Gå til innhold

forskj. på bulk og retail?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøper du retail utgaven får du med tilleggs programmer, kabler osv.

kjøper du bulk, kan du risikerer å får varen i en grå eske med simpel manual og en diskett med drivere. dette er hensiktsmessig på store instalasjoner hvor man har det meste fra før, men bare trenger f.eks nettverkskort men ikke all mulig annen driit.

Som privat person synes jeg det er greit å kjøpe retail, da jeg slipper å bruke timer på nettet for å få ting til å fungere. dessuten får du med lovelige versjoner av programmer.....

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-18 17:44, PIIIpower skrev:

kjøper du bulk, kan du risikerer å får varen i en grå eske med simpel manual og en diskett med drivere. dette er hensiktsmessig på store instalasjoner hvor man har det meste fra før, men bare trenger f.eks nettverkskort men ikke all mulig annen driit.

Som privat person synes jeg det er greit å kjøpe retail, da jeg slipper å bruke timer på nettet for å få ting til å fungere. dessuten får du med lovelige versjoner av programmer.....

Noen produkter er absolutt greit å kjøpe bulk.

Harddisker, floppy, Skjermkort, nettverkskort og CD-rom spillere.

Det hele kommer an på hav du har fra før. Selv har jeg det meste jeg trenger av programmer og kjøper kun retail om det er en grunn til det f eks ett meget bra programm som følger med som jeg ikke har.

Den siste tiden har jeg kjøpt brenner og DVD-rom bulk.

Det er ikke alltid du sparer så mye på p kjøpe bulk du må nesten vurdere selv hav du har bruk for.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-18 17:51, pkalle skrev:

Quote:

On 2001-10-18 17:44, PIIIpower skrev:

Noen produkter er absolutt greit å kjøpe bulk.

Harddisker, floppy, Skjermkort, nettverkskort og CD-rom spillere.

Det hele kommer an på hav du har fra før. Selv har jeg det meste jeg trenger av programmer og kjøper kun retail om det er en grunn til det f eks ett meget bra programm som følger med som jeg ikke har.

Den siste tiden har jeg kjøpt brenner og DVD-rom bulk.

Det er ikke alltid du sparer så mye på p kjøpe bulk du må nesten vurdere selv hav du har bruk for.

ja, tja joa...men

Som du nevner er parts som floppy, hd og dvd/cd greit å kjøpe bulk.

Men siden personen som spør ikke veit forskjellen, er det nok best å ha manualen og drivene klare, i hvartfall til addin cards som scsi, skjermkort og modem...

Lenke til kommentar

Bulk kan dessverre også være at man får "nedgraderte" kort i forhold til retail-utgaven. Jeg kjøpte bulk av et grafikk-kort, og det den holdt ikke de samme spesifikasjonene som retail-utgaven. (Jeg reurnerte forøvrig kortet og kjøpte et annet kort i retail :smile:)

Men jeg har også kjøpt grafikk-kort i bulk uten noen forskjeller, likevel kan man ikke være for sikker.

Jeg vil tro at de fleste ting er greit å kjøpe bulk, men du bør hvertfall være litt skeptisk til grafikk-kort og muligens lydkort.

Lenke til kommentar

Ja Bulk er helt greit og kjøpe i mange tilfeller

EKS: mitt Hercules 4500 Prophet 64mb sdram(kyro II)

som jeg kjøpte i bulk versjon og fikk pakka i en grå eske med en driverCD med nyeste drivere+++ og brukermanual....

Får denne bulk versjonen betalte jeg ca 1000 kr.

Hadde jeg kjøpt retail versjonen måtte jeg betalt ca 1250 kr og den eneste forskjellen er att retail versjonen har en fin eske , ellers er kortene og drivercd+++ helt like...

Så hva er vitsen og betale ca 250 kr ekstra får en fin eske :smile: ... og så dyr , 250 kr ..bare får eska :smile:

Men dette er jo ett skrekk eksempel på att man egentlig gir vekk 250 kr får ingenting, mens med andre grafikkort kan forskjellen være store mellom bulk og retail versjon EKS: Retail med spill, Bulk uten spill, EKS: Retail klokket høyere (bedre ytelse)

Bulk klokket lavere (dårligere ytelse)

Så det jeg annbefaler før man kjøper eventuelt bulk eller retail er og undersøke nøye hva som eventuelt følger med ekstra i en retail versjon og vurdere om man har bruk får det.

Husk også og undersøke om bulk versjon har samme ytelse som retail (som regel har den det)

Ellers er det vel en hovedregel att folk med litt erfaring kjøper som regel bulk da de vet hva de trenger av drivere og annet som ikke følger med en retail versjon, mens folk som ikke har den store erfaringen gjerne kjøper retail da det er det enkleste.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-19 00:51, ZAN skrev:

Ja Bulk er helt greit og kjøpe i mange tilfeller

EKS: mitt Hercules 4500 Prophet 64mb sdram(kyro II)

som jeg kjøpte i bulk versjon og fikk pakka i en grå eske med en driverCD med nyeste drivere+++ og brukermanual....

Får denne bulk versjonen betalte jeg ca 1000 kr.

Hadde jeg kjøpt retail versjonen måtte jeg betalt ca 1250 kr og den eneste forskjellen er att retail versjonen har en fin eske , ellers er kortene og drivercd+++ helt like...

Så hva er vitsen og betale ca 250 kr ekstra får en fin eske :smile: ... og så dyr , 250 kr ..bare får eska :smile:

Men dette er jo ett skrekk eksempel på att man egentlig gir vekk 250 kr får ingenting, mens med andre grafikkort kan forskjellen være store mellom bulk og retail versjon EKS: Retail med spill, Bulk uten spill, EKS: Retail klokket høyere (bedre ytelse)

Bulk klokket lavere (dårligere ytelse)

Så det jeg annbefaler før man kjøper eventuelt bulk eller retail er og undersøke nøye hva som eventuelt følger med ekstra i en retail versjon og vurdere om man har bruk får det.

Husk også og undersøke om bulk versjon har samme ytelse som retail (som regel har den det)

Ellers er det vel en hovedregel att folk med litt erfaring kjøper som regel bulk da de vet hva de trenger av drivere og annet som ikke følger med en retail versjon, mens folk som ikke har den store erfaringen gjerne kjøper retail da det er det enkleste.

Det som er litt drit her er at du gjerne ikke får vite om du kjøper en nedgrsdert versjon, om du får med drivere og manual. Det er temmelig håpløst å kjøpe ISDN kort uten drivere hvis du skjønner hva jeg mener...(hvis ikke: hvis du trenger ISDN kort har du ikke linje...then u'r fucked! htp drivere)

Lenke til kommentar

Vel, vel!

Det er ikke alltid bare boksen, kabler og drivere som er forskjellen på bulk og retail!

Lærte dette den harde veien ved å kjøpe ATI Radeon 64DDR bulk, som har en lavere klokkefrekvens enn retail versonen!

Dette er informasjon som ikke er lett å oppdrive!

Følte meg "litt" lurt!

Så sjekk NØYE før du kjøper bulk versoner av dyre ting!

Lenke til kommentar

Bunnlinjen her er altså:

1. Dumme enheter som hd|floppy|cd ol. er ok å kjøpe retail.

2. Enheter som finner i et utall av varianter eks. skjermkort bør kjøpes som retail for å sikre kvalitetet.

3. Man kan gjøre gode kjøp på webshoppenes "demovarer" eller "lager ryddings" sider. Men her BØR man velge retail.

Lenke til kommentar

det er sant at retail versionen er noen ganger høyere clocket, og lavere clocket på bulk. men det er bare av sikkerthet for varme osv. ikke noe problem for kortet og bli clocket opp til den samme som retail, kamerat av meg har ati radeon 64DDR bulk, den var lavere en retailen. han clocket den bare opp. noe som han faktisk leste på ati siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...