Meier Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Det regner og blåser ute. Og da bør man vel ha noe som tåler vann. D7000 er "værsikkert". Men hvilke objektiver er det? Pentax skryter litt av værtetting. Lager de objektiver som er værtette? Jeg er litt inne på å anskaffe Pentax K-500 eller K-50. Sistnevnte er vær tett. Er fast objektiver bedre enn zoomer i regnvær? Jeg var ute i går, og kameraet ble litt fuktig. Objektivet(Nikkor 18-200) ble også litt blaut. Jeg brukte paraply så jeg unngikk de helt store regnskyllene. Jeg bruker ikke å ta så mye bilder i regnvær, men det kan gi fine effekter det og, ser jeg. Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Skaff deg en brukt K-5 og en brukt 16-50/2.8 og fyr løs. Uansett vær, vind og kjøreforhold... Saltvann anbefales imidlertid ikke i større mengder... Lenke til kommentar
Meier Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 Skaff deg en brukt K-5 og en brukt 16-50/2.8 og fyr løs. Uansett vær, vind og kjøreforhold... Saltvann anbefales imidlertid ikke i større mengder... Ok, da får jeg se hva jeg får tak i. Jeg skal uansett han et Pentax hus for noen objektiver jeg har. Det eneste er vel det å få vann på frontglasset. Om det ødelegger bildet? Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Det er jeg ikke sikker på. Solblenderen tar seg av det meste av "det potensielle frontglassvannet." Føl med på foto.no sitt bruktmarked. Det har vert noen meget gode pakker der med k-5 + objektiver. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 (endret) Om du får vann på frontglasset kan det forringe bildekvaliteten en hel del ja. Både feilbrytninger og at bildet blir mer grått/slørete. Ute i feltet er jeg usikker på om man kan tørke av med en klut eller noe men antakelig bør du skifte objektiv for å få et helt klart glass. Andre kan kanskje svare på bedre på dette. Vel hjemme kan du la objektivene tørke og deretter pusse vekk eventuelle flekker/småstøv fra frontglasset med en objektivpenn (har positiv erfaring med en slik). Endret 16. september 2013 av trygvan Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Det er jo bare å tørke vekk med en klut eller liknende. Bare pass på at ikke kluten er stappfull av sandkorn eller drit, så går det bra. Lenke til kommentar
Swome Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Pentax sine linser som har DA* eller WR i navnet er værtettet. Har forresten en 18-55mm WR til overs som du kan kjøpe hvis du er interessert. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Jeg tror det er rimeligere å kjøpe et værtettet objektiv til D7000. Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Jeg tror det er rimeligere å kjøpe et værtettet objektiv til D7000. Tror jeg også. Dessverre ikke så mange værtettede til crop hos Nikon, så med mindre man klarer seg med 24-70, 70-200 eller lignende på crop så er det bare ett alternativ som jeg er ganske sikker på at er værtett, nemlig Nikon 17-55 f2.8. Det er det nærmeste man kommer proffobjektiv til Nikon crop. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå