metropol Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Et spørsmål angående windows installering. Jeg har to pc'er. Den ene er hyperoppgradert med det siste og stor kapasitet, den andre er lek og lær pc for barna. Grunnet lav kapasitet på denne pc'en (og ikke tilknyttet noe nettverk eller Internett) lurer jeg på følgende. 1. Er det mulig å kun installere operativsystemet på en disk og alt annet rallemikk på en annen disk ? Hva er i såfall fordelene med en slik løsning. 2. Er det mulig å ta ut harddisken på den gamle pc'en, sette den inn i den nye pc'en og installere et operativ system på disken, for så å sette den tilbake til gammel maskin. Drivere for annen hardware tar jeg når jeg har satt harddisken på plass igjen. 3. Jeg driver med mye videoredigering. Hvor mange disker bør jeg optimalt ha for å utnytte systemet best mulig og hvordan kan jeg sette opp dette gjennom mitt Abit BE7 Raid hovedkort. Tenker da på Primary master, slave osv. :o Lenke til kommentar
TCi Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 1. Ja det er fullt mulig å installere på en disk og så installere programmer på den andre. Dette er en god løsning dersom du ikke ønsker å miste alt ved event. en formatering. En annen løsning er også å partisjonere opp en disk i to deler, da det vil fungere på samme måte. Jeg kan ikke se annet en fordeler ved denne måten. Den eneste ulempen må være dersom du tar et Ghost image av disken. Da kan det bli litt trøbbel ved installasjonen dersom alt ikke er hvor det skal. 2. Dette vil ikke fungere bra. Siden den gamle pc'en har annet hovedkort og at Windows takler dette dårlig. Det ender med at du må installere alt på nytt igjen. Korrekt meg dersom jeg tar feil 3. Det beste er kanskje å skaffe seg en annen harddisk hvor du lagrer videofilene dine slik at du ikke mister de ved et krasj på systemet. Ikke sikker på om jeg forstår det siste med master og slave, men den første disken din er som master på IDE kabel 0 (atså nr.1) da får den navnet primary master, deretter kommer primary slave. Den andre kablelen IDE 1 (nr.2) får disken til å bli secondary master og secondary slave. Som oftest best at disse blir satt av til cd/dvd-rom. Regner med at din cd/dvd-rom har fått secondary master plassen. .... det var alt som jeg kommer på i farten. Lenke til kommentar
metropol Skrevet 30. september 2003 Forfatter Del Skrevet 30. september 2003 Ikke sikker på om jeg forstår det siste med master og slave' date=' men den første disken din er som master på IDE kabel 0 (atså nr.1) da får den navnet primary master, deretter kommer primary slave. Den andre kablelen IDE 1 (nr.2) får disken til å bli secondary master og secondary slave. Som oftest best at disse blir satt av til cd/dvd-rom. Regner med at din cd/dvd-rom har fått secondary master plassen. quote'] Litt klønete forklart av meg i utgangspunktet. Bør den første disken på Primary master være operativsystem, med primary slave cd-rom, og Secondary master eks videoredigeringsdisken, dvd rom på secondary slave etc. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Litt klønete forklart av meg i utgangspunktet. Bør den første disken på Primary master være operativsystem, med primary slave cd-rom, og Secondary master eks videoredigeringsdisken, dvd rom på secondary slave etc. Det oppsette hørtes bra ut. Egentlig ingen fasit på det, men OS'et bør være på primary master. Minst tull da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå