Nicuu Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Hei! Jeg sliter veldig med denne oppgaven: Gjør uttrykket lettere: 7 (ba1/2)3 (8b)-1 ----------------------------- (kvadratrot) a (b^2 a)^2 Regn ut verdien av dette uttrykket når a = 3.5 og b = 2.5 Jeg har prøvd å løse, men blir bare surr. Sliter sinnsykt. Greier noen denne, og kan fortelle hvordan de løser den så jeg forstår essensen? Tusen hjertelig dersom noen kan hjelpe! Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 (endret) Løs det som står inni parentesene først. Enkle regnetriks kan være: [tex](8b)^{-1} = \frac{1}{8b}[/tex] [tex]( \frac{ba}{2} )^3 = \frac{(ba)^3}{2^3}[/tex] [tex]\sqrt{a} = a^{\frac{1}{2}}[/tex] Endret 15. september 2013 av yeidof Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 15. september 2013 Forfatter Del Skrevet 15. september 2013 Løs det som står inni parentesene først. Enkle regnetriks kan være: [tex]8b^{-1} = \frac{1}{8b}[/tex] [tex]( \frac{ba}{2} )^3 = \frac{(ba)^3}{2^3}[/tex] [tex]\sqrt{a} = a^{\frac{1}{2}}[/tex] Kunne du prøvd å forenkle, siden jeg ikke skjønte helt? Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Kunne du prøvd å forenkle, siden jeg ikke skjønte helt? Ser ut som at det er noe trøbbel med kodene. Kan prøve å vise det her: (8b)-1 = 1/(8b) Alt som er opphøyd i minus blir det samme som 1 delt på grunntallet opphøyd i plussverdien av potensen. Høres litt skummelt ut, men du ser i eksempelet ovenfor. Her har jeg ikke tatt med plussverdien av potensen fordi den uansett blir 1. Det er altså 8b som er opphøyd i 1 i eksempelet ovenfor. (ba/2)3 = (ba)3/23 Dersom du har en brøk inni en parentes med en potens utenfor er det det samme som at du flytter potensen til både telleren og nevneren. √a = a1/2 Dette kan hjelpe deg litt på veien. Dette er vel en oppgave hvor de hovedsakelig tester deg på potensregning. Kan være greit å sjekke opp noen potensregler. Også må du huske å skrive a og b som brøk. a= 7/2 og b=5/2. Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 15. september 2013 Forfatter Del Skrevet 15. september 2013 Så: 7 (ba 3/23) * (1/8b) ------------------------ 7/2 * (10/2 14/2) Eller surrer jeg veldig nå? Takk for all hjelp til nå! Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 (endret) En smule feil. Starter med parentesene og putter bare inn for a og b med en gang. Men løs gjerne så mye som mulig før du putter inn for a og b når du løser slike oppgaver andre ganger. Blir gjerne mer oversiktlig på den måten. (ba1/2)3. Her blir det 5/2 * 7/2 * 1/2 som blir 35/8 - altså har du (35/8)3. Som jeg viste er det en regel om potens av en brøk. Plasser den både i teller og nevner: 353/83 = 42875/512. Orker ikke faktorisere akkurat nå, men det klarer du nok fint selv. (8b)-1 blir som du sier 1/(8b). Altså 1/(8 * 5/2) = 1/20. I telleren har du altså uttrykket 7 * (42875/512) * (1/20). Det klarer du nok å løse på egenhånd. Må nok faktoriseres en del ganger også, ellers blir det litt uoversiktlig. Er det snakk om kvadratroten av kun a eller kvadratroten av hele nevneren? Du kan forsåvidt teste deg selv på nevneren. Endret 16. september 2013 av yeidof Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Løs det som står inni parentesene først. Enkle regnetriks kan være: [tex](8b)^{-1} = \frac{1}{8b}[/tex] [tex]( \frac{ba}{2} )^3 = \frac{(ba)^3}{2^3}[/tex] [tex]\sqrt{a} = a^{\frac{1}{2}}[/tex] Fixed! Du hadde farge på en del av teksten. @Nicuu: Er det riktig at stykket er som følger? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Først av alt må du klare opp i uttrykket ditt. Kva står under kvadratrota under brøkstreken? Her er det snakk om å kunne reglane for potens, faktorenes orden osv. og bruke dei riktig. Du har sikkert formelbok eller lærebok der dei er lista opp. Her er nokre eksempel: Når to faktorar (a og b) er multipliser inni ein parantes så kan du fjerne parantesen og putte potensen på den enkelte. Ein potens opphøgd i ein anna potens er det samme om å multiplisere dei to. Difor blir a opphøgd i andre opphøgd i andre lik a opphøgd i 2 ganger 2 som blir 4. Den samme regelen gjeld tal som er multiplisert inni parantesen. Roten av noko er det same som å opphøye det i ein halv. Når det er gjort brukar du same regel som over. Når du har ein brøk kan du legge saman potensar med pluss og minus. Dei over streken blir addert, dei under blir subtrahert. Dersom du har negativ potens på oppsida må du bruke minus. Har du negativ potens under brøkstreken blir det minus minus, som blir pluss. Eksempel: 1 Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 Fixed! Du hadde farge på en del av teksten. @Nicuu: Er det riktig at stykket er som følger? Japp, det er helt riktig! Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 Først av alt må du klare opp i uttrykket ditt. Kva står under kvadratrota under brøkstreken? Her er det snakk om å kunne reglane for potens, faktorenes orden osv. og bruke dei riktig. Du har sikkert formelbok eller lærebok der dei er lista opp. Her er nokre eksempel: Når to faktorar (a og b) er multipliser inni ein parantes så kan du fjerne parantesen og putte potensen på den enkelte. Ein potens opphøgd i ein anna potens er det samme om å multiplisere dei to. Difor blir a opphøgd i andre opphøgd i andre lik a opphøgd i 2 ganger 2 som blir 4. Den samme regelen gjeld tal som er multiplisert inni parantesen. Roten av noko er det same som å opphøye det i ein halv. Når det er gjort brukar du same regel som over. Når du har ein brøk kan du legge saman potensar med pluss og minus. Dei over streken blir addert, dei under blir subtrahert. Dersom du har negativ potens på oppsida må du bruke minus. Har du negativ potens under brøkstreken blir det minus minus, som blir pluss. Eksempel: En smule feil. Starter med parentesene og putter bare inn for a og b med en gang. Men løs gjerne så mye som mulig før du putter inn for a og b når du løser slike oppgaver andre ganger. Blir gjerne mer oversiktlig på den måten. (ba1/2)3. Her blir det 5/2 * 7/2 * 1/2 som blir 35/8 - altså har du (35/8)3. Som jeg viste er det en regel om potens av en brøk. Plasser den både i teller og nevner: 353/83 = 42875/512. Orker ikke faktorisere akkurat nå, men det klarer du nok fint selv. (8b)-1 blir som du sier 1/(8b). Altså 1/(8 * 5/2) = 1/20. I telleren har du altså uttrykket 7 * (42875/512) * (1/20). Det klarer du nok å løse på egenhånd. Må nok faktoriseres en del ganger også, ellers blir det litt uoversiktlig. Er det snakk om kvadratroten av kun a eller kvadratroten av hele nevneren? Du kan forsåvidt teste deg selv på nevneren. Tusen takk! Kvadratrot av kun a Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Får du det til no når du har blitt vist reglane du skal bruke? Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 Får du det til no når du har blitt vist reglane du skal bruke? Jeg sliter veldig :/ Prøver å forkorte og sånn, men får ikke til noe som er i nærheten av verken svar eller fremgang. Kunne du prøvd å hjelpe litt? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Eg kan ta første del, som er å skrive om uttrykket. Her kan me løyse opp paranteser: Forstår du kva eg har gjort? Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 Eg kan ta første del, som er å skrive om uttrykket. Her kan me løyse opp paranteser: Forstår du kva eg har gjort? Ja, skjønner hvordan du har delt opp nå. Men når jeg skal gjøre uttrykket enklere, skal jeg da ta: : 7 * b * b * b * a * a * a * 1/8 * 1/8 * b-1 ------------------------------------------------ a 1/2 * b * b * b * b * a * a Krysser ut like mange b'er og a'er oppe og får: 7*a (1/2)3 * 8-1 ---------------- a 1/2 Er det riktig? Eller er jeg heeelt ute på bærtur? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Du er inne på noko, men pass på på oppsida, som du kan skrive som . Det betyr at du kan putte den b-en under brøkstreken. (1/2)^3 og 8^-1 kan du rekne ut og legge saman med 7. Den a-en under brøkstreken er altså rota av a, som er a opphøgd i ein halv. Kan du gjere noko med den i forhold til a-en du har over streken om du brukar regelen ? Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 Du er inne på noko, men pass på på oppsida, som du kan skrive som . Det betyr at du kan putte den b-en under brøkstreken. (1/2)^3 og 8^-1 kan du rekne ut og legge saman med 7. Den a-en under brøkstreken er altså rota av a, som er a opphøgd i ein halv. Kan du gjere noko med den i forhold til a-en du har over streken om du brukar regelen ? Ok. Har finpusset litt. Får dette: 7*a*1/8*1/8*1 ->> Er det riktig å legge 1'ern oppe, og sende b under brøkstreken? Isåfall ----------------- a1/2 * b2 Når jeg har tatt og regnet 1/8 * 1/8 * 7 får jeg 1.75, som blir 7/4. Da har jeg: 7/4 * a*1 (fikk det fra 1/b hvor jeg satt b under) -------------------------------------------------------------- a1/2*b^2 a blir vel a0.5 (a/a1/2 = a1 - a0.5 = a0.5) Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Pass på at det står som blir , der du kan flytte 8-talet under streken. Det kan du og gjere med den andre åttandedelen. Eksempel: Her kan du gange med 8 * 8 over og under streken for å få vekk brøken. 8 * 8 over streken vil gå vekk, og du står igjen med 64 under streken. Sidan så blir riktig svar: Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 Pass på at det står som blir , der du kan flytte 8-talet under streken. Det kan du og gjere med den andre åttandedelen. Eksempel: Her kan du gange med 8 * 8 over og under streken for å få vekk brøken. 8 * 8 over streken vil gå vekk, og du står igjen med 64 under streken. Sidan så blir riktig svar: Begynner å få det inn nå. Nå har jeg: 7 * a * 1*1*1 (fra 1/8, 1/8 og 1/b) ---------------- a1/2 * 64 * b2 Jeg bare lurer: Hvordan fjerner du a1/2og får kvadratrota a (0.5) oppe? Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Begynner å få det inn nå. Nå har jeg: 7 * a * 1*1*1 (fra 1/8, 1/8 og 1/b) ---------------- a1/2 * 64 * b2 Jeg bare lurer: Hvordan fjerner du a1/2og får kvadratrota a (0.5) oppe? Regelen er at hvis du har en brøk med potens i teller og nevner med samme grunntall kan du ta potensen i telleren minus potensen i nevneren. I dette tilfellet har du a1 i teller og a1/2 i nevneren. Kriteriet i denne regelen er altså at grunntallet må være det samme. Da har du a1-0,5 som alltid havner i telleren. Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 Regelen er at hvis du har en brøk med potens i teller og nevner med samme grunntall kan du ta potensen i telleren minus potensen i nevneren. I dette tilfellet har du a1 i teller og a1/2 i nevneren. Kriteriet i denne regelen er altså at grunntallet må være det samme. Da har du a1-0,5 som alltid havner i telleren. Ser det nå! Tusen hjertelig takk. Siste nå: Regn ut verdien av dette uttrykket når a = 3.5 og b = 2.5 Blir det da: 7 * (kvadratrot) 4 ---------------------- 64 * b5 Blir det slik, eller gjør jeg noe litt feil nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå