donto Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Jeg begynte først på elektro i år. Det har gått greit så langt, men jeg sliter litt med å lage flerlinjeskjemaer ut av ett enlinjeskjema. http://i.imgur.com/5urOEVB.jpg Tegnet etter hva jeg husket i paint. Skulle hatt litt hjelp til og gjøre dette skjult anlegget om til et flerlinjeskjema. Hvis jeg forsto det rett, så skal lyset skru seg på når du trykker på den topolte bryteren. Men det skal gå strøm gjennom stikkontakten hele tiden. Så hvis det er noen som er god til dette så har det vært veldig fint med litt hjelp takk Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Er rektangelet på venstresida ein sikring eller lysarmatur? Dersom spenning kjem inn der så må du tenke på kor mange ledningar du treng mellom dei forskjellige punkta. Lampen skal ha topolt brudd, difor må det gå to ledningar frå lysbrytaren til den. Samtidig må stikkontakten heile tida ha spenning. Teikn opp kva ledningar du treng til dei forskjellige komponentane så vil du sjå kor mange ledningar du treng mellom kvart punkt. Lenke til kommentar
donto Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 Er rektangelet på venstresida ein sikring eller lysarmatur? Det er en sikring ja. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Då må du altså ha to ledningar frå sikringen til stikkontakten som ikkje kan bli brutt av lysbrytaren. Samtidig må du ha to ledningar frå lysbrytaren til lampen som kan bli brutt i brytaren. Start å teikne, så ser du etter kvart korleis det må bli. Lenke til kommentar
donto Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 Då må du altså ha to ledningar frå sikringen til stikkontakten som ikkje kan bli brutt av lysbrytaren. Samtidig må du ha to ledningar frå lysbrytaren til lampen som kan bli brutt i brytaren. Start å teikne, så ser du etter kvart korleis det må bli. takk, skal prøve Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) Jeg tror at det kanskje er en liten feil på tegningen. Slik som det er tegnet så må det vel være en koblingsboks inne i lampen og det er vel ikke videre vanlig. (Om enn teknisk mulig.) Det som jeg vil tro, det er at der hvor lampen er tegnet inn så skal det være en koblingsboks, og rett under koblingsboksen en lampe. Kan det stemme ? Ellers så blir det vel: 2 leder fra sikring til koblingsboks/lampe, 4 leder fra koblingsboks/lampe til 2 polt bryter og to leder det siste strekket fram til stikkontakt. I tillegg så må det også en jordleder hele veien fra inntak og fram til stikkontakten. En litt annen variant av oppkobling av 2 polt bryter. Her blir kabelen ned fra koblingsboksen til bryteren en 4 leder. Det er ingen jording pga ingen stikkontakt. (Og dobbeltisolert utstyr.) http://w3.elektrofag.info/installasjon/brytertyper/topoltbryter Endret 17. september 2013 av arne22 Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Jeg tror at det kanskje er en liten feil på tegningen. Slik som det er tegnet så må det vel være en koblingsboks inne i lampen og det er vel ikke videre vanlig. (Om enn teknisk mulig.) Det som jeg vil tro, det er at der hvor lampen er tegnet inn så skal det være en koblingsboks, og rett under koblingsboksen en lampe. Kan det stemme ? Skjult anlegg... da er vel alle bokser det du vil de skal være, ikke sant? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 OK. Leste visst ikke grundig nok. Tok det som gitt at det dreide seg om åpent anlegg. Da kan vel boksen og lampen stå rett ja. Antallet ledere blir vel allikevel det samme skulle en tro. Flerlinjeskjemaet skulle også bli forholdsvis likt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå