Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Motorvarmer -04 Mondeo 2.0 TDCi Duratorq


Anbefalte innlegg

Hei alle!

 

Jeg har lurt på å investere i motorvarmer og cupévarmer på Mondeoen. Har sett på DEFA sitt system, men de har kun et slikt element som monteres på bunnpanna (varmer opp olja). Fungerer dette? Noen som vet hvorfor DEFA ikke kan levere en slik «normal» motorvarmer? Det eneste jeg har kommet frem til er at kanskje en slik «normal» motorvarmer ville ha tuklet det til for Eberspacheren i og med at den skal varme kjølevesken!?

 

Calix har et element som skal monteres i toppen (må fjerne en frostplugg). Calix er dog noe billigere en DEFA. Fungerer DEFA og Calix-systemene om hverandre?

 

I dag er det montert Eberspacher forvarmer i bilen (originalt), men for å få fjernstart på dette systemet koster det nesten 12000kr. :-/

 

Bor på Østlandet og opplever ikke de kaldeste dagene i Norge. Her ligger vi på -15/20 grader noen få dager i året.

 

Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oljevarmer fungerer nok minst like godt, om ikke bedre, enn kjølevann-varmer.

Defa har også flere forskjellige "universale" elementer som kan monteres inn i en radiatorslange, men jeg ser ingen grunn til å ikke bruke oljevarmer-elementet.

Elektrisk motorvarmer i kjølevannet kombinert med dieselvarmer er ikke noe problem.

 

Calix og Defa går ikke om hverandre, i alle fall ikke uten å kappe pluggene på ledningene mellom inntak og element, og skjøte dem med kabelsko og krympeslange...

Lenke til kommentar

Ok. Takk for svar.

 

Ser at DEFA også har en slik slangevarmer til Mondeon, men hvor skal denne monteres? Finner ingen god plassering av denne. Er det noen her ute som har en slik slangevarmer og kan sende meg et bilde av plassering?

 

Vurderer i øyeblikket og kombinere slangevarmer med oljevarmer. Ja jeg er glad i varm bil på vinteren. :-)

 

Oppsettet jeg vurderer nå er:

 

Slangevarmer (600W)

Oljevarmer (300W)

Cupévarmer (1900W)

Batterilader (4A)

Tidsur (innvending med "oversleep funksjon")

Lenke til kommentar

Tjah.. Siden du har Eber ville jeg vel oppgradert den. Får fjernstyring samt kupevarming i den pakka du snakker om og det er ganske chill. Da starter kupeviftene når motoren har nådd 30 grader. Mer effektivt enn defa er hvertfall min mening. De kjøleslangene blir FORT varme og man kjenner sirkulasjonen godt

 

Disse defa`ene står ofte å gløder på et punkt uten sirkulering. Du må vel opp i den største pakka med lader, fjernstyring osv før du får med vannpumpa. Ville da satt den til å sirkulere samme vei som Eberen. Ikke at disse pumpene vil gå samtidig, men bare for å være sikker.

 

Å koble opp dette er mer jobb en styrepakka til Eber`n og det er mye deler. Må jo være dyrt dette også? Jeg monterer mye varme opplegg, men ser aldri pris.

 

Jeg hadde leita etter bedre pris på Eber oppgraderingen. Riktignok er dette en del som kan ryke og da blir det dyrt. Langsiktig er det kanskje billigere med Defa.

 

Å montere 5 forskellige varmere syntes jeg bare er tull. Hvor stor sikring har du på den kursen som går til motorvarmer kontakten blir vel da neste problem.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at strykjernelement i bunnpanna IKKE er på høyde med kjølevannsvarming. Oljevarmeren varmer... olja. En kjølevannsvarmer varmer mesteparten av motoren. Dette skjer pga. varmestigning som gir sirkulasjon av kjølevæske. Slangevarmere fungerer etter det jeg erfarer omentrent like bra som blokkvarmere, så jeg ville vurdert det, uavhengig av ev. andre mods nevnt ovenfor :)

Lenke til kommentar

Så er jo spørsmålet om det er motoren eller olja som trenger oppvarmingen mest, for at motoren skal bli lettere å dra rundt. Blokkvarmer varmer mesteparten av motoren utenom bunnpanna/oljen, så en kombinasjon er ikke nødvendigvis så dumt. (Anleggsmaskiner utstyres gjerne med både gir- og hydraulikkoljevarmere i tillegg til motorvarmer.)

 

At slangevarmer kan være omtrent like effektiv som blokkvarmer, selv uten sirkulasjonspumpe, er jeg enig i.

Lenke til kommentar

Hadde slangevarmer på min forrige bil - og det fungerte minst like bra som blokkvarmer (som jeg har nå) - om ikke bedre. En av fordelene med slangevarmer er at den har innebygget termostat - min hadde det i hvertfall. Monteringen av slangevarmeren står godt beskrevet i dokumentasjon som følger med varmeren. Min var meget enkel å montere - og fungerte glimrende med daglig bruk på vinteren i nesten 10 år.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...