meget lukrativt ut, men er ikke helt fan av vifteløst.. Så koster de jo en del mer..

jeg ser silverstone tek http://www.silverstonetek.com har et greit utvalg også..

Mistenker noen av de blir så lave at man ikke får plass til skjermkort men! :D

mistenker jeg må kjøre standardrunden med å sette opp alt med fysiske mål, dbmålinger, benchmarks etc..

Lenke til kommentar

De fleste er så lave at man ikke får plass til skjermkort - Streacom har ingen hvor det er plass til skjermkort av fullhøyde så vidt jeg vet. Passiv kjøling av typen som Streacom bruker er uproblematisk i forhold til CPU - moderne CPU-er gir fra seg mindre varme. Streacom har også begrensingen at de bruker ekstern strømforsyning og pico-PSU - de er ikke store nok til å drive et skjermkort.

Dog er Fraktal Design Node 304 ikke mer en 21 cm høy.

Silverstone har et bra utvalg av HTPC-kabinetter som er jevnt over 17 cm høye og med plass til det du trenger, http://silverstonetek.com/product_case.php?tno=0&case=c_htpc&area=en. Silverstone GD06 kunne kanskje være et alternativ.

Du trenger da ikke sjekke benhcmarks etc. For ditt behov holder alle CPU-er på markedet som koster mer enn 500 - 600 kr. Og GTX 660 eller tilsvarende holder greitt. Den som er foreslått skal også ha en relativt stille kjøleløsning. Men min erfaring er at når man ikke spiller så er vifta på et grafikkort nesten helt stille. Når man spiller betyr ikke lyd så veldig mye, Med en grei CPU-kjøler, Scythe Big Shuriken 2 er en god HTPC kjøler, og viftestyring på andre vifter så skal du få et oppsett du ikke hører mye til.

Silverstone har også en del respektable PSU-er som passer bra i kabinettene, men her er det varierende produsenter, fra middelmådige til bra. Så her må man sjekk den enkelte modell. Dessverre husker jeg ikke linken til produsentoversikten

Lenke til kommentar

Takker for flere tips! :)

Brix 2 så lovende ut i allefall, men den kommer ikke før desember virket det som.

Du har nok rett Bolson, trenger egentlig ikke gå så mye etter benchmarks, bruken er ikke veldig krevende egentlig..

Kan komme med et tips selv også.
De absolutt beste viftene jeg har prøvd med tanke på lydnivå er Enermax TB Silence viftene.

Jeg har vært innom et par typer..

Har tidligere satt opp 2stk desktops som er meget støysvake, samtidig som de er kraftige.

Må innrømme den siste bråker litt mer en jeg ønsker, men andre mennesker merker ikke den står på engang, så jeg er vel bare pirkete..

Det blir nok ingen streacom, de er også dyre..

Fractal eller silverstonetek blir nok en av de utvalgte. Må ta noen mål etc først.

så undersøke litt for å finne støysvake komponenter. Skal sjekke ut tipsene øverst her grundig :)

Lenke til kommentar

Enermax har noen bra vifter, personlig foretrekker jeg Noctua som jeg har meget god erfaring med. Men jevnt over i dag er det kun GPU som er utfordring når det gjelder støy. Det er jo også GPU som produserer mest varme i et system i dag.

Du kan jo også til ditt bruk gå ned til en ennå mer strømsvak CPU, f.eks T-versjonen av i3 4330. Denne har TDP på 35 Watt kontra 54 Watt for normalversjonen. 35 Watt trenger man ikke vifte på, så her kan passiv kjøler brukes. Så du bør uansett klare å få til et oppsett som faktisk ikke bruker mye mer enn en 200 - 240 Watt på maks, og da er det jo faktisk ikke så mye varme som skal ut. Vi du virkelig redusere potensiell støy så velger du også en Seasonic Platinium P-400FL 400 Watt fanless som PSU (koster dessverre litt mye da). Men i og med at GPU uansett vil kreve vifte er det ikke så mye å tjene på akkurat det valget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...