crossmark Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 (endret) Jeg har nettopp oppgradert min stasjonære PC med hovedkort og prosessor. Da jeg satte PCn sammen og skrudde den på blinket en varsel lampe og det ble ikke liv i noet av eksterne I/O enhetene (mus og tastatur lyste ikke, skjermen fikk ikke signaler). Varselslampen varslet at noe var galt med DRAM. Etter at jeg tok ut 2 av RAM-brikkene mine ville i alle fall PCn boote, men i det sekundet windows skal begynne å laste får jeg bluescreen. Det virker for meg at RAMen min er "fryet". Er det noen tester jeg kan kjøre for å verifisere dette? System: Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781700#extra Prosessor: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=780483 EDIT*** RAM: http://www.corsair.com/cmd8gx3m4a1333c7.htmlTakk for hjelpen. Er ingen gøy følelse når PCn streiker etter at man har jobbet med den. Endret 16. september 2013 av crossmark Lenke til kommentar
Celusion Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 (endret) Har du prøvd å starte opp med kun en av minnebrikkene om gangen? Hvis det da fungerer så vet du at den ene brikken som ikke er i, er defekt.Hvis dette ikke løser ditt problem kan du laste ned memtest86+ på en minnepenn og boote opp fra denne. Dermed står det greit forklart hva du skal gjøre for å kjøre testing av brikkene dine. Merk at dette kan ta veldig lang tid og testen vil kjøre helt til du stopper den selv. Sørg for at du får 3 passes før du avslutter. Endret 16. september 2013 av Celusion Lenke til kommentar
crossmark Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 Kjørt fysisk RAM test:RAM nr. 1 funket bare i slot 3.RAM nr. 2 funket bare i slot 2RAM nr. 3 funket ikkeRAM nr. 4 funket bare i slot 1.Prøvde å starte opp PCn med nr 1 i slot 3 og nr 4 i slot 1 (de samme "fargene"). Men fortsatt går det direkte til bluescreen. Bluescreenen går også over så fort at det ikke er sjanse å se hva som står der. Lenke til kommentar
crossmark Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 Det funker, men jeg vet ikke 100% hva som gjorde at det funker igjen. Så i tilfelle noen skulle ha interesse av hva jeg gjorde så skriver jeg alt:1. Trykke på "DRAM mem-test" på hovedkortet -> gjorde ingenting 2. Teste hver enkel RAM-brikke -> resultat ovenfor3. Rote i BIOS -> ingen synlige forbedringer4. Kjøre Windows repair tool fra bootable minnepinne -> fikk opp bare error på HDD 5. Oppdatere BIOS -> Ingen forskjell 6. Kjøre Linux Mint fra minnepen -> funker, overfører filer fra systemdisk til sekunder-disk 7. Formatere i Windows installer -> "installasjonsprogrammet kan ikke opprette en ny systempartisjon"8. Formatere i Mint -> funker9. Skifte SATA6 porter -> kan installere windows (muligens at jeg ikke hadde trengt å formatere pga dårlig SATA-port) 10. Installere alt av drivere til hovedkort ->GPU og andre utilities 11. Bare 2 av 4 RAM-brikker er registret i bruk -> Bytte rundt igjen.12. Bare 1 av 4 RAM-brikker registrert i bruk -> DRAM mem-test (TEST OK!)13. Boote Windows -> Har alle RAM-brikker, alt er OK. ...Profitt. Hvis noen synes dette er nyttig så værsågod. Jeg aner ikke helt hvilket steg som hjalp hva. Jeg er bare fornøyd at alt funker som normalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå