Bister Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Hei, har en innlevering i mikroøkonomi som skal leveres i kveld, og kommer ikke frem til noe svar selvom jeg har sittet å jobbet mye med dette. noen som skal hjelpe? Oppgaven er som følger: I et marked med fullkommen konkurranse er markedets etterspørsel etter en vare gitt ved: QD=100-25P Markedets tilbudskurve er gitt ved: QS=14+18P P=Varens pris QD=Kvantum som etterspørres QS=Kvantum som tilbys a)Finn markedets likevekt, vis utregning og den grafiske løsningen b) Forklar og vis grafisk hvorfor en pris lik 4 ikke gir likevekt i markedet. c) Finn den deriverte av etterspørselsfunksjonen med hensyn på P. Hva forteller denne størrelsen? d) Regn ut etterspørselselastisiteten mhp pris med pris og kvantum lik det du fant i a). Hva forteller denne størrelsen? Er etterspørselen elastisk eller uelastisk? e) Regn ut konsumentoverskuddet i markedslikevekt og vis konsumentoverskudet grafisk. Hva forteller denne størrelsen? Vet det er helt i siste liten, men håper noen kan hjelpe til, poenget er vel at man må skjønne og løse oppgave a, for å finne svaret på de andre oppgavene. På forhånd takk Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 (endret) Veldig enkel oppgave. Dette er grunnleggende innføring i det allerede grunnleggende innføringsfaget i mikroøkonomi. Dette er noe du forstår veldig raskt dersom du starter å lese. Jeg hjelper gledelig andre som sitter fast, men når du poster en hel oppgave gidder jeg ikke bry meg. Det viser bare at du ikke engang har åpnet boken. Kom tilbake når du har et mer spesifikt spørsmål. Og nei, selv om du klarer oppgave a) vil det ikke nødvendigvis føre til at du klarer de neste oppgavene. Det krever litt forståelse. Endret 15. september 2013 av yeidof Lenke til kommentar
Bister Skrevet 15. september 2013 Forfatter Del Skrevet 15. september 2013 Mulig det er en enkel oppgave, men ga meg ingenting og satt helt fast. Greit at du ikke ville hjelpe bare fordi jeg skrev hele oppgaven da jeg trodde det kanskje ville være enklere å få hjelp, eller for andre enn deg å gi hjelp. Men greit nok, har nå sittet jobbet i så og si hele dag og jobbet meg gjennom denne pluss de andre oppgavene som skal leveres inn, så får vi se hvordan det går. Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Mulig det er en enkel oppgave, men ga meg ingenting og satt helt fast. Greit at du ikke ville hjelpe bare fordi jeg skrev hele oppgaven da jeg trodde det kanskje ville være enklere å få hjelp, eller for andre enn deg å gi hjelp. Men greit nok, har nå sittet jobbet i så og si hele dag og jobbet meg gjennom denne pluss de andre oppgavene som skal leveres inn, så får vi se hvordan det går. Vel. Forstår du ikke oppgaven a) anbefaler jeg deg å sjekke i registeret bakerst i boken å finne sidene som omtaler markedslikevekt. Det er mye teori inn i bildet. Én ting er å bare løse oppgaven. En annen ting er å forstå prinsippet bak markedslikevekten. Hvorfor den oppstår og hvilke konsekvenser det har for aktørene og samfunnet. Skulle vi svart deg på dette her måtte vi uansett skrevet like mange sider som læreboken. Spør gjerne mer konkrete spørsmål så hjelper jeg deg gjerne. For en som kan stoffet og har gått gjennom kurset tidligere er det veldig lett å avsløre unnasluntrerne fra de som faktisk ønsker å søke mer kunnskap. No offence. Prove me wrong. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå