Gå til innhold

Koble begge HDMI-outputs fra receiver til TV... Er det trygt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Til dere smarte lyd/bilde kablere:

Bakgrunn:

Jeg har en Yamaha RX-A1020 receiver og en Samsung D8005 TV.

Mellom disse er det nå én HDMI kabel, som er koblet til begges ARC (Audio Return Channel) input/output. I tillegg har jeg en HTPC, PS3, OUYA, Wii, dekoder etc. koblet inn på receiver (støtter oppskalering fra komponent -> HDMI).

Da jeg liker å bruke motion plus, dynamisk kontrast, etc. på HTPC, for å få best mulig filmbilde, er absolutt alt av dette skrudd på. Dette gir et videobilde som er ca 150ms forsinket, altså lyden kommer for tidlig. I tillegg er det da 150-250ms lag når jeg spiller, nok til å krasje ekstra mye i bilspill, og umulig å spille plattformspill uten å treffe alt du ikke skal treffe.

Samsung har gjort det ganske vanskelig å skru av og på spillmodus. På noen rollespill er det greit å ha alle bildeforbedringene på, litt lag gjør ingenting, men det er irriterende å må bruke 11-12 steg på å deaktivere/aktivere spillmodus.

Løsning fra Yamaha eller Samsung - Koble inn en ekstra HDMI kabel for hver spillkonsoll rett i TV, så har man de som trenger spillmodus på direkte i en inngang i TV, la så receiverens inngang på TV være uten spillmodus. Evt. omvendt (alle konsoller i receiver med én inngang mot TV, og en ekstra for HTPC, dekoder etc).

Over til mitt forslag for løsning:

Receiveren har to HDMI utganger, en med ARC + en til. Jeg bruker ikke denne til noe uansett, er det mulig å koble begge HDMI kablene i samme TV? Da kan jeg ha en inngang til spillmodus, og en til bildeforbedring. For å skru av/på spillmodus, kan jeg bytte inngang, og fortsatt ha bilde, og dermed også ha muligheten til å sette min Harmony fjernkontroll til å ha en ekstra aktivitet på f.eks. PS3, som brukes til både film og spill. Altså ha "BluRay" (PS3 og bildeforbedring) og "PS3" (PS3 og spillmodus) på fjernkontrollen.

Er dette en smart løsning, eller er jeg nå like før en kraftig ground-loop eller et feedback helvete på noe vis?

Takk for innspill!

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bare ser for meg at det kan bli et problem i forhold til å ha to kabler mellom de samme to enhetene. Tenker da på jordingsproblemer etc.

Men håper selvsagt på at dette er en mulighet, i såfall kobler jeg om i dag.

Nå må du ikke se på dette som en garanti eller ikke, jeg vet ikke om du har noen sprø jordingsproblemer hos deg, men dette burde gå helt fint uten problemer.

TVen din vet jo ikke at HDMI1 og HDMI2 (f.eks.) egentlig er samme kilde, og ikke bryr den seg noe særlig heller. Den viser det den får beskjed om. Forsterkeren din bryr seg heller ikke hvor den sender signalet hen, igjen: den gjør også som den får beskjed om.

Lenke til kommentar

Og TVen har heller ikke på begge inngangene samtidig så null problem der.

Samt, dette er digitale signaler, og det skal godt gjøre at de fucker opp noe som helst. I sterk kontrast til lydsignaler etc.

Om jord alltid er koblet til, eller om også den kobles av når du bytter inngang vet jeg ikke. Men jeg kan ikke se noe negativt med forbedret jord fra reciever til TV.

Lenke til kommentar

Takk for innspill!

Fikk også et svar fra Yamaha (umulig å finne norsk e-post adresse..?)

Thanks for your email and for your interest in Yamaha A/V & Hi-fi.

The set up you describe would work with no problems, your Yamaha will need to be set to HDMI out 1+2 and the HDMI out light on the front FL display will toggle to the HDMI input you are using on your TV respectively.

You will have a initial short handshake from the receiver and TV when you first switch between the TV's HDMI inputs/ the Yamaha's HDMI outputs, but this will differ with different makes or models of TV.

But this does mean you can have one HDMI out set to game mode and one set to normal on your TV.

Hope this helps and if you have any further questions or queries, please do not hesitate to ask.

Many thanks

Yamaha Technical A/V
Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problem med å kjøre 2 HDMI'er i mellom.

Men siden du nevner det er så mye lagg. Bruker du video prossesseringen i forsterkeren?

Hvis denne står på, så vil det legge til ekstra tid for bilde. Den Yamahaen din har så å si samme type video prossessor muligheter som TVen, og la begge gjøre en jobb, vil skape problemer både her og der.

Så normalt så er det best å la kun 1 av dem gjøre jobben. Og jeg ville nok kanskje latt TVen tatt seg av det.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problem med å kjøre 2 HDMI'er i mellom.

Men siden du nevner det er så mye lagg. Bruker du video prossesseringen i forsterkeren?

Hvis denne står på, så vil det legge til ekstra tid for bilde. Den Yamahaen din har så å si samme type video prossessor muligheter som TVen, og la begge gjøre en jobb, vil skape problemer både her og der.

Så normalt så er det best å la kun 1 av dem gjøre jobben. Og jeg ville nok kanskje latt TVen tatt seg av det.

Jupp, kun prosessering på TV!

Er ca. 150ms lag, nok til å skape hodebry på spill, på andre kilder som f.eks. HTPC har jeg innstilt en videolag. Og på bluray (via PS3) opplever jeg ikke sync-problemer (av en eller annen grunn) selv om jeg opplever input lag ved spilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...