Gå til innhold

Refleksjon: Fotoalbumet som forsvant

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Scrapbook var populært en stund, men de ferdig innbundne fotobøkene vi har nå er mye ryddigere.

En annen fordel med fotobøker er at de er enkle å lage flere kopier av for å gi til slekt og venner, å lage flere fotoalbum er mye arbeid.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Jeg lager flere fotobøker enn jeg laget fotoalbum i sin tid. Ikke så helt unormalt antagelig, jeg har bedre oversikt over mine negativer nå som jeg har de i mitt digitale arkiv, les:Lightroom.

Det står i artikkelen at man i gamle dager hadde sine negativer ryddig og pent oppbevart. Ikke vet jeg hvor den påstanden kommer fra, men jeg så ganske mange pappesker/skoesker/skuffer/skap/konvolutter/etellerannet med et rotete system for negativer. Mange hadde sikkert et system, men å finne frem i det var ikke alltid helt enkelt. Og for utenforstående var det helt umulig å se noe som helst.

Nå som mange deler sine bilder med andre på ulike nettjenester er det i det minste en viss mulighet for å lete i historien for alle de historikere som måtte ha ønske om sånt. Det var neimen ikke lett i gamle dager.

Mengden bilder har økt enormt, men det er heller ikke så rart etter at bildene ble digitalisert og man kan ta bilder med nesten alt man holder i henda.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vanlige folks skoesker og harddisker er sannsynligvis like rotete, men i skoeske-tidsalderen ble ihvertfall noen bilder satt i system (album). Facebook er ikke noe slikt system. Det aller vanskeligste framover blir imidlertid teknologiskiftene. Hvor lenge varer USB-pluggen, eller sagt på en annen måte, hvor lenge går det før harddisken i bestefars klesskap ikke lar seg åpne? Allerede er DVD-lesere i PC-er i ferd med å bli mangelvare. Selv har jeg timesvis med Hi8-opptak på teip. Uten egnet avspiller.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har aldri laget meg et skikkelig fotoalbum, kun plassert bilder inn i mapper. Det var når jeg holdt på med analog fotografi.

Nå har jeg gått over til digitalt, og har laget fleere fotobøker. Og jeg har inntrykk av at mange som holder på med det.

Men det er også de som har gått over til digitalt, og fortsatt lager fotobøker på den gamle måten - altså printer ut bilder og limer de inn i album.

Lenke til kommentar

Laget et fotoalbum (papirbilder) siste gang i 2006, i fob. med noen visse personers bryllup.......

Etter dette er det kun fotobøker som gjelder for min del.

Alle digitale bilder arkiveres i mapper pr. år, med undermapper alt etter som.... (bildene navngis med kamera-/objektivkode + dato tatt...).....

De analoge bilder arkiverer jeg etterhvert i dertil egnede arkivbokser(plast), fortløpende sortert på år/mnd/med tekstfaner pr. konvolutt (inneholdende både negativer/papirbilder)...... Slikt arkiv har jeg bakover i tid, helt til fra jeg begynte å ta bilder(på slutten av 1960-tallet).... Har begynt å scanne inn fra det være seg negativer- og/eller papirbilder - kjekt å ha digitale kopier, vettu.... Har bl.a. fått tak i en del artige, veldig gamle papirbilder som det er vel verdt å ha en digital kopi av.

Er jo ikke en systematisk samler for ingenting....... ;)

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært lurt å velge ut en bolk med bilder man vil printe ut, og så lime dem inn i et godt, gammeldags album. All mulig slags hverdagsbilder og utdrag fra diverse begivenheter.

Moderne fotobøker er veldig flott, men personlig synes jeg det passer best å bruke dem til kun bilder fra en ferie, en tur, en dåp/ bryllup o.l.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...