Kanli26764 Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Heisann. Jeg har et lite problem her som jeg håper en av dere der ute har svar på. Jeg har delkasko forsikring hos Gjensidige på bilen min. Avtalen var 8000 km i løpet av avtalte 2012-2013. forsikringen min går ut i oktober og da må jeg fornye den. men ser at jeg har kjørt en liten del mer enn det som jeg har sagt til forsikringen. jeg skal også i eu-kontroll i oktober. så spørsmålet er om jeg har kjørt mer enn det jeg skulle vil det oppstå problemer på eu-kontrollen og er det noe konsekvenser for det? jeg vet at det vil være en del problemer hvis du havner i en ulykke og de finner ut at km standen er mer enn det den skal være i forhold til avtalen med forsikringselskapet man har. beklager hvis noe er uklart, håper noen kan svare meg =) Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Du ringer forsikringsselskapet ditt, sier at kjørelengden du har ikke er nok og at du må forhøye den. De gir deg ny pris ut fra ny kjørelengde. Problem solved. EU-kontrollen sjekker bare at bilen er i teknisk forsvarlig stand, de bryr seg ikke om forsikringen din. Lenke til kommentar
Kanli26764 Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 Du ringer forsikringsselskapet ditt, sier at kjørelengden du har ikke er nok og at du må forhøye den. De gir deg ny pris ut fra ny kjørelengde. Problem solved. EU-kontrollen sjekker bare at bilen er i teknisk forsvarlig stand, de bryr seg ikke om forsikringen din. tingen er det at jeg har allerede kjørt over den grensen. Om eu-kontrollen ikke bryr seg om km-standen så kan jo jeg bare ha en ny avtale med forsikringen for da øker jo kjørelengden og jeg spiller å betale det nye beløpet pga km-standen? takk for at du tok deg tid til å svare! =) 1 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 De tar deg ikke fordi du har kjørt litt over. Ring og forklar situasjonen. Ikke prøv å lek luring her. Lenke til kommentar
Kanli26764 Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 De tar deg ikke fordi du har kjørt litt over. Ring og forklar situasjonen. Ikke prøv å lek luring her. prøver ikke på noen måte å leke luring her. Ser bare etter en løsning uten at jeg må betale mye penger. Så lenge det er lovlig. takk for svar =) Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Som nemt så er ikkje km-standen eit tema for EU-kontrollen. Du har uansett gyldig forsikring som dekker skader som du forårsaker på andre (ansvarsforsikring). Men dersom det skjer noke og det viser seg at du har overskredet den avtalte km-standen så vil forsikringsselskapet kunne kutte i utbetalinga av kaskoen. Så akkurat no så betaler du for ei delkasko forsikring, men du får berre utbetalt som om du kun har ansvarsforsikring. I utganspunktet så skal du gi beskjed til forsikringsselskapet i god tid før du går over den avtalte km-standen, men dersom du tar kontakt i dag og lar bilen stå til du har fått avtale på den nye km-standen så setter ikkje forsikringsselskapet i gang noken storaksjon for å kreve ekstra betaling etter den datoen du antageligvis gjekk over avtalt km-stand. Men i mellomtida så sitter du no på ei forsikring som du ikkje får benytta fullt ut dersom du kjem utfor ei ulykke. Så ring forsikringsselskapet og få ordna dette, det er uansett småpenger det er snakk om. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Men dersom det skjer noke og det viser seg at du har overskredet den avtalte km-standen så vil forsikringsselskapet kunne kutte i utbetalinga av kaskoen. Så akkurat no så betaler du for ei delkasko forsikring, men du får berre utbetalt som om du kun har ansvarsforsikring. Så hvis bilen brenner eller blir stjålet så får du ingenting? Høres merkelig ut. Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Hvorfor høres det merkelig ut? Hvis du har betalt for 8000km, men har kjøprt 12000km så har ikke ikke bilen vært forsikret til siste 4000km. Hvis du skjønner? Jeg hadde kjørt endel over. Gikk inn på if.no og endret bare. Forsikringen ble bare litt dyrere pga. lenger kjørelengde. 1 Lenke til kommentar
hugRmunR Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Klarte å kjøre over grensen selv. Ringte bare forsikringsselskapet og økte fra 16.000 til 20.000. Koster litt over en hundrings ekstra i måneden. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Hvorfor høres det merkelig ut? Hvis du har betalt for 8000km, men har kjøprt 12000km så har ikke ikke bilen vært forsikret til siste 4000km. Hvis du skjønner? Trodde du fikk avkortning i forsikringen når kmstanden ble overskredet, dvs en prosentvis reduksjon i erstatningsbeløpet tilsvarende prosentvis merkostnad hvis premien skulle vært økt til reell kjørelengde. Eks, har du forsikret for 8000km, kjørt 10000 og det smeller. Hvis en økning fra 8000 til 12000 hadde medført at premien din ble økt med 10%....da får du 10% avkortning i erstatningsbeløpet. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Det vil være rom for skjønn frå forsikringsselskapet sin side. Ofte er dei ikkje så strenge som dei kunne ha vært, så blir bilen totalskada så får du nok litt igjen likevell. I norge har forsikringsselskapa hatt tradisjon for å strekke seg langt i å ikkje kutte i forsikringsutbetalinger med mindre det er nødvendig. Skal dei kutte heile eller store delar av utbetalinga så er det ryddigast for forsikringsselskapet dersom dei kan vise til at feilen er meir enn ein liten forglemmelse. Å være veldig strenge på å kutte alt i det ein går 1 km over den avtalte km-standen gir meir dårlig PR enn det er verdt. Men i teorien så er ikkje forsikringsavtalen lenger gyldig dersom nokon av vilkåra for forsikring ikkje lenger er tilstades. Det er omtrent det samme som skjer dersom du kræsjer bilen din i fylla. Då har føraren brutt vilkåret om at føraren skal innha førerkort og være skikka til å kjøyre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå