Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pusse opp leilighet, eller?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte leilighet for rundt 2 år siden med planer om å pusse opp alt. Startet like greit med badet for å bli ferdig, men underveis merket hvor mye tid det tok, og at jeg strengt tatt ikke er laget for oppussing. Er lettere perfeksjonist når det gjelder sånt, noe erfaringen min på ingen måte tilsier. Uansett, badet er jeg veldig fornøyd med, men så ble det meste satt bort også da.
Leiligheten er ganske gammel, bærer preg av lite til ingen oppgradering og vedlikehold de siste 10-15 årene. Det er grusom fiskebentapet festet på noe som minner om komprimert papp.

Men, det er pris-stigningen jeg tenker mest på, ett strøk maling kan skjule en del, men lister og gulv er fortsatt slitt, tapeten er der og taket er stygt.
Planen er strengt tatt å rive alt (vegger, tak og "innebyggede" skap), for så sette opp gips, muligens støydempe taket(trengs), legge parkett, osv.
Det jeg sliter med er hva jeg skal/burde gjøre, kanskje spesiellt med strømmen. Kan man bare dra den av veggen og sette den på plass? Burde kanskje oppgradere alt mens jeg er i gang? Skjult eller sånn list man kan ha strøm+nettverk i?
Burde jeg i det hele tatt pusse opp? En nyoppusset leilighet er fortsatt gammel...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen konkrete planer om salg, men ingen planer om å bli boende der til jeg pensjonerer meg heller :)

Er for verdistigningen ved ett salg.

Sliter litt med hva og om jeg skal, lyst til å rive alt, men vet det er MYE jobb, men å f.eks bare ta gulv og tak virker bortkastet, men det er vel veggene som absolutt er værst...

Lenke til kommentar

I så tilfelle så går det på personlig trivsel og da synes jeg du skal kjøre på og gjøre det skikkelig. Mye bedre å ta kostnaden/arbeide nå enn å gå årevis og irritere seg over det.

Jeg har liten erfaring med snekkerarbeid og vegger, men gulv, tak, lister og malig er jo overkommelig arbeid for de fleste.

Forøvrig vil det også bli mye billigere å ta en fullstendig oppussing nå enn å gjøre det "klattevis" i årene som kommer.

Lenke til kommentar

Oppussing bør i all hovedsak være for din eigen del. På generell basis så får du ofte ikkje så mykje igjen for oppussing og skjulte oppgraderinger ved salg. Så bruker du 100k på å pusse opp badet så får du nok ikkje 100k ekstra for leiligheita. Men ei slik oppussing kan gjere leiligheita lettare å selge.

Korleis er den generelle standaren på leiligheita? Er det slik at du må sparkle eller legge nye plater på veggane, eller held det å male vegger/tak og kanskje legge nytt golv?

Dersom du fyrst starter med eit litt større prosjekt så bør du ta heile rommet samtidig. Maler du taket og veggane før du legger nytt golv så slepp du å tenke på malingsøl og slikt. Er greit å sleppe å tenke på å legge plast på golvet når du maler taket.

Eg trur også at å rive dei innebygde skapa vil gjere leiligheita mykje meir attraktiv og at den då vil få eit litt meir moderne uttrykk, så skal du pusse rommet så bør du også rive skapet.

River du skapet så må du ofte gjere noke med både golv, vegger og tak. Det er svært typisk at himmlingen er festet i skapet og at parketten er lagt rundt skapet.

Ofte så får du derfor eit åpent "sår" der skapet har stått, som du må gjere noke med.

Når det gjeld det elektriske så er det ikkje så mykje du får gjort sjølv. Ei vanlig oppussing vil heller ikkje berøre det elektriske i særlig stor grad. Skal du slå ned vegger eller sette opp vegger derimot så blir dette meir aktuelt. Men sjølv då kan du gjere mykje sjølv ved å passe på å legge inn kabelrør i veggane slik at ein elektriker raskt og enkelt kan legge opp det du trenger av elektriske instalasjoner seinare.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Badet er jeg ferdig med, heldigvis, men se poenget :)

Generellt sett er det slitt, gulvet er fullt av hakk og dype riper, det er grusom fiskebeintapet på veggene som antagelig er umulig å fjerne uten å ta det under, listene er av den gamle, veldig brede typen med masse merker. Det er innebyggede skap i begge soverom og på kjøkkenet, så skal jeg rive de må jeg ta både tak, vegger og gulv. Har sjekket det ut, de ble bygget før resten av rommet ble tapetsert, så de går rett inn på treverket/trefiberplatene. Er kun parkett på kjøkkenet, resten er rett på tregulvet.

Har ikke blitt gjort noe mer enn minimalt med vedlikehold på lister, vegg og tilsvarende. Kjøkkenet er av litt nyere standard, men fortsatt upraktisk og kjedelig, vanlig standard.

Er en grunn til at jeg fikk den 150 000 under takst :)

Sånn jeg ser det er det enten alt eller ingenting(evt. ett strøk maling), sparkel hjelper lite, med mindre jeg sparkler alt :p

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Dersom det er hakk i veggane så vil eg anbefale at du kjøper tynnplater i tre. Desse er enkle å legge over eksisterande vegg. Veggen vil då framstå som ny og du kan da enten male eller tapetsere veggen.

Sidan du skal rive skapet så må du også ta taket og golvet samtidig. Då er nok parkett og himmling lettaste måten å fikse golvet og taket på.

Om du tar alt samtidig, eller du tar eit og eit rom må du nesten avgjere sjølv. Fordelen med å berre ta eit og eit rom er du kan bruke dei andre romma som vanlig, effektivt sett leve i 2 roms leiligheit i staden for 3 roms i ei periode.

Men har du enten vilje til å bu i ein byggeplass, eller alternativt ein anna plass å bu så er det litt billegare og meir effektivt å ta alt samtidig.

Lenke til kommentar

Hvis det er salg det skal pusses opp for så anbefaler jeg at du fjerner den gamle tapeten og eventuelt legger ny. Oppgradering av badet slik som du har gjort var heller ikke dumt. Prøv å piff opp kåken og gjør alt slik at det ser mer morderne ut. Utbytting av platene i veggen er nok ikke så lønnsomt hvis det dreier seg om salg, men hvis du skal bo der en stund så kan også det komme på tale.

Det hadde vært litt lettere å hjelpe hvis du laste opp ett par bilder slik at vi får se :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...