MartenAndre Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 (endret) Hei, Trenger hjelp med denne fysikkoppgaven: 4 Du står på en balkong og kaster en ball loddrett oppover med fart 12 m/s. Velg positiv retning oppover i hele oppgaven. Sett g = 9,81 m/s2.a) Bruk fartsformelen til å finne tiden ballen bruker på oppturen.b) Hvor høyt over balkongen ligger toppunktet?c) Hva er ballens posisjon når den er tilbake i utgangspunktet?d) Bruk posisjonen og en av veiformlene til å finne samlet tid for opp- og nedturen. Sammenlikn med svaret i oppgave a).e) Ballen treffer bakken 2,7 s etter starten. Hva er ballens posisjon nå? Hvor høyt ligger balkongen over bakken?f) Hvilken fart har ballen på nedturen idet den passerer balkongen? Og når den treffer bakken? på a) Har jeg brukt fartsformelen, gjort den om til t =(V-Vo)/(a) og dermed fått svaret t = 1,22s. Er dette riktig? på oppgave b) satt jeg inn t = 1,22s i veiformel 1, og fikk svaret s = 7.3 m Er det riktig? Har ikke klart å regne ut de andre oppgavene, trenger litt hjelp! Hva menes med "Hva er ballens posisjon når den er tilbake i utgangspunktet? på oppgave c) og hvordan kan jeg finne ut dette? Takker på forhånd! Endret 15. september 2013 av MartenAndre Lenke til kommentar
Sa2015 Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Jeg har gjort a,b,c, d og e .. og klarte ikke de andre oppgavene :Sa)bruk den formelen for å løse den t=V0/g b)bruk denne formelen s=V0+v/2.t c) 0 d) bruk denne s=t(V0+1/2at)e)bruk sammen formelen du bruke på d'en Håper det hjelper litt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå