Gå til innhold

Er du gammel nok til å kjøpe/spille GTA5?

Over eller under 18år?  

288 stemmer

1. 1. Er du over eller under 18år?

• Jeg er over 18år.
      245
    • Jeg er under 18år og kommer ikke til å få spilt GTA5.
      9
    • Jeg er under 18år og har bestilt spillet via en nettbutikk.
      19
    • Jeg er under 18år og får mamma/pappa til å kjøpe det til meg.
      7
    • Jeg er under 18år og har fått kjøpt det i butikken.
      8

Anbefalte innlegg

Jeg kan uten problem si at jeg planlegger å kjøpe GTA V, selv om jeg bare er 16 år. Jeg skjønner ikke hvorfor folk som er over 18 skal ha noe problem med det. Det hadde faktisk vært veldig greit om noen kunne forklare meg.

For butikkene bryter da lovene og vi får på nytt alle disse "vold i videospill" diskusjonene. I verste fall ender vi opp slik som tyskland/australia hvor spill blir sensurert eller forbud mot salg av spill med 18 års grense.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan uten problem si at jeg planlegger å kjøpe GTA V, selv om jeg bare er 16 år. Jeg skjønner ikke hvorfor folk som er over 18 skal ha noe problem med det. Det hadde faktisk vært veldig greit om noen kunne forklare meg.

Nettopp. Det overrasker meg hvor lett man tar vedtatte sannheter for gitt i disse debattene. "Jeg mener selvfølgelig ikke at barn under 18 skal kunne kjøpe GTAV." Greit nok, men hva er egentlig grunnlaget for at man mener det? Såvidt meg er bekjent er det aldri blitt ugjendrivelig bevist at det er en sammenheng mellom voldelig oppførsel og voldelige spill hos barn, det er også flere studier som ikke har klart å vise noen sammenheng overhodet. Det er veldig lett å dra slutningen "å se vold fører til at man blir voldelig", fordi det er en årsakssammenheng som virker åpenbar og er veldig lett forståelig, men det er ikke det samme som at den stemmer. Jeg er ikke i tvil om at hvis man f.eks. kommer fra et vanskeligstilt, voldelig hjem så kan kanskje voldelig underholdning være med på å øke aggresjonsnivået, men for de aller fleste fra noenlunde ryddige hjem tviler jeg sterkt på om GTAV kan gjøre lille snille Ole til en bølle.

For meg virker det mest som om aldersgrensene er der for å virke som en slags legitimering og avdramatisering overfor mennesker, særlig foreldre av typen soccer moms, som er veldig bekymret for vold i spill, og som et argument imot å regulere vold i spillmediet som helhet. "Ja, det er voldelige spill, men de kan ikke spilles av noen under 18" blir et slags avvæpnende argument for å berolige disse knøttskallene.

Edit: Og sett i den sammenhengen er det jo ingen grunn til at ansatte i spillbutikker som klarer å se gjennom idiotiet skal følge reglene noe mer enn de absolutt må.

Endret av Spartapus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser dette er fokusert generelt sett mott volden, men vold har du i alt fra TV til faktisk realitet, det som skremmer meg mest er at disse foreldrene som kjøper spillene er større forkjempere av at lår og bryster skal vises enn at en fyr blir skutt, hakket opp og brent midt på åpen gate i et videospill.

Der er en debatt som burde blitt satt igang i aviser. Hadde vært morsomt å hørt mødrene da(Og de fåtall fedre)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at unge som ikke er voldelig plutselig forandre seg når de ser film eller spiller spill. Men jeg har selv sett at vold i film påvirker og senker terskelen for de som allerede uttøver vold.

Når jeg var 16 så var det en gjeng som elsket å se van damme filmer, for så å dra ut og finne noen tilfeldige offer de kunne provosere og til slutt teste van damme triksene sine på. Jeg kjente et par av de, og det var veldig lett å se sammenhengen mellom film og volden de uttøvde.

Mem som sagt, jeg har enda til godt å se "snille" gutter bli voldelig av å se film/spill

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvorfor får ikke barn kjøpt GTA5 da?

Fordi flere butikker har prinsipper mot å selge 18+ spill til barn. Det er ikke lovpålagt, men hvem selger et spill til ett ti år gammel barn?

Lenke til kommentar

Hvorfor får ikke barn kjøpt GTA5 da?

På grunn av at butikker ofte ikke vil selge spill med 18 års grense til barn under 18, og pga

Når det kommer en 13 år gammel gutt som legger GTA IV på benken, nøler jeg ikke lenge før jeg sier nei.

Problemet er ikke ungene i seg selv, men foreldrene. Å plutselig få en telefon fra en illsint forelder fordi du solgte hennes 13 år gamle sønn GTA IV, er ikke noe særlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

okay, det visste eg faktisk ikke. Gjelder det samme med filmer?

Det gjelder det meste som har 18-årsgrense, og godt er det!

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...