iver89 Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 går det ann å pratisjonere en harddisk uten å fjerne innholdet på den? nå har jeg en harddisk på 120 Gb, som jeg har 40 Gb ledig på. er det mulig å ta feks 5 av disse og lage en ny partisjon av det? hvilke programmer kan jeg bruke? synes jeg kan huske fra fdisk at man måtte formatere hele disken etter partisjoneringen, eller er det feil? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Uten at jeg har gjort akkurat dette dette selv, mener jeg Powerquest partition magic kan det. Husk backup først! Lenke til kommentar
WitNo Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Du kan bruke et program fra PowerQuest som heter Partition Magic. Det finnes sikkert andre løsninger også, men denne programvare fungerer bra. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 når vi er inne på dette, jeg skulle gjerne ha omformatert ene 80gb harddisken min til en stor partisjon, men jeg har ingen plasser å legge filene derfra, slik den er nå er det først to 30gb partisjoner, og så noen andre, 10gb, 5gb, osv... er det mulig å slå sammen to partisjoner som ligger etter hverandre, jeg skulle gjerne slått sammen de to 30gb'ene, og etterpå kunne jeg øka størelsen videre til den tok opp hele disken... hvordan bør jeg gå frem her? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Det kan du gjøre med partition magig. Det har jeg gjort.. Vet etter å ha snakket med andre at kan skje at det går på dunken, så overvei å få tatt en eller annen backup av det du MÅ ha. Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Jag har haft mycket nytta av Partition Magic! Det är inga problem att flytta, skapa, ta bort och ändra partitioner "on the fly". Man måste bara se till (vilket PM gör) att det finns tillräckligt med plats för befintliga filer på partitionen även efter ändring. Att slå ihop flera partitioner är inget problem. 1) Fyll den första befintliga partitionen (C: ?) med så mycket data som möjligt från nästa partition, och ta i övrigt bort så mycket data som möjligt från den du vill ha bort. 2) Kör PM och minska (eller ta bort, om den är tom) den partition du vill ha bort, och förstora den lägsta partitionen tills den tar allt ledigt utrymme. 3) Fortsätt på samma vis tills du är nöjd. Själv har jag gått åt andra hållet och har nu nio (9) partitioner på hårddisken för att minska fragmentering och snabba upp defragmentering. Det blir dessutom lättare att hitta filer och program. Hälsningar Olle Glömde: Det värsta som kan hända är om datorn dör (pga strömavbrott eller liknande) under tiden som PM håller på att arbeta, något som kan ta ca ½ timme för att flytta större partitioner. Då försvinner alla data och partitioner från hårddisken och det är bara att starta om som om hårddisken vore ny och opartitionerad! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå