Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Undervektig og anoreksi


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en BMI på 17, og er dermed undervektig, det kan vi være enige om. hva?

 

Jeg har IKKE anoreksi, men jeg bare lurer på hvor ille det kan gå hvis en person som meg selv som allerede har en BMI på 17, plutselig skulle utvikle/få anoreksi. Ville jeg komme fort i faresonen? (Jeg er vel litt i faresonen allerede kan man vel si :p

 

Jeg spiser helt normalt vil jeg si, men hva skjer hvis jeg ikke spiser i det hele tatt nesten? Nå ser jeg virkelig ut som et skjelett, ribben og andre deler av skjelettet stikker ut steder osv....Hvor ille kan det gå for meg hvis jeg skulle få anoreksi lurer jeg på :)

 

Vet det mest sannsynlig ikke er noen leger her, men gidder ikke å gå til legen min for å spørre om dette, så spør her bare :)

 

 

 

 



Anonymous poster hash: f6fb5...960
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BMI er alder og kjønnsspesifikk. Har du tatt hensyn til det ?

 

Kroppen fungerer best når du ligger innenfor normalen. Både for mye og for lite er helseskadelig og er noe man bør ta alvorlig. Spesielt når man er i en utviklingsfase bestemmer du funksjonsgraden for resten av livet ditt, så det er viktig for å fungere best mulig framover.

 

Hva spiser du normalt ?

 

Kunne du tenke deg å spise litt mer for å komme i normalsonen ?

Lenke til kommentar

Ts her

 

Er 18, spiser ikke store mengder til middag og frokost, kostholdet mitt er egentlig ganske ræva for å si det rett ut. Drikker mye energidrikk, spiser kun nugattti på brødskiva, men til middag spiser jeg fisk, grønt og andre sunne greier... Morra mi fokuserer på å ha et normalt og sunt kosthold når vi spiser middag, men ellers enn det så er det mye snacks og brus. Trener heller ikke noe i det hele tatt.

 

Vil komme meg opp til en BMI på 20 ja... vil det, men orker ikke/gidder ikke å spise så mye mat...



Anonymous poster hash: f6fb5...960
Lenke til kommentar

Du kan vurdere å lese litt i denne boka (online) for å finne litt mer ut om dette.

http://www.nb.no/nbsok/nb/c6b19b493bcd26e8af183728e8248a9d?index=0

 

Det er ofte vanskelig å forstå hvorfor man gjør som man gjør, men denne boka gir deg en godt innblikk i hva som skjer, sånn at du kan gjøre noe med det. Det er kanskje også en bok du kan tipse familien om.

 

Det er veldig mange som har det på samme måten, så det er mye mer vanlig enn man tror, så man føler seg lett alene om det, men sånn er det altså ikke.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke å ha en spiseforstyrrelse for å lese boken. Den er god uansett for alle for å forstå mer.

Det er ikke sånn at du blir diagnostisert med en spiseforstyrrelse av å lese i boka. Alle har varierende grader av dette til tider, og det er en god måte å forstå seg selv bedre på og finne ut hva man kan gjøre.

Lenke til kommentar

Start med å loggføre hva du spiser på en dag. appen "ShapeUp club" (grønn med hvit mann på) lar deg lett finne ut av hva du har spist for noe. Den har også strekkodescanner for enklere bruk.

 

Jeg selv har hatt en BLI på 17 siden jeg var 16, og nå er jeg 23. Jeg har problemer med å finne ut når kroppen egentlig trenger mat, for som regel går jeg bare til jeg er sulten. Å være fattig student hjelper heller ikke så mye på matinntaket. For å holde min BMI i følge appen må jeg spise 2200 kcal hver dag, og jeg vet jeg spiser mindre enn dette som regel. Men av og til veldig mye over.

Lenke til kommentar

Jeg forstår meg ikke på dere som sliter med å spise nok mat som kroppen trenger.

 

Personlig så har jeg det slik at jeg føler kroppen hele tiden. Jeg føler ofte hva jeg skal spise for å få mest mulig ut av det. Det vil si hva jeg har mest lyst på. Men jeg er også slik at jeg syns at sunn mat er den som også smaker best.

 

Jeg føler litt på magen også når jeg har vært sulten en stund så kjenner jeg mer på kroppen. Og jeg vet ikke hvordan men jeg kan føle hva jeg skal spise.

 

Dersom jeg ikke spiser så blir jeg helt slapp. Spiser jeg det samme for lenge så merker jeg at kroppen får problemer med å ta opp næringstoffene like godt over en hel periode og til slutt så vil den støte fra seg.

 

Jeg merker også om jeg har nok eller for mye av et stoff..

 

Men jeg har også en kropp som har et høyt næringsopptak. Det vil si at med en gang maten kommer i magen min så kjenner jeg fysisk at kroppen trekker opp energien med det samme. Jeg er så følsom at jeg kjenner forskjell på all slags mat og jeg kjenner til og med på kroppen om det er tilsetningstoffer i maten som ikke er bra for kroppen. Smaker også stor forskjell på smaken og kvalitetene for den varierer også svært mye selv om det er ferdig fra fabrikk.

 

Så mine problemer er at jeg merker alt for stor forskjell og når jeg har det slik så søker jeg også etter de beste varene for å få mest mulig ut av pengene og det viktigste av alt er at jeg får mest mulig ut av det jeg spiser for alt jeg gjør og hvordan jeg lever og føler meg er jo et resultat av det jeg eter så derfor mener jeg også at mat er det viktigste vi har i livet.

 

Lykke til! : )

Lenke til kommentar

 

Hei

 

Jeg har en BMI på 17, og er dermed undervektig, det kan vi være enige om. hva?

 

Jeg har IKKE anoreksi, men jeg bare lurer på hvor ille det kan gå hvis en person som meg selv som allerede har en BMI på 17, plutselig skulle utvikle/få anoreksi. Ville jeg komme fort i faresonen? (Jeg er vel litt i faresonen allerede kan man vel si :p

 

Jeg spiser helt normalt vil jeg si, men hva skjer hvis jeg ikke spiser i det hele tatt nesten? Nå ser jeg virkelig ut som et skjelett, ribben og andre deler av skjelettet stikker ut steder osv....Hvor ille kan det gå for meg hvis jeg skulle få anoreksi lurer jeg på :)

 

Vet det mest sannsynlig ikke er noen leger her, men gidder ikke å gå til legen min for å spørre om dette, så spør her bare :)

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: f6fb5...960

 

 

Så lenge du spiser når du er sulten og føler deg bra ellers, så er det stort sett ingen fare med å være litt tynn..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...