Nordmann3 Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Hei, jeg har endel spørsmål om hvete som jeg har lyst til å så i min egen hage-! Kanskje få nok hvete til å lage brød! 1. Hvor kjøper man hvetefrø og er det slik at man må bløte frøene i en dag før man sår dem? 2. Hvor lang tid tar det før man kan høste? Hvordan ser man det? 3. kan man så om høsten sånn som nå? 4. Hvis man skal bruke gresset til å fore dyr, hvor mange ganger kan man kutte ned gresset og så gro opp igjen? Så litt på youtube og de sa at man bare kunne gjøre dette 3ganger. Er det sant? håper noen kan svare på en eller flere spørsmål. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 Høres ut som et interessant prosjekt du har der! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. september 2013 Del Skrevet 15. september 2013 1: Jeg ville normalt sagt Felleskjøpet, men de selger neppe i mindre kvantum enn en storsekk (5-600kg). Hvor du skal få tak i så små mengder aner jeg egentlig ikke... 2: Stort sett hele sommeren. Sår du i mai-juni, så er det antakelig modent i august-september. Når det gjelder hvordan man ser når det er modent, så er jeg mer usikker... 3: Ja, (høstkorn) men du får ingen avling før slutten av neste sommer. 4: Kommer an på hvor du bor, og hvor langt du lar det vokse får du slår det... Du slår vel plenen oftere enn tre ganger i løpet av sommeren, eller hva? I prinsippet er det ingen stor forskjell på gress og plen (annet enn hvor velstelt den er...), mens korn (som du begynte med å spørre om) derimot er en helt annen vekst... Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 Jeg er agronom så jeg har hundre prosent kompetanse på temaet du snakker om her Såkorn kan du skaffe deg på felleskjøpet. Minste kvantum der er 40 kg sekk som du får for overkanten av 200 kroner. Dette holder til ca 2 mål. Ellers så kan du stikke innom en bonde og spørre om du kan få ett par kilo hvete. Hvis det er hvete til brød du skal lage så vil jeg anbefale at du dyrker vår hvete. Vårhvete har høyere proteininnhold enn høsthvete og dermed er bakeegenskapene til vår hveten bedre enn på høsthveten. Hvis du velger vår hvete så skal dette såes i slutten av april/begynnelsen av mai. Hvete bør såes så tidlig som mulig i og med at hvete har lang vekst tid. Hvete har en vekst tid på ca 123 dager. Normalt kan du høste hveten ca 3 dager etter at det gikk 123 dager siden kornet spirte. Veksttiden vil avhenge av temperatur forholdene samt mange andre forhold som spiller rolle. Når hvete er modent så skal hele planten være gul samt at kornet skal være hardt og vanskelig å bite over. Du bør helst høste kornet i tørt vær. Hvis det er gras til dyr du mener her så er det vanlig at graset blir slått to til tre ganger i året. Hvis du ikke gjødsler plenen eller grasarealet så kan du regne med to slått og ikke tre. Hvis det er plan det handler om så kan du klippe plenen så mange ganger du vil helt til kulden gjør slik at plenen ikke vokser lenger Jeg håper at noe var til hjelp! 5 Lenke til kommentar
Nordmann3 Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 Det er en ting til jeg lurer på om hvete! Hvis man sår hvete, og så høster og tresker det... er det slik at de korna som man kan lage mel av kan brukes til å så på nytt et annet år? Eller er det slik at det kommer ut både korn og frø som er forskjellig? Litt vanskelig forklart, men håper noen skjønner hva jeg mener! Er ikke så god på dette! Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Jeg skjønte hva du mente her Når du dyrker hvete så får du frem kun korn. Kornet kan du lage mel av og så klart også så igjen neste år Legg kornet i en pappeske (ikke pose da dette kan føre til kondens og dermed råtner kornet) og lagre det tørt. Nå våren slår inn igjen neste år så er det bare til å så ut kornene du har dyrket. Så gjerne kornet i rader. Kornet skal også ligge ca 3 cm ned i bakken, men dette er ikke så veldig viktig, men best avling oppnåes ved en så dybde på 3 cm Håper at du skjønte forklaringen min! Lenke til kommentar
Nordmann3 Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 Jeg skjønte hva du mente her Når du dyrker hvete så får du frem kun korn. Kornet kan du lage mel av og så klart også så igjen neste år Legg kornet i en pappeske (ikke pose da dette kan føre til kondens og dermed råtner kornet) og lagre det tørt. Nå våren slår inn igjen neste år så er det bare til å så ut kornene du har dyrket. Så gjerne kornet i rader. Kornet skal også ligge ca 3 cm ned i bakken, men dette er ikke så veldig viktig, men best avling oppnåes ved en så dybde på 3 cm Håper at du skjønte forklaringen min! Tusen takk for hjelpen! Nå skjønte jeg mye mere! Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Hvis det er noe mer så er det bare til å sende meg en PM Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Jeg skyter inn et spørsmål. Hvor stort areal må man så for å få nok hvete til å lage ett brød? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Du trenger ca en halv kg korn for å lage ett brød. Avling pr daa (1000 m2)=ca 500 kg 500/1000=0,5 Du trenger altså en m2 for å lage ett brød Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Kun én kvadratmeter? Det var veldig mye mindre enn hva jeg forestilte meg. Krever hvete mye pleie? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Hvete krever nesten ingen pleie. Du sår frøene og hvis du sår frøene i god jord så slipper du å gjødsle. Når du har sådd korna så er det eneste som skal til litt vanning hvis det blir ekstremt tørt. Ellers så er det ikke noe sørlig mer for en hagebruker, men en profesjonell behandler korna mot sopp, ugras osv, men det er ikke nødvendig i en liten skala. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå