Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Får vel poste dette som anonym da enhver som kjenner meg umiddelbart ville lagt sammen 1+1 og funnet ut hvem jeg snakket om og muligens endret syn på denne personen, men anyway, here goes:

Jeg har en kamerat som har forandret seg mye i det siste. La meg først få sagt at vi begge er i midten av 20-årene og har vært bestekamerater siden 1.klasse. I det siste har på grunn av undernevnte driftet litt fra hverandre sosialt, men vi snakkes flere ganger i uken med hverandre selv om, da vi jobber sammen.

Jeg har som sagt kjent denne personen hele livet, og han er en av de mest reflekterte og fornuftige personene jeg har møtt, det er få jeg stoler 110% på for å si det sånn, men han er en av dem.

Uansett, i det siste har jeg påpekt at jeg ser på noe av oppførselen hans som heller tvilsom. Han går nemlig systematisk etter 13-16-åringer (ungdomsskolealder) og ser overhodet ikke noe problemer med det. Jeg siterer fritt: "Hadde jeg visst at de var så lett å få skulle jeg begynt mye før". Når jeg påpeker at jeg syns dette er ganske tvilsom oppførsel blir han usedvanlig (nesten unaturlig) irritert og sur og ber meg ikke bry meg. Dette har pågått i snart et halvt år nå. Skal sies at han tidligere i sitt liv har holdt seg for det meste unna jenter.

Burde jeg slutte å bry meg, eller er dette et mye mer dyptliggende problem? Eller er det ikke noe problem overhodet og jeg som overreagerer fullstendig, og paradoksalt holder på å ødelegge for meg selv?

For å forklare tittelen: Hva faen burde jeg si?

Anonymous poster hash: 0b7ab...52a

Anonymous poster hash: 0b7ab...52a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han høres ut som at han er mer usikker enn han trenger å være.

Hans alder delt på 2 pluss sju. Alt under er moralsk sett feil. Selvfølgelig finnes unntak. Men 16 og ned til 13?! Kanskje han har funnet sin legning som pedofil? Ta en rolig prat med han, spør han hvorfor han går på så unge jenter. Hør med han den egentlige grunnen til hvorfor han går etter så unge jenter. Kanskje han egentlig ønsker hjelp om temaet, uten å tørre å spørre kamerater? Jeg tror da aldeles ikke at jenter på 13 er lettere å få en 17.

Lenke til kommentar

Kanskje han har funnet sin legning som pedofil?

Ooog, dette er ganske så irrelevant i forhold til trådens emne og tema. Meeen. 13-16 er ikke pedofili.

Fint, da er det ute av verden, og TS - har en venn som er... sånn selv. Ikke noe man får gjort noe med. Eller får noe særlig til ærlige svar av. Dessverre :/

Lenke til kommentar

Det høres litt ut som en hebefili-diagnose. Jeg synes i alle fall det er forkastelig å ha seksuelle relasjoner med barn så unge som 13 år. Det er å misbruke en tillit som de overhodet ikke fortjener at voksne gjør. Sex med barn er ikke kjærlighet, men et straffbart overgrep.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden alle snakker om pedofili kan vel denne skytes ned fra menns ståsted. Jenter, Man ser faen ikke forskjell på 13 åringer og 18 åringer lengre, like høye, like mye sminke, og kler seg likt.

Så det trenger absolutt ikke ha noe med pedofili å gjøre, og tror heller det er faktum at han har funnet ut at det her var lekende lett, og synes det er underholdene.

Men ja, det er utrolig lavmål. 20 åringer som kjører rundt med 14 åringer i baksetet :sick:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du sier at han for det meste har holdt seg unna jenter. Det er ikke normalt å gå etter jenter så unge som 13 når man befinner seg i 20-åra. Det vanlige er at man omgås med jenter på sin egen alder, men dette av grunner som at det er de man har omgått mest iløpet av livet og fordi det gjerne er venner av venner etc. Aldersavvik på noen få år er ikke unaturlig. Men 13 år er litt for ungt. Jeg vil si at 17 er grensen.

Jeg vil tro at det er dypere årsaker til oppførselen. Uten at jeg har kompetanse innenfor dette området vil jeg tro at dette er handlinger basert på hans tidligere avstand fra jenter. Når han selv var 13 så han kanskje andre være i kontakt med jenter med misunnelse. Nå har han endelig fått mot nok til å ta kontakt, og da kjører han på. Noe i han henger nok litt igjen fra barndommen. Når man blir eldre søker man gjerne jenter som er på samme modne nivå som en selv.

Ta gjerne en prat med han. En ting er om han sakte søker eldre og eldre jenter, men hvis han forblir i stadiet hvor han oppsøker unge jenter vil jeg tro det faktisk er noe galt med han som vil bli vanskeligere å komme ut av jo eldre han blir.

Dette er riktignok kun basert på mine tanker, men jeg har som nevnt ingen peiling på hvorfor pedofile blir pedofile. Men du kjenner han best, og hadde det ikke vært noe problem ville du ikke hatt denne bekymringen. Tenk på det.

Lenke til kommentar

Prøvde å komme med et saklig svar, men klarer ikke holde meg. Først og fremst vil jeg bare si det slik. Spørsmål om helse og psyke burde man aldri spørre om på slike forum. Alle skyter ut tanker uten å nødvendigvis ha noen kompetanse. Kan godt tenkes at det er noe helt naturlig som kommer til å gå over veldig snart, men handlingen er jo unaturlig. Hadde jeg hatt en søster på 13 som drev på med en 20-åring hadde jeg banket dritten ut av ham. Bare så det er sagt :wee: Og blir han tatt blir han straffet. Be han holder seg over 17! 13 år, hva faen liksom.. Om de ser eldre ut eller ikke, 13 er altfor ungt! Tenk på dere selv som 13 år. Nettopp startet på ungdomsskolen også kommer det en 20 år gammel gutt og gjør ting med deg. Det gjør jo ting med psyken til barna også.. 13 år??! Han utnytter de selvfølgelig. Hvorfor ikke 20-åringer? De er tusen ganger mer attraktive.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Jeg hadde nok sluttet å assosiert meg med han og gitt han beskjed om at noen etterhvert kommer til å reagere sterkt på oppførselen hans, og at private assosiasjoner med små barn ikke er akseptert med mindre du er i familie eller nær venn av familien til barnet.

Det er jo en totalt uansvarlig foreldregenerasjon som ukritisk kjøper upassende antrekk til jentungene sine med dårlige rollemodeller fra skank mødre som er helt uskikket som foreldre som lærer disse jentungene å spille på kropp tidlig, Sånn går det når menn ukritisk lar disse pille poppende og alkoholiserte skankene bli i hjemmet etter at de har spredd beina og resultatet er små rips som søker å leve samme livsstil som mamma og resten av de dårlige kvinnelige forbildene, som gjør at bare en knipe jevngamle gutter får sosialisere med dem, som igjen skaper sånne merkelige tilfeller som han kompisen din har blitt. Men likevel, han er en voksen mann å må være sitt ansvar bevisst. Du får gi klar beskjed om at det han driver med er uakseptabelt.

Lenke til kommentar

Men bare for å si det slik. Spørsmål om helse og psyke burde man aldri spørre om på slike forum. Alle skyter ut tanker uten å nødvendigvis ha noen kompetanse. Kan godt tenkes at det er noe helt naturlig som kommer til å gå over veldig snart. Men hadde jeg hatt en søster på 13 som drev på med en 20-åring hadde jeg banket dritten ut av ham. Bare så det er sagt :wee: Og blir han tatt blir han straffet. Be han holder seg over 17! 13 år, hva faen liksom.. Om de ser eldre ut eller ikke, 13 er altfor ungt! Tenk på dere selv som 13 år. Nettopp startet på ungdomsskolen også kommer det en 20 år gammel gutt og gjør ting med deg. Det gjør jo ting med psyken til barna også.. 13 år??! Han utnytter de selvfølgelig. Hvorfor ikke 20-åringer liksom? De er jo tusen ganger mer attraktive.

Naturlig å omgås 13 åringer?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Yeidof sa det. Dette er mest sannsynlig ett resultat av at han har holdt seg unna jenter i løpet av oppveksten, og derfor føler kanskje at han er på samme bølgelengde som umodne jenter fordi han er umoden selv på det punktet.

Så ja, det er dyptliggende problemer, men jeg syns at du kan vente og se ann.. og håpe på at han ikke føler at han burde gå enda yngre, fordi de er enda ''enklere'' og mer på hans sosiale bølgelengde.. Be han om å søke hjelp, for det å gå etter tenåringer under 16 er teknisk sett ulovlig nettopp for å beskytte dem fra godt voksne menn.

Lenke til kommentar

Naturlig å omgås 13 åringer?

Håper du leste hele teksten. Handlingen er uansett helt syk. Det jeg mente er at det kanskje foregår ting i hodet hans som kanskje ikke er veldig skremmende. En psykolog eller andre med kompetanse vil kanskje si at tankene hans er helt naturlige som vil gå over. Det er tross alt ikke lenge siden han var i den alderen, så det kan godt tenkes at han bare henger litt etter. Uansett om man har slike tanker er det noe man selvfølgelig aldri burde gjøre. En handling er ikke nødvendigvis riktig selv om tankene forsvarer det. Da er det noe galt med vedkommende.

Lenke til kommentar

Håper du leste hele teksten. Handlingen er uansett helt syk. Det jeg mente er at det kanskje foregår ting i hodet hans som kanskje ikke er veldig skremmende. En psykolog eller andre med kompetanse vil kanskje si at tankene hans er helt naturlige som vil gå over. Det er tross alt ikke lenge siden han var i den alderen, så det kan godt tenkes at han bare henger litt etter. Uansett om man har slike tanker er det noe man selvfølgelig aldri burde gjøre. En handling er ikke nødvendigvis riktig selv om tankene forsvarer det. Da er det noe galt med vedkommende.

Derfor er det da merkelig da at han handler på en måte andre i hans alder ser på som helt unaturlig og nærmest slesk. Det er hvertfall verdt å ta en tur til fastlegen når vissheten om hvor sosialt sjenerende hans oppførsel er ikke er nok til å hindre han i å oppføre seg sånn.

Lenke til kommentar

Yeidof sa det. Dette er mest sannsynlig ett resultat av at han har holdt seg unna jenter i løpet av oppveksten, og derfor føler kanskje at han er på samme bølgelengde som umodne jenter fordi han er umoden selv på det punktet.

Så ja, det er dyptliggende problemer, men jeg syns at du kan vente og se ann.. og håpe på at han ikke føler at han burde gå enda yngre, fordi de er enda ''enklere'' og mer på hans sosiale bølgelengde.. Be han om å søke hjelp, for det å gå etter tenåringer under 16 er teknisk sett ulovlig nettopp for å beskytte dem fra godt voksne menn.

Jeg holdt på å skrive det samme som deg, men endret raskt mening etter å ha tenkt kort over det. Nemlig det med å se det an. Det er tross alt 13 år gamle jenter han går etter. Jeg har påpekt flere ganger at jeg ikke har noe kompetanse, men jeg tror sterkt at slike hendelser vil sitte igjen hos disse barna og ha konsekvenser for deres senere liv.

Det kan fint hende det går over, men han burde holde seg unna barna i mellomtiden. Nemlig med hensyn til barna selv. De vet tross alt ikke bedre.

Lenke til kommentar

Derfor er det da merkelig da at han handler på en måte andre i hans alder ser på som helt unaturlig og nærmest slesk. Det er hvertfall verdt å ta en tur til fastlegen når vissheten om hvor sosialt sjenerende hans oppførsel er ikke er nok til å hindre han i å oppføre seg sånn.

Lest innleggene dine og forstår deg bedre. Tror vi er på større bølgelengde enn du prøver å få det til å fremstå som. Jeg mener at noen av tankene kan være naturlige. Det at man kan finne enkelte på ungdomsskolen attraktive. Nemlig av den grunn at de minner oss om personer på vår egen alder. Som du sier ser jo mange eldre ut. Men folk har fremdeles en stoppmekanisme i hjernen som sier at det er umoralsk å gå etter jenter på denne alderen. Vedkommende i denne saken mangler denne stoppmekanismen. Tanken kan være normal, men som jeg har konkludert med flere ganger her er handlingen uansett unaturlig.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Hva konkret sier du her:

Han går nemlig systematisk etter 13-16-åringer (ungdomsskolealder) og ser overhodet ikke noe problemer med det.

Blir han venner med dem? Legger an på dem? Kliner med dem, ligger med dem?

For en mann på 25 er det soleklart forbudt å utøve seksuelle handlinger med en person som ikke har fylt 16, så det du i det tilfellet bør gjøre er å fortelle ham klart og tydelig at du ser deg nødt til å anmelde ham om han faktisk har sex med personer på 13-15 år.

Lenke til kommentar

Hva konkret sier du her:

Blir han venner med dem? Legger an på dem? Kliner med dem, ligger med dem?

For en mann på 25 er det soleklart forbudt å utøve seksuelle handlinger med en person som ikke har fylt 16, så det du i det tilfellet bør gjøre er å fortelle ham klart og tydelig at du ser deg nødt til å anmelde ham om han faktisk har sex med personer på 13-15 år.

Det er nok verre ting enn et lite vennskap som dannes.

Jeg siterer fritt: "Hadde jeg visst at de var så lett å få skulle jeg begynt mye før".

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle sitere fra en psykolog slik at poenget i denne tråden kommer tydeligere frem fra en med mer kompetanse. Uttalelsene er fra en psykolog som svarer en person med lignende tendenser. Link.

Jeg tror likevel at dette kan handle om at du var i din egen gryende seksuelle oppdagelse i denne tidsperioden av din tenåringstid, og at du har dratt med deg denne aldersgruppen ut fra dette. Seksuelle fantasier handler ofte om forhold som både er tabuiserte og i noen grad skambelagte. Så lenge en selv har kontroll med sin egen seksualitet, og ikke utsetter andre for straffbare eller ødeleggende forhold, så kan seksuelle fantasier være helt i orden. Grensen går som sagt på om en utsetter noen for dette eller ikke.

Vi kan dermed konkludere med at vedkommende har et problem med sin tilstand. Han har krysset en grense som ikke er akseptabel. Her er noen tiltak:

Så lenge du er helt klar på at du ikke vil misbruke mindreårige, så er det den viktigste erkjennelsen fra din egen side. Om du skulle utvikle problemer knyttet til denne grenseoppgangen, så vil jeg anbefale deg å oppsøke hjelp fra en fagperson som jobber med sexologi. Det finnes slike terapeuter i mange deler av landet, og din fastlege vil i så fall kunne opplyse om hvor du kan få hjelp til slike problemer.

Bare som en fin konklusjon på hele tråden:

PS: Når jeg normaliserer en slik seksuell fantasi, så handler dette IKKE om at det er i orden å utsette barn for voksnes seksualitet. Bare sånn at det er understreket her. Når det gjelder seksuelle fantasier, så er dette noe helt annet enn å utsette andre for egen seksualitet.

Snakk med vedkommende og få han til å innse at handlingen er gal. Du sier at han viser irritasjon når du tar opp temaet. Hva dette tyder på vet ikke jeg, men jeg vil anta at han trenger å høre det fra noen profesjonelle. Det kan tenkes at han innerst inne innser sine feil, men ikke vet hvordan han skal håndtere situasjonen. Du kan imidlertid hjelpe han på vei med å snakke saklig med han.

Jeg tror det er viktig at du stiller opp som en god venn i dette tilfelle. Det kan være en skammelig opplevelse for vedkommende når han innser sine feil. Dette er nok ikke noe han vil at hele verden skal vite om. Han har tross alt utført kriminelle handlinger. Det viktigste i denne saken er at handlingene tar slutt.

Endret av yeidof
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...