Gå til innhold

Tatt i fotoboks?


mfb

Anbefalte innlegg

Hei. Har et lite spørsmål angående om det er sannsynlig om jeg ble tatt i fotoboks eller ei.

 

Jeg kjørte i Oslo natt til søndag og kom fra ullevål sykehus i retning Hasle.

 

I krysset før fotoboksen stod jeg stille og på grønt lys gasset jeg på litt for mye og kom opp i maks 65 tror jeg, så ikke helt på speedometeret så er ikke sikker på farten, men tror jeg kjørte for fort (50 sone). Jeg la ikke merke til skiltet som varslet at det var fotoboks lenger frem.

 

Da jeg oppdaget at jeg muligens lå for fort bremset jeg ned og det var først 10m før fotoboksen på høyre side av veien at jeg ble oppmerksom på den i øyekroken og ble da bekymret.

 

Jeg bremset ned før jeg ble obs på boksen, men jeg så ingen blitz eller rød indikator i boksen, men dette var kanskje vanskelig å se dersom det skjedde ettersom jeg oppdaget boksen såpass sent?

 

Tror dere det er sannsynlig at jeg ble tatt?

Endret av Tittus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tro meg, du skjønner hvis den tar bilde, det er et helveta smell og blits

Dette stemmer ikke. Det var slik før i tiden, men nå er mange av fotoboksene digitale og bruker ikke lenger den røde blitzen du ble blind av.

 

Jeg har blitt tatt i to fotobokser. Den ene lyste opp hele nabolaget med en skrikende rødfarge slik at jeg nesten kjørte av veien, mens den andre visste jeg at jeg ble tatt i før jeg fikk boten i posten. Der var der ingen indikasjon på at jeg hadde blitt tatt, annet enn et bittelite grønt lys jeg ser i mange av fotoboksene jeg passerer.

Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke. Det var slik før i tiden, men nå er mange av fotoboksene digitale og bruker ikke lenger den røde blitzen du ble blind av.

 

Jeg har blitt tatt i to fotobokser. Den ene lyste opp hele nabolaget med en skrikende rødfarge slik at jeg nesten kjørte av veien, mens den andre visste jeg at jeg ble tatt i før jeg fikk boten i posten. Der var der ingen indikasjon på at jeg hadde blitt tatt, annet enn et bittelite grønt lys jeg ser i mange av fotoboksene jeg passerer.

 

 

Hmm har bare vært borti de som skremmer vannet av alle i mils omkrets, men uansett er det ikke noe TS kan gjøre enn å vente på en eventuell regning ;9

Lenke til kommentar

Du har ikke brutt loven før du er over 55 km/t osv, og fotoboksen trekker fra 10% feilmargin, sammen med speedometeret ditt som også har 10% feilmargin.

 

Man kan vanligvis kjøre i 60 på speedo i fotoboks i 50 sone, 70 i 60 sone, osv.. Selv glemt meg og kjørt i 90 i 80 sone, og aldri fått bot.

 

Tror ikke den tar deg før du passerer streken i ulovlig fart. Samme er det med fotobokser som står i par og tar gjennomsnittfarten(de man ser med rødt blinkende lys), du kan kjøre langt over fartsgrensen første halvdelen, så bremse ned farten til sneglefart. Ikke å anbefale men :p

Endret av iNtensimilla
Lenke til kommentar

Du har ikke brutt loven før du er over 55 km/t

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900629-0492.html

 

§ 1. Trafikkforseelser som kan bøtelegges ved forenklet forelegg

1. Overtredelse av vegtrafikkloven § 5, jf. trafikkskilt 362 og 366 og/eller fartsgrense etter vegtrafikkloven § 6, samt overtredelse av forskrift om forbud mot bruk av beltemotorsykkel (snøscooter) på offentlig veg eller overtredelse av § 4 i forskrift om kjøring med motorvogn i terrenget og på veg ikke åpen for alminnelig ferdsel -

når fartsgrense på stedet er 60 km/t eller lavere, og fartsoverskridelsen er,

a) til og med 5 km/t kr 600,-

b) til og med 10 km/t kr 1600,-

c) til og med 15 km/t kr 2900,-

d) til og med 20 km/t kr 4200,-

e) til og med 25 km/t kr 6500,-

 

- når fartsgrense på stedet er 70 km/t eller høyere, og fartsoverskridelsen er,

j) til og med 5 km/t kr 600,-

k) til og med 10 km/t kr 1600,-

l) til og med 15 km/t kr 2600,-

m) til og med 20 km/t kr 3600,-

n) til og med 25 km/t kr 4900,-

o) til og med 30 km/t kr 6500,-

p) til og med 35 km/t kr 7800,-

 

- når fartsgrense på motorveg er 90 km/t eller høyere, og fartsoverskridelsen er

 

q) 36 km/t til og med 40 km/t kr 9000,-.

 

I praksis derimot, pleier ikke politiet å skrive ut forenklet forelegg dersom du ikke overskrider 5km/t over aktuell grense, fra min erfaring. Jeg har personlig blitt tatt en gang ved 7km/t timen over, og en gang ved 10km/t over. Sistnevnte etter en endring i fartsgrense på stedet hvor jeg kjørte på "gammel vane". Alltid lurt å følge med på skilting :)

Endret av Halsoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...