Sauen x Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Heisann!Jeg skal gå til innkjøp av ny klippe-PC, og trenger litt tips fra noen som har litt erfaring. Jeg bruker adobe og avid, og vil ha en PC som jeg kan klippe direkte på R3D RAW i premiere, uten at maskinen sliter seg helt ut. Bruker også en del after effects, og dette krever jo også en god del etterhvert som prosjektene bygger seg opp. Er det noen som har tips på dette området? Om hva jeg bør velge av komponenter til ny maskin? Om det lønner seg å bygge selv osv. Jeg har bygget selv tidligere, men skal innrømme at dette begynner å bli en god stund siden Tenker at jeg skal ut med rundt 15k.På forhånd takk! Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) Full-fart-svar: Først av alt, hva har du nå, og hvordan fungerer det for deg? Det jeg tenker er følgende: Bygge selv, ja. Billigere, bedre kvalitet, nyere komponenter, bedre valgmulighet. Morsomt og lærerikt. Mer komplisert med garanti og reklamasjon: Nja, bittelitt, garanti på hver enkelt del. Risiko for defekte deler: Ja, akkurat som i et produkt du kjøper på Elkjøp. Liten risiko. Andre ting: ikke som jeg kommer på så sent. Et godt og billig kabinett som demper støy, Fractal Design Define R4. Strømforsyning som enten heter Corsair RM (sammenlignes med HX) eller Fractal Design Newton (sammenlignes med Corsair AX, men er mer stillegående). Sistnevnte er suveren, og du får en modell rundt en tusing. Fordelen med disse er god kvalitet og lavt støynivå. Et hovedkort fra Asus. En prosessor fra Intel, i7-4770K f.eks. 16 GB minne er fint. Hvis du går inn på Prisjakt.no og søker på "2x8" så finner du minnesett med moduler på 2 x 8 GB. Ikke ta GeiL, Corsair er heller ikke nødvendigvis det beste. Det har selvsagt mye med pris å gjøre, og Corsair er faktisk ganske billig. Skjermkort, hmm, spørs på behoved ditt. Du må ha SSD. Jeg ville gått for noe slik som Intel 335, SanDisk Ultra Plus, Kingston HyperX 3K. Vil du ha billigere (og litt dårligere) SSD er Samsung 840 EVO et godt valg. Men siden Intel 335 koster omtrent det samme, gå for den isteden. Koster SanDisk ca. det samme som Intel, ta den. Er HyperX 3K billigere enn begge disse, ta den. En kjøler er greit, siden standardkjøleren fra Intel fungerer bedre som en frisby. Du trenger også harddisk, Barracuda 7200 rpm er grei (omtrent billigest). Kanskje du vil ha en bedre harddisk? Jeg ville nok ha kjøpt en litt bedre, sjekker forhåpentlig priser imorgen. Så... noe sånt. Endret 17. september 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Sauen x Skrevet 18. september 2013 Forfatter Del Skrevet 18. september 2013 Takk for et fyldig svar, Stian! Beklager sent svar. Jeg har kikket litt rundt på nett, men er ikke så godt oppdatert på det nyeste innen hardware for tiden, så svaret ditt er gull verdt. Det blir nok å bygge selv. Det vil nok bli gøy å gjøre det slik også. For tiden har jeg en PC fra sent 2010 som stort sett har fungert som en spill/medie-PC og som står i stuen koblet til TV'en. Denne har jeg også brukt til redigering, men trenger sårt en ny PC som jeg kan la stå på kontoret til en hver tid, og som primært skal brukes til jobb.Uansett, basic specsa på den gamle maskinen:OS: Windows 7 Home PremiumProsessor: AMD Athlon II X4 640 ~ 3.00Ghz Skjermkort: Geforce GTX 460 1GBMinne: 8192MB RAMSSD er som du sier et must på den nye maskinen. Har hatt lyst til å oppgradere min nåværende til SSD, men har foreløpig ikke fått gjort dette. Muligens en gang i fremtiden, da jeg fortsatt skal bruke min gamle PC. Når det gjelder skjermkort, er jeg på utkikk etter et som også takler de nyeste spillene smertefritt, da jeg sikkert kommer til å spille litt når muligheten byr seg Jeg kommer til å kikke litt rundt og gjøre mer research før jeg bestemmer meg. Skal poste her hva jeg ender opp med og evt annen info Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå