AnonymDiskusjon Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Hei. Kjapt spørsmål. Er det mulig å få reist inn til USA dersom man har begått ett drap for mer enn 40 år siden? Er det slik at straff eldre enn 20 år tilbake i tid forsvinner, eller sitter man stuck med den for alltid? Noen som vet? Anonymous poster hash: 1b0b5...2a1 Lenke til kommentar
Iguil Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 (endret) Om du kan få innreisetillatelse/visum til USA er en sak for seg, som avhenger av mye rart, men rullebladet forsvinner aldri. Det er en ganske utbredt myte. Det forsvinner aldri, noensinne. Edit: en "vandelsattest" derimot, som er det mange feilaktig kaller rullebladet, kan, avhengig av typen, kun hente ut ting fra f.eks. de siste 5 år. Det betyr ikke f.eks. at alt eldre enn 5 år er slettet. Det blir aldri slettet. For USA-stuff gjelder rullebladet for hele livet, altså alt. Endret 15. september 2013 av Iguil Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Om du kan få innreisetillatelse/visum til USA er en sak for seg, som avhenger av mye rart, men rullebladet forsvinner aldri. Det er en ganske utbredt myte. Det forsvinner aldri, noensinne. Edit: en "vandelsattest" derimot, som er det mange feilaktig kaller rullebladet, kan, avhengig av typen, kun hente ut ting fra f.eks. de siste 5 år. Det betyr ikke f.eks. at alt eldre enn 5 år er slettet. Det blir aldri slettet. For USA-stuff gjelder rullebladet for hele livet, altså alt. Bare ut av interesse: vil trådstarter dermed aldri kunne besøke USA? Urettferdig sett i mine øyne. Jeg har en tro om at mennesker kan forandre seg over tid. Dette er riktignok avhengig av oppfølging og testing, men uansett. Kjipt for de det gjelder. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Bare ut av interesse: vil trådstarter dermed aldri kunne besøke USA? Urettferdig sett i mine øyne. Jeg har en tro om at mennesker kan forandre seg over tid. Dette er riktignok avhengig av oppfølging og testing, men uansett. Kjipt for de det gjelder. Ja det er igrunn det det betyr, men jeg synes ikke det er så urettferdig. Å kunne besøke USA er ikke noen menneskerett, du dør ikke av å bli nektet, og USA har det helt på sin plass å ville nekte folk med uhumske hendelser i fortiden. Skulle gjerne hatt samme regel for oss her i Norge også, men så heldig er altså ikke vi. 3 Lenke til kommentar
mandelbrev Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 USA har ikke tilgang til norske statsborgeres rulleblad uten videre, så det er egentlig ikke verre enn å svare nei på alle spørsmålene i den ESTA-søknaden. På den annen side, har en gjort noe med en strafferamme på 20 år så har vedkommendes navn sannsynligvis vært flittig brukt i media ifbm. rettsaken(e), et enkelt google-søk ville dermed avslørt den løgnen. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 internett var jo ikke så utbredt i den tiden, så kanskje ikke? 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. september 2013 Forfatter Del Skrevet 15. september 2013 Hei igjen. Som sagt dette er noe som skjedde for over 40 år siden. Vedkommende er i dag pensjonist, og ønsket å ta med familien til Las Vegas på ferie. Vedkommende satt ikke 20 år i fengsel, men 9 år. Vedkommende er ikke kriminell i dag, og har aldri gjort noe siden. *ts Anonymous poster hash: 1b0b5...2a1 Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 (endret) Hei igjen. Som sagt dette er noe som skjedde for over 40 år siden. Vedkommende er i dag pensjonist, og ønsket å ta med familien til Las Vegas på ferie. Vedkommende satt ikke 20 år i fengsel, men 9 år. Vedkommende er ikke kriminell i dag, og har aldri gjort noe siden. *ts Anonymous poster hash: 1b0b5...2a1 Jeg ville unnet deg den opplevelsen. Lest rundt på andre forum i mellomtiden og lest eksempler hvor folk ikke får visum fordi de har vært i besittelse av små mengder narkotika. Leste også om en som ikke fikk visum pga en henlagt sak. Tviler på at du har noen sjans hvis du er ærlig på EFTA. Du får vurdere om Las Vegas er såpass viktig for deg. Finnes mange andre fine reisemål i verden, men jeg forstår deg hvis Las Vegas har vært en drøm å oppleve opp gjennom livet. Eneste mulighet vil nok være å lyve på EFTA. Eventuelt oppsøke ambassaden og forklare situasjonen din. Vis en CV over hva du har drevet med de siste årene og fortell at du ønsker å reise med familien. Vet ikke hvordan prosessen fungerer, men det er verdt et forsøk. Endret 15. september 2013 av yeidof Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 (endret) Problemet med USAs ambassade er som følger: -De krever vandelsattest (som ikke vil vise denne forbrytelsen, alt OK) -De krever også en komplett utskrift av din totale historikk med politi og rettsvesen (noe de faktisk ikke har anledning til å kreve, men gjør det likevel), som du selv må hente ut hos politiet(til tross for at dette som sagt egentlig ikke lovlig kan kreves) Dette har jeg fra førstehåndserfaring i fjor, så med mindre noe har hendt siden da, kan pensjonisten bare glemme planene først som sist. EDIT: Det jeg skriver her fordrer først at han har vært ærlig, og innrømmet fortiden på skjemaet for VWP. Han kan selvsagt lyve her og gamble på at de ikke har andre kanaler å finne det gjennom. Many travelers seeking to enter the U.S. for business or tourism (B-1/B-2 visa) for less than 90 days are eligible to travel to the United States visa free under the VWP. You qualify for travel under the Visa Waiver Program (VWP) if you are a citizen of Norway, Andorra, Australia, Austria, Belgium Brunei, Denmark, Finland, France, Germany, Iceland, Ireland, Italy, Japan, Liechtenstein, Luxembourg, Monaco, the Netherlands, New Zealand, Portugal, San Marino, Singapore, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, or the United Kingdom and are: Holding a valid, full-validity machine readable passport. All VWP travelers, regardless of type or age of valid passport, must present a machine-readable passport. In addition, depending on when VWP travelers’ passports were issued, other passport requirements may apply. Traveling for business, pleasure or transit for less than 90 days. Visa-free waiver travel does not include those who plan to study, work, perform or remain in the United States for more than 90 days; Not ineligible to receive a visa under U.S. visa law. Travelers who have been arrested, (even if the arrest did not result in a criminal conviction) those with criminal records (the Rehabilitation of Offenders Act does not apply to U.S. visa law), those with certain serious communicable illnesses, and those who have been refused admission into, or have been deported from, the United States, or have previously overstayed on the VWP are not eligible to travel without a visa under the Visa Waiver Program. Please see these additional guidelines to determine your eligibility to use the Visa Waiver Program. http://norway.usembassy.gov/vwp.html Endret 16. september 2013 av toth Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 USA kan lovlig kreve fullstendig utskrift av din straffehistorikk - det står ethvert land i utgangspunktet fritt til å kreve den dokumentasjon de måtte ønske av personer som ønsker innreisevisum. Du kan imidlertid ikke få dette, for politiet har ingen hjemmel til å gi det ut. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Mannen har sonet straffen sin og han er fri. Han har gjort opp for seg så jeg syntes ikke at ett drap som skjedde for 40 år siden skal telle. Lenke til kommentar
Populært innlegg Herr Brun Skrevet 16. september 2013 Populært innlegg Del Skrevet 16. september 2013 Hva du synes er strengt tatt ikke trådens tema. 21 Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 USA kan lovlig kreve fullstendig utskrift av din straffehistorikk - det står ethvert land i utgangspunktet fritt til å kreve den dokumentasjon de måtte ønske av personer som ønsker innreisevisum. Du kan imidlertid ikke få dette, for politiet har ingen hjemmel til å gi det ut. Var vel noe slikt ja - men man får det ut likevel når man sier man skal søke visum til USA. Det er noe rart i det systemet. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Jeg er enig i at synsing ikke er trådens tema, men hvis USA gjør seg for vanskelig så vil jeg bare nevne at det finnes andre flotte reisemål på planeten vår. 2 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 USA kan sikkert ikke kreve komplett utskrift av din totale historikk med politi og rettsvesen som nevnt. Men USA fritt nekte deg adgang til landet dersom etterspurt dokumentasjon ikke fremlegges. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 USA kan sikkert ikke kreve komplett utskrift av din totale historikk med politi og rettsvesen som nevnt. Men USA fritt nekte deg adgang til landet dersom etterspurt dokumentasjon ikke fremlegges. Det er nettopp det de gjør - de nekter deg visum om du nekter å skaffe og fremlegge dette - MEN det er kun om man er ærlig på VWP-skjema og faktisk hukker ja på at man er straffedømt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Og er man ikke ærlig risikerer man temmelig strenge straffer i USA. 1 Lenke til kommentar
mandelbrev Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Uærlighet straffes vel normalt med en høy bot pluss at en må betale en ny (kostbar) enveisbillett tilbake, med beskjed om å aldri komme tilbake noen gang? Jeg vet ikke, bare spør. Uansett er jeg enig i at det er helt fåfengt å forsøke å lyve seg gjennom. En skal ha godt pokerfjes for å takle "intervjuet" på ankomst, husker jeg var passe nervøs selv om jeg aldri har begått noen "moral turpitude". I tillegg har norsk politi tilfeldig kontroll av passasjerene før avgang i Norge. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 17. september 2013 Del Skrevet 17. september 2013 Det heter seg vel at alle visum-søknader også behandles individuelt og ting som har skjedd langt bak i tid lar dem fra tid til annen gå igjennom, det skader uansett ikke å søke. Det værste som kan skje er at en får et avslag. 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Og er man ikke ærlig risikerer man temmelig strenge straffer i USA. Dog, om man lyver og sier man ikke er tidligere straffet - hvordan i all verden kan de finne ut av det - på en lovlig måte?! Politiet kan umulig ha lov å gi det til dem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå