Gloms Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 skal kjøpe ny trådløs router til faren min. han bor i en 150 kvm 2 etasjers rekkehusleilighet. kjøpte først en jensen router til rundt 1000 lappen, men den fungerte dårlig med get. fungerte generelt elendig. slo deg av og koblet ut. ikke ga den godt signal når den var på heller. byttet inn den og fikk en ny d-link som ikke fungerte pga rekkevidde. var på lefdal og fikk anbefalt denne: Linksys AC 1750 Gigabit Wi-Fi n-Router EA6500 de mente dette var den værste råtassen på markedet. er een verdt penga eller er det andre i samme prisgruppe som er bedre? eventuelt billigere som er bedre? Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Asus Dark Knight Noe av det bedre jeg har vært borti. Enorm rekkevidde har den også (signalstyrken kan justeres veldig enkelt). Eneste bakdelen er at den ikke har noen egen router-del, så du må eventuelt benytte den i bridge-mode med en annen router. Jeg har en inteno-router fra Nextgentel som jeg kun benytter modem-biten av. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Råder deg heller til å kjøpe Asus RT-AC66U. Den har langt bedre rekkevidde og hastighet. http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31913-first-look-cisco-linksys-ea6500-smart-wi-fi-router-ac-1750-hd-video-pro?showall=&start=2 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Asus Dark Knight Eneste bakdelen er at den ikke har noen egen router-del, så du må eventuelt benytte den i bridge-mode med en annen router. Haru røyka eller?! Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 lol.. sånn går det når man skriver i hui og hast. MODEM... den mangler MODEM! Jeg skal nå gå og finne meg noen sokker og røyke. 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Jeg så også det der, men skjønte at det var et "senior moment" Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Hehe gudskjelov! Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 17. september 2013 Forfatter Del Skrevet 17. september 2013 Råder deg heller til å kjøpe Asus RT-AC66U. Den har langt bedre rekkevidde og hastighet. http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31913-first-look-cisco-linksys-ea6500-smart-wi-fi-router-ac-1750-hd-video-pro?showall=&start=2 du har linket til den samme routeren som gurglemuffin ikkesant? ikke vært no problemer med at denne ikke funker med get, slik som jensen sliter med? tror jeg kommer til å gå for denne hvis det ikke er andre som har noen bedre forslag? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) Nei det er ikke samme router, selv om den er identisk fysisk utvendig. De er forsåvidt temmelig like, men AC-modellen har raskere trådløsnett. Bruk prisguide.no for å finne laveste pris. Tror ikke det skal være noen kompabilitetsproblemer med GET. Uansett kan det fikses med oppgradering av firmware i router. Endret 17. september 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 17. september 2013 Forfatter Del Skrevet 17. september 2013 http://www.multicom.no/RT-AC66U-802e11ac-Dual-Band-Wireless-AC1750-Gigabit-Router-ASUS/cat-p/c/p5039500 er det denne som har raskere trådløst nett? det er den jeg burde kjøpe? Lenke til kommentar
Gloms Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 (endret) Har kjøpt meg ASUS AC-RT66U nå. Har satt den opp med trådløst nettverk, men jeg sliter fortsatt litt med tilkoblingen visse steder i huset. Er det noen som har no tips til optimalt oppsett for å få størst mulig rekkevidde og best mulig signal i hele huset? Når jeg sitter i kjelleren rett under rommet der routeren er plassert har jeg veldig varierende ping. Helt oppi 1500-2000 ms. Går veldig opp og ned. Får f.eks. ikke lastet ned oppdatering til ps3 fordi koblinga til routeren rett over detter ut. Kan det være at routeren min er på en veldig mye brukt kanal i nærheten? Den står på automatisk valg av kanal. Kan dette være problemet da? Hvis ja, hvordan finner jeg ut hvilke kanaler som ikke er i bruk? Jeg har satt den opp på 2,4ghz frekvens og 20/40 i kanalbåndbredde. Prøvde å surfe litt rundt for å finne optimale oppsett, men ble ikke så mye klokere. Noen som kunne hjulpet meg her inne? Endret 22. september 2013 av Gloms Lenke til kommentar
Karamell2 Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 (endret) Jeg har min på 40 MHz og bruker WPA2 Personal (AES), ellers er vel det meste på auto. 40 Mhz hjalp litt på speed. Rekkevidden er bra i mitt trehus. Betong er nok betraktelig verre. For bedre rekkevidde: Hvis det står metallgjenstander like i nærheten av ruteren så vil de "skygge" for signalet. Du kan prøve å først vri litt på antennene, teste litt og så senere flytte ruteren litt og teste på nytt. Litt av gangen. Men 2.4 Ghz kan du ikke "velge" , ruteren bruker begge frekvenser hvis mulig. Det er faner på " 2.4 og 5 GHz og du må sette opp begge to. Hvis du har utstyr som kan ta ibruk 5 Ghz nett, f.eks en nyere PC, vil det utstyret få gleden av 5 GHz, mens resten får klore seg til en plass på 2.4 G edit: Jeg har ikke AC ruteren, men innstillingene jeg snakker om, er like. Ang 2.4 GHz vs 5 Ghz, hvis du vil blokkere enten 2.4 G eller 5 G så er det sikkert mulig, men jeg vil ikke råde deg til det. Sett opp begge med like parameter. Endret 22. september 2013 av Karamell2 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Du bør plassere den så høyt og frittstående som mulig.. Juster også på antennene og mål styrken samtidig for å finne best posisjon.. Leste et sted en gang at 45 graders vinkel på høyre og venstre antennen med senter antennen i 90 grader (rett opp), var det mest optimale, men det kan jo variere veldig utifra hvor routeren står og nærliggende objekter som kan forhindre eller forstyrre signalet.. Har du satt opp 5GHz båndet også? Hvis ikke, gjør det og kjør mest mulig av det som støtter 5GHZ på det båndet.. Prøv å sett 2.4GHz båndet til 40MHz.. Da skal du få 300Mbit, med forbehold om at klienten du kobler til støtter det.... Og ikke minst, oppdater firmware.. Kom ny her om dagen.. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Kan det være at routeren min er på en veldig mye brukt kanal i nærheten? Den står på automatisk valg av kanal. Kan dette være problemet da? Hvis ja, hvordan finner jeg ut hvilke kanaler som ikke er i bruk? Wifi Analyzer (Android) og inSSIDer (PC, Mac og Android) er fine verktøy for å finne ledige kanaler hvis det er naboer med trådløse nettverk som fortyrrer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå