Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvordan skaffe garanti på importerte bil?

Anbefalte innlegg

jeg vil kjøpe enten en nybil eller en nesten nybil fra statene. jeg kommer fra usa og har en venn som kan skaffe meg god pris på en pickup som jeg vil ha. men jeg finner ikke mye info om hvordan jeg skaffer meg en garanti hvis noe skulle gå galt.

er det noen her som har enten importert selv eller kjøpt bil fra usa av importør? hva pleier man å gjøre? selv om jeg kjøper av noen som jeg har kjent hele mitt liv, vil ikke jeg ta sjansen. alt kan skje!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei også siden jeg er amerikansk og we like to go big;) så er det supercrew! ingenting å lure på der. men igjen, og ikke misforstå meg, har DET noe betydning? eller er du bare nysgjerrig;)

fordi hvis du vet om en nettsida som samles på sånne info så må du gjerne fortelle meg=)

og i tilfelle neste spørsmålet er om skilt, har jeg lyst på hvit! sånn skal min familiebil ser ut;)

Lenke til kommentar

Det finnes noe som heter norgesgaranti men jeg har hørt at den er ikke verdt papiret som den er skrevet på.Du kan alltid forsikre bilen med utvidet kasko hvor motor og drivverk er forsikret i tilfelle havari.Men bilen må oppfylle noen krav.

krav? er det snakk om typegodjenning eller er det noe som kan svares på etter noe har skjedd? vil gjerne vite ALT jeg kan før jeg begynner prossesen;)

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva slags garanti du er ute etter her, kan du spesifisere? Vil du ha noe tilsvarende nybilgaranti? Eller tenker du mer på "garanti" i form av fullkasko? Eller er det garanti under frakt fra statene? Når det gjelder frakt kan du jo sjekke ut feks jetcarrier, mener de har gode priser og garanti på frakt.

Lenke til kommentar

hva mener du mobile999? er det noe vits? jeg vil ha garanti på bilen jo. alle vil ha det på en ny bil! om bilen koster 20.000 eller 5.000.000 så skal jeg ha garanti. man kjøper ikke maserati uten garanti, hvorfor kan ikke jeg kjøpe en ford med garanti. er det noe som ikke jeg skjønner her? så spørsmål kommer en gang til, er det MULIG å få garanti på bilen? hvis det er, HVORDAN?

Endret av californiasviking
Lenke til kommentar

Litt usikker på hva slags garanti du er ute etter her, kan du spesifisere? Vil du ha noe tilsvarende nybilgaranti? Eller tenker du mer på "garanti" i form av fullkasko? Eller er det garanti under frakt fra statene? Når det gjelder frakt kan du jo sjekke ut feks jetcarrier, mener de har gode priser og garanti på frakt.

det var noe tilsvarende nybilgaranti. min tanke er sånn: hvis noe plutselig skjer med bilen og den må repareres, har jeg garanti og problemet er dekket under garantien, så er det lettere for å få fikset.

men nå lurer jeg på om det går an i det hele tatt? ser på nafs sin side følgende:

Problemer i ettertid

Har du selv vært i utlandet og kjøpt og hentet bilen gjelder i utgangspunktet ikke norsk kjøpslov/forbrukerkjøpslov. Husk det kan være lang vei å gå hvis du må reklamere i annet land.

På nye biler er det nybilgaranti, og denne garantien gjelder som hovedregel hvor som helst i Europa. Dette innebærer at du vil kunne få reparert feil som oppstår i garantitiden og omfattes av garantien uten kostnad på merkeverksted i Norge. For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at garantitiden kan være kortere enn garantitiden på tilsvarende biler solgt i Norge, da nybilgarantien normalt er 5 år i Norge.

men det virker sånn at de snakker om import innenfor europa. og dette er snakk om import fra USA.

Lenke til kommentar

Garantien på Ford solgt nye i USA gjelder kun i USA og Canada.

Jeg har ikke sett garantiforsikringsprodukter som kan hjelpe deg å få skaffet en erstatning for nybilgarantien til "USA-Ford".

gjelder det alle biler fra usa? fins det garantiforsikringsprodukter som kan hjelpe meg å skaffe en erstatning for nybilgarantien i det heletatt? bilen må komme fra usa! det er eneste krav.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Siden nesten hele bilens pris er avgifter, er det stor forskjell på å handle fra en norsk forhandler i stedet for å importere selv? Da har du i det minste 5 års reklamasjonsrett, i tillegg til ev. garanti som Ford gir for Europa/Norge.

Lenke til kommentar

Her må du også huske at bilen sannsynligvis må importeres etter §1-15.

Det medfører i praksis at du ikke kan gjøre noen som helst endringer på bilen annet enn de påkrevde endringene for registrering i Norge.

Blant annet vil bytte til andre felger være ulovlig og kan medføre at godkjenningen av bilen tilbaketrekkes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...