Cuneax Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 For første gang på 34 år.Elkjøp bytter logo Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 (endret) Var jo en noe utdatert logo, så var vel på tide.Selve logoen på den nye logoen var kul den. Skriften er jeg litt mer usikker på. Litt smart hva de har gjort med Ø'en. Med tanke på at det heter Elkjop.no Endret 16. september 2013 av Nerowulf 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Den brutte o'en i stedet for en tradisjonell ø symboliserer at man i eldre nettlesere måtte gå til elkjop.no i stedet for elkjøp.no... :B Lenke til kommentar
Truls Bekk Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Elkjøp spurtepå Facebook for en stund tilbake om tilbakemeldinger på den nye logoen. De fikk mye kritikk rundt denne ø-en. Mange syntes den var for lik en o, og at de burde gjøre om på den. Selv om JEG skjønner meg på ø-en, syns de fleste at den ikke var bra og at den bør bli endret på. Så da spør jeg, hva var vitsen med å spørre om tilbakemeldinger, når de ikke bruker de. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 De legger ting ut på facebook for å skape entusiasme, ikke fordi de faktisk lurer på hva folk synes. Logoen var allerede kjøpt og betalt for, ya? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Når det gjelder ø-en så er eg eigentlig enig i at den ligner meir på ein o. For meg virker det derfor som dei går meir i rettning av å kalle seg elkjop i staden for å ta innover seg at dei fleste nettlesere i dag støtter æ, ø og å i nettadressene. Etter mi meining så burde elkjøp begynde å bruke elkjøp.no som primæradresse med vidarekobbling til elkjop.no for dei tilfella det skulle være aktuellt (eldre nettlesere eller utanlandske kunder). Og når vi fyrst er inne på å kritisere den nye logoen. Kva er hensikta med å bruke to grønne blad som logo? Har elkjøp blitt økologiske? Den gamle logoen henviste til kva kjeda driver med ved å ha eit støpsel i logoen. Det var derfor lett å sjå at dette var ein elektrobutikk berre utifrå logoen. På den nye logoen så må du kunne lese norsk tekst for å forstå kva butikken driver med. Eg synest det er veldig rart at store merkenavn som Statoil, Telenor, Posten og no Elkjøp har bytta ut sine beskrivande logoer med nye intetsigende logoer. Statoil hadde ein oljedråpe som logo, Telenor hadde ein mann som sendte eit signal og posten hadde eit klassisk posthorn som sine logoer. Dei fleste av dei gammle logoane gjorde det enkelt sjølv for dei som ikkje kan norsk å forstå kva firma det er snakk om (muligens med unntak av den gammle telenorlogoen). Eg synest derfor det er svært rart at elkjøp har sattsa på ein krussedull som er lett å forveksle med mange andre selskap som sin logo. Eg kan ikkje så mykje om reklame, så det er godt mulig at det ligger veldig gjennomtenkt psykologi og forskning til grunn for designvalget, men vil ein ikkje miste fleire kunder enn ein tjener inn ved å gjere slike endringer? Dyrt har det sikkert også vært. 1 Lenke til kommentar
Komm.sjef_Elkjøp Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Heisann alle sammen. Øystein Schmidt, kommunikasjonssjef i Elkjøp her. Tenkte bare jeg skulle forsøke å oppklare et par ting som blir kommentert rundt vår nye logo her. Publiseringen av logoen på Facebook ble på ingen som helst måte gjort bare for å få publisitet. Feedback vi fikk fra denne kanalen var faktisk direkte utløsende for at vi valgte å gjennomføre skiftet. Og det er faktisk ikke slik at man betaler for en fiks ferdig logo. Vi i Elkjøp utarbeidet logoen over lang tid sammen med flere andre aktører, og vi hadde i så måte stor mulighet til å utforme og påvirke selv - noe vi da også gjorde. Når det gjelder Ø'en og utformingen av denne så bidro feedback til at denne ble endret underveis. Vi beholdt imidlertid grunnidéen her, da det var langt flere positive tilbakemeldinger enn de som hadde kommentarer i en annen retning. Må jo ellers kommentere at vi syns det er veldig artig og positivt at vår nye logo skaper engasjement! Fortsett debatten. Lenke til kommentar
FB.106965827100006 Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Altså, det at logoen ser ut som en pil kan fort føre til at potensielle kunder går inn i butikken ved siden av. I Ålesund kom jeg i skade for å kjøre forbi hele innkjørselen på grunn av den pilen. Kunne fort ha endt opp hos Jula... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 Altså, det at logoen ser ut som en pil kan fort føre til at potensielle kunder går inn i butikken ved siden av. I Ålesund kom jeg i skade for å kjøre forbi hele innkjørselen på grunn av den pilen. Kunne fort ha endt opp hos Jula... artikkelen er 5 år gammel. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 artikkelen er 5 år gammel. Men kanskje anekdoten er nyere. 1 Lenke til kommentar
FB.106965827100006 Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 (endret) Men kanskje anekdoten er nyere. Det stemmer. Og logoen har de jo fremdeles. Jeg er overrasket over at den ikke har fått mer negativ oppmerksomhet allerede. Men kanskje de som har gått/kjørt feil som følge av logoen er glade for å ha sluppet unna Elkjøp. ;-) Endret 10. oktober 2018 av FB.106965827100006 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Det stemmer. Og logoen har de jo fremdeles. Jeg er overrasket over at den ikke har fått mer negativ oppmerksomhet allerede. Men kanskje de som har gått/kjørt feil som følge av logoen er glade for å ha sluppet unna Elkjøp. ;-) Tror alle oppegående mennesker forstår at logen demmes ikke betyr at butikken ligger lengre borte til høyre. Power sin logo har jo også en slags "pil" som peker mot høyre. Lenke til kommentar
FB.106965827100006 Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men for meg er det sånn at oppfatningen min av det jeg ser avhenger av sammenhengen. Så, for eksempel, når jeg kjører bil er jeg mer oppmerksom på skilt med piler, og da tolker jeg lettere Elkjøp sin logo som en pil til høyre. Jeg har jo ikke endt opp inni feil butikk, men jeg kan jo ikke si 100% sikkert at det ikke kunne ha skjedd. PS: Jeg er ganske oppegående. Har du forresten hørt om professoren som kjørte til hytta, tok tog tilbake og meldte bilen stjålet da han kom hjem og så at den ikke stod ved huset hans? Fort gjort... 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg