Gå til innhold

kopiering av filer fra mac til pc over nettverk

rthil

Anbefalte innlegg

Har koblet opp en PC (WinXP) og en Mac(OSX 10.2.6) i nettverk. Ved hjelp av et program kalt DAVE delte jeg noen filer fra Mac-en. I Windows gikk jeg inn i mappa "andre datamaskiner" og fant filene, som jeg deretter kopierte over til en NTFS partisjon på PC-en. Etter at partisjonen fikk merkelig raskt lite diskplass, sjekket jeg hvor mye plass filene tok (ca. 600mb.) og sjekket så den brukte plassen på PC partisjonen, der den viste 25GB!!! Partisjonen var helt tom før jeg kopierte filene over.. :o

Lagde deretter an FAT32 parisjon som jeg kopierte filene over til, og det fungerte derimot utmerket.

Er det noen andre som har hatt samme problem? Kan noen forklare hva som kan være grunnen til dette? Håper på en oppklaring! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært borti lignende problem - men er ikke sikker på hvor feilen ligger. Jeg har brukt Dave en del, men har ikke hadd dette problemet mange ganger - men mistenker en programfeil i Dave, eventuell en kommunikasjonsfeil mellom Dave og Windows.

Hvorfor bruker du Dave, forresten? Hvis du trykker "eple - k" kan du se PC'er i nettverket og kopiere filer til og fra disse, nativt. (Dave gjør det ikke nativt, den etterligner en PC på nettet)

Håper du har fått klarhet

Lenke til kommentar

Takk for svar Rulle Rusk!

Jeg bruker Dave for å kunne dele filer til Windows maskiner. "eple-k" funker utmerket hvis en sitter med en Mac, men hva om man sitter med en PC og vil ha tilgang til delte filer på en Mac? Finnes det noen bedre/greiere måte å dele filer i OSX enn med Dave?

Lenke til kommentar

Ja - svar til begge to forrige innleggene. "rthil" - du kan velge, i nettverk-kontrollpanelet å dele filer med PC'er. Der kan du riktignok ikke velge hvilke mapper du skal dele ut, dette gjør du med et genialt program, gratis sådan, som heter SharePoints. Her kan du lage "shares" som blir tilgjengelig for PC. Dette er basert på unix-kommandoer og denslags så det treiger ikke ned maskinen slik Dave gjør. :)

Til deg win_xp så burde du bruke Dave, det er forholdsvis stabilt i OS9. Det suger en del ressurser, men hvis maskinene er ok rask går det greit. Dave støtter fildeling mellom Mac og PC der PC'ene "lures" til å tro at Mac'ene er PC'er. Jeg har hadd en del kræsj i OS9 med Dave, men så hadde jeg ikke siste versjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...