Gå til innhold

Kulturdepartementet: Denne guden finnes ikke

Anbefalte innlegg

Kilde: http://morgenbladet.no/kultur/2013/kulturdepartementet_fastslar_spagettigud_finnes_ikke#.UjbZx7xLKia

Det Hellige Flygende Spagettimonsterets Kirke har i lang tid forsøkt å bli godkjent som trossamfunn i Norge, men Kulturdepartementet har nå avslått søknaden, i likhet med Fylkesmannen i Oslo og Akershus.

Religionen ble grunnlagt i 2005 av amerikaneren Bobby Henderson, i protest mot at staten Kansas tillot teorien om intelligent design i skolenes lærerplan. Henderson mente hans teori om at et flygende spagettimonster hadde skapt universet var like god.

I et brev til kulturdepartementet, som Morgenbladet har fått innsyn i, klager pastafarianer Steinar Mathiesen på avgjørelsen: «Departementet sier at «en religiøs tro innebærer en tro på en skjebnebestemt makt som står uten for den menneskelige livssfære, og at de troende innretter seg etter dette». Pastafarianere, som de troende kaller seg, tror på en allmektig guddom som av grunner det ikke gis mennesker å vite, velger å fremstå som et flygende spagettimonster. Dette skulle være «skjebnebestemt makt som står uten for den menneskelige livssfære» god som noen.»

Pastafarianerne bekjenner seg til skriftsamlingen «The Loose Canon», har helligdag hver fredag, og mener global oppvarming og naturkatastrofer er en direkte konsekvens av nedgangen i antall pirater i verden.

Når vil kulturdepartementet følge opp dette vedtaket og fastslå hvilke andre guder som heller ikke eksisterer?

La oss bruke den samme eliminasjonsmetoden som Kulturdepartementet på verdens utallige guder. Hvilke guder mener dere her inne at virkelig ikke eksisterer?

Endret av SeaLion
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det er for min del ganske åpenbart at ingen guder eksisterer, det er ingen grunn til å tro det mtp. de bevisene vi sitter på, og denne artikkelen viser egentlig bare at kulturdepartementet er en massiv sløsing av statlige midler, da det kun sitter løkhoder å pjotter bak en pult der.

Spaghettimonster-guden er for min del like ekte som enhver annen gud.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Religionen ble grunnlagt i 2005 av amerikaneren Bobby Henderson, i protest mot at [..]

Ikke overraskende at søknaden ble avslått kanskje, siden det tydelig fremgår at bevegelsen først og fremst er en protest (mot noe) og ikke basert i et åndelig spirituelt utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Ikke overraskende at søknaden ble avslått kanskje, siden det tydelig fremgår at bevegelsen først og fremst er en protest (mot noe) og ikke basert i et åndelig spirituelt utgangspunkt.

Det var kanskje utgangspunktet. Men nå har det utviklet seg.

Hvem kan vel si at dette ikke er måten det flygende spagettimonsteret velger å avsløre sin eksistens på? Hans nudelske veier er uransakelige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den kristne Gud må eksistere. Dersom den norske staten hadde støttet en falsk religion, så er dette en skandale så stor at den norske staten må legges ned umiddelbart og be nålevende og førlevende om unnskyldning. Jeg tror ikke vi har hundrevis av kirker og prester for å støtte en falsk gud. Det er viktig å ha respekt for staten, Norges lover og den religionen som staten har pekt ut som den rette for sine innbyggere. Men det er veldig forvirrende at staten mer og mer løsner på båndene mellom kirke og stat og blir mer positiv til islam. Dette er rart synes jeg.

edit: så da tror jeg at ingen guder finnes bortsett fra den kristne Gud, som vel også er samme gud som muslimene og jødene har, muligens finnes de gudene som er nevt i GT som Baal og noen andre, men jeg vet ikke hva de holder på med for tiden og tror ikke de spiller noen rolle

Endret av elghunk
Lenke til kommentar

Kanskje "ikke basert i et åndelig spirituelt utgangspunkt." er den viktigste delen av begrunnelsen? Men " ...mener global oppvarming og naturkatastrofer er en direkte konsekvens av nedgangen i antall pirater i verden." høres for meg veldig åndelig og spirituelt ut. Jeg forstår heller ikke hvorfor dette religionssamfunnet blir diskriminert og utstøtt med denne departementale følelseskulden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...