Gå til innhold

Forvirring rundt MVA og enkeltmannsforetak


Anbefalte innlegg

Jeg har et enkeltmannsforetak hvor jeg jobber som freelancer som webutvikler. Jeg har aldri tjent over 50k før, men nå tipper jeg akkurat over den grensen for i år.


Spørsmål 1: Skal jeg legge på 25% MVA fra og med den fakturaen som overstiger 50.000? Hva med de tidligere fakturaene fra i år? Skal de også legges på 25% MVA? Selv om jeg ikke hadde nådd den grensen da de fakturaene ble utstedt? Må jeg isåfall da etterfakturere?


Spørsmål 2: Jeg vet jeg må søke til MVA-registeret, og sende med fakturaen som oversteg 50.000. Dette har jeg enda ikke gjort, men har sendt ut fakturaen som inkluderer MVA. Visste ikke før nå når jeg sjekket litt nærmere at jeg egentlig ikke har lov til å inkudere MVA før jeg ligger i registeret. Men er det virkelig så farlig? Føler det er bedre å gjøre det sånn, enn å etterfakturere ren MVA..


Spørsmål 3: Når jeg da ligger i MVA-registeret, skal jeg da få igjen den momsen jeg betaler på varer jeg kjøper inn til foretaket? Hvordan gjøres det? Sender jeg inn informasjon om inntekter og utgifter til skatteetaten? Og kanskje er det best å samtidig betale inn skatt på inntektene også?


Spørsmål 4: Hva med neste år? Er det da hele regla om igjen? Altså at jeg må overstige 50.000 da også? Må jeg søke om å komme inn i MVA-registeret på nytt?


Spørsmål 5: Hva gjør jeg når jeg skal selge en vare jeg har kjøpt inn? Og som jeg har fått igjen MVAen på? Og også fått trekt av på skatten på?


Ekstra tips: Lurer også på om noen har noen tips til hvordan jeg bør styre økonomien? Dersom jeg ikke sender inn oversikt over inntekter og utgifter hver mnd/kvartal. Bør jeg f. eks ha egen konto øremerket MVA? Eller skatten jeg må betale for hver krone jeg tjener inn? At jeg har flere kontoer hvor jeg setter av skatten jeg vet jeg må betale på slutten av året? Eller er det best å bare sende informasjon til skatteetaten regelmessig?

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar