Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tung til mellomtung


tohmas911

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Mellomtung sykkel kan maks ha 600ccm. OM sykkelen er registrert før 1 Januar 2013 (tror jeg) så kan den være større. Samme med effekt, du kan ikke blombere sykkelen til mere enn til halvparten av effekten, så har sykkelen 120 HK orginalt, kan den IKKE kjøres som mellomtung da det maks er 49 HK.

Endret av LordImp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bedre bunndrag i en 600 da. + lyden er bedre ;) Min A2 (profilbilde) var tung før, med strupe sett et lyden helt lik som før, og den eneste forskjellen på aksen er at når den kommer til rundt 7000 rpm "kommer" den ikke, den drar jevnt utover. Men holder forsatt følge med andre :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan ikke strupe den ned uanset. Maks 600ccm nå på sykler som skal bli A2.

I følge lovdata, kjøyretøysforskriften paragraf 7-2 er det ikke lenger er et krav om at sykkelen kun kan ha maks 600ccm før nedstruping.

 

Selv nedstrupet jeg nettopp en 600CCM i høst, og hos begvesenet fikk jeg heller ingen begrensinger på ccm om jeg skulle ha valgt en større motor.

 

Eneste regelen som gjelder nedstruping er:

 

Mellomtung motorsykkel: Motorsykkel som har en effekt på høyst 35 kW, målt i henhold til direktiv 95/1/EF, eventuelt som endret ved direktiv 2002/41/EF, jf. § 23-3, og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt.

 

Altså maks føreffekt:

ccm: Ubegrenset

HK: 70kW

 

Men husk å pass på både vekt og at du sjekker vognkort for kW. Mange slenger bare ut med et HK tall, mens den registrerte kW kan være høyere.

 

F.eks. Eier sier sykkelen er fulleffekt og har 95hK, men i vognkortet står det 71kW som er ca 96.blabla, den lille feilen kan da nekte deg i å nedstrupe.

 

Angående vekt, pleier de fleste sykler med 600ccm og + veie nok til at 35kW ikke skal være noe problem med tanke på forholde mellom egenvekt og kW, men greit å ha dette i bakhodet da supermotarder er generelt lette sykler og KTM 690 SMC-R kun veier ca 140 kg i følge ktm.com

Endret av Chipsmaster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge lovdata, kjøyretøysforskriften paragraf 7-2 er det ikke lenger er et krav om at sykkelen kun kan ha maks 600ccm før nedstruping.

 

 

Ikke lenger? Har aldri vert ett krav på at en mellomtung skal maks være 600. Før kunne du kjøre 900 om du ville, bare du hadde 34 hk.

 

Jeg mener fortsatt at det nå er maks 600 ccm. Har lest og hørt dette flere ganger.

Lenke til kommentar

Ikke lenger? Har aldri vert ett krav på at en mellomtung skal maks være 600. Før kunne du kjøre 900 om du ville, bare du hadde 34 hk.

 

Jeg mener fortsatt at det nå er maks 600 ccm. Har lest og hørt dette flere ganger.

Før kravet om 34hk var det krav om max kubikk på 600, men da var det ikke noe krav om antall hk, derfor skaffet mange seg 600 med x-antall hk, dermed måtte de endre til begrensinger i hestekrefter istedenfor, dette er dog en del år siden. Derav "ikke lenger".

 

Jeg har gått grundig igjennom lovdata som bør være bra nok (også sammen med en fra vegvesenet)!! i tillegg pratet jeg med 3 ansatte fra forskjellige steder fra vegvesenet over telefon hvor alle sier det samme.

 

Hvis du fortsatt er fast bestemt på at det er maks 600ccm så kom gjerne med kilder på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...