Gå til innhold

Merkelig opplevelse i sengen... Fra en ikke overtroisks's ståsted.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg hadde en merkelig opplevelse denne natten/morgenen.

Kort og litt for udetaljert: Jeg våknet, høyre arm ristet voldsomt, og høyre del av brystet ristet voldsomt samtidig som jeg følte et stort trykk på den delen av brystet. Dette varte kanskje 1-2 minutt. Jeg så ingen busemenn, jeg følte ingen kulde, og jeg kunne bevege det jeg ville.(= ikke søvnparalyse?) Hva var årsaken? Ønsker innspill fra begge endene av skalaen, dvs fra både "enten så finnes det bevis, eller så er det ikke sant" siden, og fra "Åndenes makt er helt sant. Jeg lover. " siden.

Langt og for mye tekst:

Jeg vet ikke om dere gidder å lese gjennom alt dette, men jeg får iallefall plassert tankene mine for min egen del.

Jeg var usikker på hvor jeg skulle plassere denne tråden. Det kan jo være religion, helse eller vitenskap alt etter hvem man spør og hva man skal se på som grunnen til at dette skjedde.

Et argument til den eventuelle ""alt var bare psykisk/ikke helt våken/Egentlig en slags drøm" forklaringen" er at jeg hadde en spesielt livlig drøm litt tidligere på natten. Kanskje hendelsen etterpå var fordi. Jeg våknet opp fra den og klarte såvidt å holde spruten inne. Og så sovnet jeg igjen. (For kristne "altGaltSomSkjerErStraffFraGud" teoretikere:

Hendelsen som senere skjedde skulle ikke være noe form for straff for syndig oppførsel. Det var tross alt kona mi som var i den drømmen.(Erindrer en svart skikkelse som sto på høyre siden av meg though. Tror ikke han brydde seg om det som foregikk. Jeg tror jeg var ute og gikk med den personen tidligere i drømmen))

Etter det drømte jeg at det var bare en gang "paranormal activity"(-Har ikke sett filmen med den tittelen nei-) var blitt seriøst dokumentert. Plutselig stod jeg utenfor huset hvor det formodentlig skal ha skjedd. Det var et stort flott hus med lys/gulaktig murvegg. Jeg tittett inn vinduet hvor jeg så et stort langbord som begynte i enden av veggen hvor vinduet var og gikk videre inn i rommet. Rundt bordet satt gjester kledd i gamle pene klær. Kanskje barokkstil. Jeg la merke til en mann med grått halvlangt fyldig skjegg.

Jeg tror ikke på "paranormal activity" og gjorde det ikke i drømmen heller. Etter å ha sett mannen med skjegg tenkte jeg at: "Det skjer jo ikke noe unaturlig her heller". I dette øyeblikket ble jeg litt våknere, jeg kjente at høyre arm ristet litt og tenkte at jeg frøs sikkert. Så jeg tok armen under dynen. Jeg husker ikke hva som skjedde her, men jeg sov litt til. Plutselig våknet jeg av voldsom risting i høyre arm, og øvre del av høyre bryst. Samtidig kjente jeg et stort trykk på høyre bryst, og litt over til siden for brystet. Dette var ikke pga at jeg frøs ettersom jeg var svett, jeg sov med vinduet igjen på første gang på lenge, ristingen var mye voldsommere, og jeg kjente ingen kulde. Jeg kunne bevege på meg, og jeg la meg over på venstre side mens dette skjedde, og jeg foldet hendene. Jeg ba om hjelp(Jesus), og trykket ga seg med en gang jeg gjorde det, mens skjelvingen ble betydelig svakere og ga seg etter en liten stund.

Jeg skal ikke påstå at bønnen var årsaken til at det sluttet ettersom skjelving av naturlige(eller unaturlig for dem som skulle tro på slikt) art har det med å gi seg etter kort tid uansett, og det er mye rart som kan skje med kroppen. Men jeg hadde ikke så mye annet jeg følte jeg kunne gjøre i den situasjonen.

Under ristingen følte jeg meg mindre skremt enn jeg skulle trodd jeg ville bli av en slik opplevelse, men litt urolig var jeg selvfølgelig(Pun-intended). Jeg pustet fort i en periode. Etter hendelsen følte jeg meg helt trygg, men tårene trillet fort ut uten noe form for hulking eller spesielt trist eller glad følelse(bare litt ubehag bak i nasen som jeg tror av og til dukker opp ved skrekkblandet fryd). Jeg vet ikke om dette var gråting eller noe annet, men jeg har iallefall ikke grått på nærmere sju år, og jeg har ikke hatt slike tårer i den perioden heller. Den verste dryppingen ga seg etter noen minutt, men jeg fikk en og annen tåre så sent som en halvtime etter hendelsen noe jeg finner ganske sært. Spesielt ettersom jeg ikke følte jeg hadde noen overveldende føleser under, eller etter hendelsen.

Jeg har aldri opplevd noe lignende, og jeg tror ikke dette plutselig dukket opp som placebo etter noe jeg har sett eller hørt. Jeg har aldri trodd at spøkelser eller ånder flyr rundt og plager mennesker med å flytte på ting eller riste personer(Nei, ikke nå heller.). Jeg har aldri gjort mer enn å svippe innom et åndeprogram på TVn, fordi jeg tenker at alt er oksedritt. Jeg har prøvd spillet amnesia, som alle jeg snakker med(-svake sjeler hele gjengen-)synes er så skummelt, men jeg sluttet fordi det var for kjedelig, og det er ikke skummelt fordi det er bare oppspinn. Forrige film med grøssertendenser jeg så var "the ninth gate", og det er en eller to måneder siden. Grunnen til at jeg plasserte innlegget her, og ikke på helse, var drømmen jeg hadde i forkant av hendelsen. Jeg har lest om søvnparalyse, og synes ikke det stemmer helt her heller. Det føltes heller ikke ut som krampe.

Hva tror dere? Jeg ønsker vitenskapelig(/ala søvnparalyselignendeopplegg) forklaring, og innspill fra både religiøse, skeptikere og ateister.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er interessant er at du ba til Jesus da du følte deg truet... Og at det var umiddelbar effekt, ifølge det du beskriver.

Ut ifra det du selv sier, hadde jeg nok ikke så fort lagt Jesus og Gud på hylla, eller søkt å bortforklare og naturliggjøre hele opplevelsen med det første, men vært åpen til at en ukjent åndelig dimensjon er mulig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

At du selv kom på en løsning i ditt hode som du håpte kunne fungerte, og følgelig fungerte umiddelbart etterpå kan indikere at dette var psykisk. Selv om psyken/hjernen selvsagt styrer dine muskler og prosesser i kroppen, så det kan altså være en kombinasjon også.

Din forklaring har nok for en mer erfaren lege/psykolog (eller tilsvarende) en helt naturlig forklarlig, og om det oppstår noe lignende igjen så anbefaler jeg å ta kontakt med en lege.

Å kalle det overnaturlig eller åndelig er ikke det smarteste man kan gjøre. I værste fall kostet det folk livet, og om man ønsker å finne ut om det er noe galt med deg eller forklare det så er det professjonelle man kontakter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

så begynner han kanskje å gruble på hvem Jesus er :)

Neppe. Legen vil nok heller gruble over hvorfor opplyste mennesker tyr til overtro og mytiske personer i håp om at det kan hjelpe dem :)

TS: Dette du har opplevd er ikke noe nytt fenomen, har selv våknet opp fra drømmer med spasmer og muskel kramper på de forunderligste steder og jeg har blitt bra hver eneste gang uten å måtte påberope meg overtroiske vesner og myter. Som nevnt over her blir troen på jesus kun en kaninfot, eller harelabb, og har samme effekten, den hjelper deg å fokusere på noe annet og ting gir seg av seg selv etter en kort stund (Psyken har større innvirkning enn vi tror...). Så det ville blitt det samme om du hadde mumlet zevs, manitou eller tor, da det er harelabb effekten og ikke de mytiske figurene bak navnene som hjelper.

Jeg var en tid plaget av kramper i bena og andre steder og voknet en stund både titt og ofte av å ha kramper på hele fem-seks steder SAMTIDIG (med noen underlige hendelser som at foten rykket frem og tilbake hele tiden i et voldsomt tempo fordi jeg hadde kramper på begge sider av leggen som kroppen forsøkte å stabilisere....), dette er faktisk jævelig smertefullt, spesielt når krampene blir motstridende og det ikke hjelper å strekke ut... . Jeg spurte min lege om dette han han kunne fortelle meg at jeg burde ta magnesiums tabletter (fåes i helskekost butikker) og det hjalp, ikke en krampe siden! Kan ærlig talt ikke tenke meg at å mumle et navm på en mytisk figur ville hjulpet på samme måte... :)

Men for all del, gå til legen!! Ikke sett deg til å be ihvertfall, for hvis du legger merke til det så går også religiøse til legen når de er syke, til tross for at de gjerne vil innbille deg at bønn hjelper noe fryktelig mye.... Hyklere som de er...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Gå til legen og fortell historien og si at du ba til Gud så stoppet plagene. Da undersøker han deg og når han finner ut at det ikke er noe galt med deg så begynner han kanskje å gruble på hvem Jesus er :)

Finnes det noen lege i Norge som ikke vet hvem Jesus er ? Det begynner i det hele tatt å bli veldig få mennesker i verden som ikke vet hvem Jesus er, en utrolig vellykket kampanje fra Jesus sin side, det tok bare litt tid :)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Johnny Depp's beste film :)

Ja :) Utrolig bra film.

Muskelspasmer ;)

Men hva med drømmen? Er det slik som i inception at tiden i drømmen er helt annet enn den reelle drømmen? Så kroppen kan ha begynt å finne en mulig løsning når spasmene begynte å komme? Jeg synes isåfall det var en merkelig måte for hjernen å forklare et ukjent fenomen på. Jeg tenkte jo at det var jo ikke noe overnaturlig her heller, og så begynte jeg å kjenne ristingen etterpå.

Jeg tror at Jesus har en stor plan med livet ditt! :)

Høres bra ut :)

Ut ifra det du selv sier, hadde jeg nok ikke så fort lagt Jesus og Gud på hylla, eller søkt å bortforklare og naturliggjøre hele opplevelsen med det første, men vært åpen til at en ukjent åndelig dimensjon er mulig.

Jeg har ikke lagt Jesus eller Gud på hylla, men ting har det med å ha en naturlig forklaring selv om vi ikke skjønner den med en gang.

At du selv kom på en løsning i ditt hode som du håpte kunne fungerte, og følgelig fungerte umiddelbart etterpå kan indikere at dette var psykisk. Selv om psyken/hjernen selvsagt styrer dine muskler og prosesser i kroppen, så det kan altså være en kombinasjon også.

Din forklaring har nok for en mer erfaren lege/psykolog (eller tilsvarende) en helt naturlig forklarlig, og om det oppstår noe lignende igjen så anbefaler jeg å ta kontakt med en lege.

Jeg har allerede bestilt en legetime for noe annet, så jeg kan jo ta opp dette og. Jeg har ikke tidligere opplevd lignende, eller hørt om lignende. Så jeg skjønner ikke hvorfor psyken plutselig skulle få lyst til å riste på meg.

Jeg var en tid plaget av kramper i bena og andre steder og voknet en stund både titt og ofte av å ha kramper på hele fem-seks steder SAMTIDIG (med noen underlige hendelser som at foten rykket frem og tilbake hele tiden i et voldsomt tempo fordi jeg hadde kramper på begge sider av leggen som kroppen forsøkte å stabilisere....)

Hendte det at hjernen forsøkte å finne opp en drøm som forklarte krampene før du våknet? Om rekkefølgen hos meg var kramper->drøm synes jeg det var en merkelig måte forklare det på, siden dette er så langt ifra det jeg tenker på til daglig.

Men for all del, gå til legen!! Ikke sett deg til å be ihvertfall, for hvis du legger merke til det så går også religiøse til legen når de er syke, til tross for at de gjerne vil innbille deg at bønn hjelper noe fryktelig mye.... Hyklere som de er...

Hvem er det som sier at bønn hjelper så fryktelig mye? Jeg har fått høre at enten så får man ja, eller så får man nei. Man er ikke hykler selv om man går til legen.

Gå til legen og fortell historien og si at du ba til Gud så stoppet plagene. Da undersøker han deg og når han finner ut at det ikke er noe galt med deg så begynner han kanskje å gruble på hvem Jesus er :)

Ville jo vært interessant å prøve. Men det er ny lege, jeg har flere ting å ta opp, og jeg tror ærlig talt at legen ikke kommer til å la det forandre meningen. Er han kristen så tenker han vel flott, er han ikke kristen tenker han sikkert noe sånt som placebo.
Lenke til kommentar

De fleste vet ikke hvem jesus er. De vet bare om han. Ikke hvilken person han faktisk er. Det gidder de fleste ikke å undersøke, ellers så har de missforstått bibelen.

Det er dessverre helt riktig for den kristne delen av befolkningen. De fleste ateister har faktisk lest blekka som kalles bibelen og skjønner at dette om jesus er basert på påstander, feil, og forfalskninger og på det grunnlaget ikke tror på blekka som kalles bibelen... Kanskje flere kristne skulle ha lest den blekka også, så fikk de førstehånds kjennskap til hva for en løgn historie de egentlig tror på?

Lenke til kommentar

De fleste ateister har faktisk lest blekka som kalles bibelen

Men dette er jo helt feil. Den delen av ateistene som har lest bibelen er de "hardcore" ateistene som bruker tiden sin på nett på å argumentere mot kristendomen. Hverdagsateistene som gjør andre ting som å snakke med venner og spille fotball/data, har ikke lest flere kristne tekster enn de har blitt tvunget til på skolen. Men de ateistene som syter over kristne på nett møter andre likesinnende sytende ateister som også har lest bibelen. De har lest bibelen med vitenskapelig utgangspunkt, og prøver å finne flest mulig problem med bibeltekstene.

De mest aktive kristne har lest bibelen, de kristne som er mer "ok, jeg tror på jesus, men nå skal jeg ut på by'n" kristne har ikke lest bibelen.

Så, de mest ekstreme på begge sidene leser bibelen. Enten for å kunne snakke med andre om at "nå har jeg brukt utallige timer på å lese 1400 sider om noe jeg allerede syntes var tull, og HÅHÅ, jeg fant x vitenskapelige feil i en bok som ikke handler om vitenskap ", eller for å si "nå har jeg viet mye tid til å lese 1400 sider om Gud som jeg tror er altomfattende"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er interessant er at du ba til Jesus da du følte deg truet... Og at det var umiddelbar effekt, ifølge det du beskriver.

Ja, det var smart. Skikkelig smart. La oss bare drite i å faktisk finne ut hva som skjedde eller hvorfor det skjedde. Drit i hva som er sant og hva som er rett foran nesa di. Kast vekk den velbegrunnede, forklarende og gode grunnen til hvorfor og hvordan dette skjedde og bare dikt opp hva enn faen vi vil! YAAAAY FOR MENNESKELIG FREMSKRITT! :dribble:

/sarkasme

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det var smart. Skikkelig smart. La oss bare drite i å faktisk finne ut hva som skjedde eller hvorfor det skjedde. Drit i hva som er sant og hva som er rett foran nesa di. Kast vekk den velbegrunnede, forklarende og gode grunnen til hvorfor og hvordan dette skjedde og bare dikt opp hva enn faen vi vil! YAAAAY FOR MENNESKELIG FREMSKRITT! :dribble:

/sarkasme

Det har ingenting med å dikte opp noe som helst, Mr. Forumveileder. Det har å gjøre med å være åpen for hva ens egen erfaring tilsier, å gå ditt indikasjonene leder. Kraften i navnet Jesus i den overnaturlige såvel som den naturlige verden, er noe millioner av mennesker kan identifisere seg med, inkludert meg selv, slektninger og venner. Trådstarter som tilsynelatende ikke anser seg som religiøs eller troende, har selv valgt å stille spørsmål ved det han opplevde i lys av en åndelig dimensjon, av grunner som kun han selv kjenner. Dette kalles rimelig og ærlig søken etter svar.

Dersom du anser menneskelig fremskritt som å utelukke det (hittil) ukjente basert på kategoriske og sneversynte oppfatninger av universet/kosmos, kan jeg ikke stå for det. Da deler vi to vidt forskjellige oppfatninger av "menneskelig fremskritt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...