Andrull Skrevet 26. september 2013 Rapporter Del Skrevet 26. september 2013 Jeg tenkte mere på at øking i vcore betyr økt effekt, som kan ta livet av mosfets/vrms i løpet av ett pr mnd hvis man er helt tulling når man overklokker. Stort sett så klarer de aller fleste å gjøre det riktig, og det er ikke vanskelig heller, men jeg sier at man kan gjøre det feil, så folk leser før de prøver. Vi vil vel helst ha færrest mulig folk som overklokker med spenningen satt til auto, eller? Ja, men det er altså ikke spenningen, men temperaturen/strømmen som tar livet av MOSFETene. På CPU-siden så kan spenningen OG strømmen/TEMPen ta livet av den. I tillegg så vil du så langt mer dramatisk økning i temp/effekt i CPUen. Så derfor mener jeg at du ikke særlig lett kan ta livet av MOSFETene, fordi CPUen som regel brenner opp før dem. Men om man har utrloig god kjøling på CPU, billig dritthovedkort, og fullstendig ignorerer høye MOSFET-temperaturer, SÅ kan det selvsagt gå dårlig. Men det blir på mange måter et annet problem, ikke direkte relatert til økning i spenning. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 26. september 2013 Rapporter Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Ja, det skal godt gjøres å ødelegge HKet med for høy volt. Dette fordi hovedkortet sin oppgave er å senke spenningen fra 12V og ned til ca 1.3V (eller hva man nå velger), og jo høyere spenning, jo mindre trenger HKet å transformere ned. Du kan se på det som en sluse som bare trenger å åpne seg mer og mer, og vil ikke stoppe før du går så høyt som 12V. Kretsene er også tykke, lite lekkasjestrøm, og de er dimensjonert for å takle flere titals volt. Andrull, hva er det du sier? Et hovedkort reduserer spenningen fra 12V til 1,3V? Hvor i svarte leste du dette??? Tror ikke det finnes HK som krever 1,3V, men 12V, 5V og 3,3V det finnes det helv... mange av. Har ikke sett et HK så langt som krever 1,3V i løpet av de 20 y noen år jeg har drevet med PC og slikt, men man vet aldri, alltid noe nytt og lære. Og spenning kan drepe både CPU, HK, MOSFET, GPU og whatever. Men da må PSU klikke noe innerst inn i en viss varm plass. Endret 26. september 2013 av Chavalito Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. september 2013 Rapporter Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Andrull, hva er det du sier? Et hovedkort reduserer spenningen fra 12V til 1,3V? Hvor i svarte leste du dette??? Tror ikke det finnes HK som krever 1,3V, men 12V, 5V og 3,3V det finnes det helv... mange av. Har ikke sett et HK så langt som krever 1,3V i løpet av de 20 y noen år jeg har drevet med PC og slikt, men man vet aldri, alltid noe nytt og lære. Og spenning kan drepe både CPU, HK, MOSFET, GPU og whatever. Men da må PSU klikke noe innerst inn i en viss varm plass. 1. Jeg føler jeg har god kontroll her, og at jeg ikke har skrevet noe riv ruskende galt, men ordene jeg bruker kan jo selvsagt være forvirrende noen ganger. Har problemer med å si nøyaktig HVOR jeg har det fra, da jeg har lært det over alt på nettet til når jeg tok en bachelorgrad i elektronikk. Mer nøyaktig så sitter det en "buck converter", som er en step-down DC til DC strømforsyning som du finner plassert strategisk rundt prosessorsokkelen. Den henter strømmen fra 12V ATX 4/8 pin kontakten, og om du setter CPUen til 1,2V til CPUen så vil DC-DC-converteren lede 12V 1/10 av tiden, og i 9/10 så leder den ingenting. Derfor er det alltids 12V i MOSFETene, men tiden de er på vil variere. CPUen vil se det som 1,2V (i vårt eksempel), fordi strømmen går gjennom noen kondensatorer og spoler, og vil holde igjen disse korte pulsene av 12V, og siden gjennomsnittsnivået er 1,2V så vil CPUen se det som en jevn 1,2V spenning. 2. Så jeg tror jeg du må blande litt i tankegangen/kortene. For du har jo helt rett i at hovedkortet kan bruke 3,3V 5V og 12V (samt -12V), hvor 12V blir brukt for slike tunge oppgaver. Og det er jo nettopp poenget mitt i mitt forrige innlegg. Hovedkortet reduserer spenningen selv, den henter det ikke fra noe sted. 3. Selvsagt, om PSUen som trenger å ha stålkontroll på spenningen og reguleringen går til helvette, så kan det nok raskt gå ille ja. Og jo lavere last du kjører når det skjer, jo værre egentlig. (fordi spenningen vil ha potensiale til å øke mer om PCen er under lav last) Alternativt så har du jo også om dobbeltisolasjonen i transformatoren og alt går til helvette takket være millioner av volt fra et lynnedslag. Endret 26. september 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 26. september 2013 Rapporter Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Andriull, jeg har lest mange av dine innlegg, og har stor respekt for deg, men nå tror jeg du roter en del. Ikke bland volt (spenning) med ampere (strøm) noe du gjør. En DC/DC strøm konverter tviler jeg på finnes, selv om det er rmulig, men en DC/DC spenning konverter (transformator) finnes det mange av. Du sier: "Den henter strømmen fra 12V ATX 4/8 pin kontakten, og om du setter CPUen til 1,2V til CPUen så vil DC-DC-converteren lede 12V 1/10 av tiden, og i 9/10 så leder den ingenting." Men strøm er ikke spenning, og det burde du vite hvis du har bachelorgrad i elektronikk, ikke sant? Så for å si det sånn, du overklokker CPU'en, la oss si den skal ha maks 1,3V, og du setter volt til 1,5V, men hvor mange ampere er dette da? Vet du det? Et litt off-topic eksempel, hvis jeg ikke husker feil så overlevde Alf-Cato Pedersen ca 100 000 V, men strømmen var ikke høy, noe den ikke er på høyspent nett. Derimot går man ned på spenning (volt) øker normalt strømmen (ampere) eller hva? Hva for noe? "Hovedkortet reduserer spenningen selv, den henter det ikke fra noe sted. " Hva er det du sier? Hvis ikke hovedkortet "henter" spenning fra noe sted, hvordan kan det da redusere den? Dessuten DC (Direct Current) har ikke pulser så vidt jeg vet, men AC har pulser, eller roter jeg noe forferdelig her? Jeg har selv opplevd å fått 440VAC gjennom kroppen, men ettersom strømmen var lav (igjen ampere) overlevde jeg. Til slutt, det derre med millioner av volt pga lynnedslag, det har jeg hatt, og fy det luktet mye og smalt noe inn i helv.... Endret 26. september 2013 av Chavalito Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. september 2013 Rapporter Del Skrevet 27. september 2013 (endret) 1. En DC-DC Converter er en forkortelse til Direct current to direct current converter. Den vil ikke kunne redusere spenningen uten strøm, da den avhenger av å lade opp minst en kondensator og spole og uten strøm vil du ikke klare dette. En transformator kan kun operere med AC-AC, og hele prinsippet til en transformator er at en varierende strøm vil indusere et magnetfelt som igjen induserer en spenning i sekundærspolen. Altså må du ha strøm. I første innlegg så trodde du jeg mente at HKet hentet 1.3v (f.eks) fra en slik rail fra PSUen. I neste innlegg så prøvde jeg å poengtere at den reduserer spenningen fra 12V til 1.3V på egenhånd. Det blir kverulering om du skal ta meg på at jeg skrev at hovedkortet ikke henter 1.3V fra PSUen, men har sin egen strømforsyningskrets som leverer 1.3V og som takler langt høyere strømstyrke. Kanskje ikke mest elegante måten å si det på, men det er for å være tydelig på hva jeg mente. Og ja, det er fortsatt en VRM, men hensikten er å kunne levere en svært høy strøm (og trenger strøm for å redusere spenningen) så ser egentlig ikke problemet her. :-) Og en slik switchende DC til DC konverter vil gi forholdsvis rette 12V firkantpulser før det filtreres av påfølgende kondensator og spolefilterene. :-) Uansett, kjernen i av saken var som du skrev: "Hovedkortet reduserer spenningen fra 12v til 1,3v, hvor i svarte har du det fra???" Og det har vi oppklart ved at hovedkortet gjør via DC til DC konvertereren. Resten er bare pirk på hvordan jeg prøvde å forklare det. :-) Endret 27. september 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. september 2013 Rapporter Del Skrevet 27. september 2013 Jeg vet i det minste en ting, man (jeg altså) skal aldri poste noe etter å ha inntatt 3 - 4 konjakk for mye. Blir bare rot. Og så medfører det bare en helv.... skallebank dagen derpå. Kveruleringen kom nok fra konjakken og ikke fra hodet, tenker jeg. Men dette dreide seg vel egentlig om OC av CPU pga lav fps, noe jeg ikke har hatt noe særlig hell med, kan nok skyldes at det er en i7-3820 som er låst. Men skal dog være mulig å klokke den litt den også. Som du sier: "På CPU-siden så kan spenningen OG strømmen/TEMPen ta livet av den." Det har jeg ikke opplevd enda, men prøvde å øke spenningen litt, men hovedkortet fikk hikke og nektet å starte. Skulle nok ha kjøpt en 3930K og ikke 3820 CPU. Lurer på om det har noe for seg å kjøpe i7-4930K for den saks skyld. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. september 2013 Rapporter Del Skrevet 27. september 2013 Jeg vet i det minste en ting, man (jeg altså) skal aldri poste noe etter å ha inntatt 3 - 4 konjakk for mye. Blir bare rot. Og så medfører det bare en helv.... skallebank dagen derpå. Kveruleringen kom nok fra konjakken og ikke fra hodet, tenker jeg. Men dette dreide seg vel egentlig om OC av CPU pga lav fps, noe jeg ikke har hatt noe særlig hell med, kan nok skyldes at det er en i7-3820 som er låst. Men skal dog være mulig å klokke den litt den også. Som du sier: "På CPU-siden så kan spenningen OG strømmen/TEMPen ta livet av den." Det har jeg ikke opplevd enda, men prøvde å øke spenningen litt, men hovedkortet fikk hikke og nektet å starte. Skulle nok ha kjøpt en 3930K og ikke 3820 CPU. Lurer på om det har noe for seg å kjøpe i7-4930K for den saks skyld. Haha, ok, da så. ^^ Ja, jeg har sittet litt på gjerdet og klarer ikke helt bestemme meg for om jeg skal skaffe meg en 3930k eller 4930k i disse dager. :S Det eneste som har noe å si er egentlig ytelsen i godt overklokket modus for min del. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. september 2013 Rapporter Del Skrevet 27. september 2013 Hmmm, leste en review av 4930K på HardwareCanucks, og de kom "kun" opp i 4,65 GHz og over det nektet HK å starte. De mener faktisk at 3930K overklokker bedre enn 4930K. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. september 2013 Rapporter Del Skrevet 27. september 2013 Ja, jeg har fått med meg på et par reviews at de fleste stopper på rundt 4,5-4,7GHz, og kun noe fåtall har publisert over dette. Derimot så har jeg sett på verdensrekordlista så er det flere som har fått både 5,2GHz og 5,4 GHz på f.eks en fasekjøler. Så spørsmålet er egentlig hvor heldig du må være, og hvor god kjøling du må ha. Og selv om 3930K ser ut til å klokke bedre, så har jo også 4930K en liten fordel med å yte noe bedre pr klokkesyklus. Så det ville vært spennende om man tok noen "gjennomsnitlige" 4930K og 3930K og satte de opp mot hverandre på maks klokk. At det er lite lønnsomt å oppgradere fra 3930k til 4930k har jeg forstått, men når man uansett MÅ oppgradere, hvem yter best? :S Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 27. september 2013 Rapporter Del Skrevet 27. september 2013 Ja, jeg har fått med meg på et par reviews at de fleste stopper på rundt 4,5-4,7GHz, og kun noe fåtall har publisert over dette. Derimot så har jeg sett på verdensrekordlista så er det flere som har fått både 5,2GHz og 5,4 GHz på f.eks en fasekjøler. Så spørsmålet er egentlig hvor heldig du må være, og hvor god kjøling du må ha. Og selv om 3930K ser ut til å klokke bedre, så har jo også 4930K en liten fordel med å yte noe bedre pr klokkesyklus. Så det ville vært spennende om man tok noen "gjennomsnitlige" 4930K og 3930K og satte de opp mot hverandre på maks klokk. At det er lite lønnsomt å oppgradere fra 3930k til 4930k har jeg forstått, men når man uansett MÅ oppgradere, hvem yter best? :S La meg si det slik, forskjellen er minimal mellom dem. Tviler sterkt på at man kan merke det annet i syntetiske tester, og at epeen blir bitte litt mindre Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. september 2013 Rapporter Del Skrevet 27. september 2013 Tje, mulig det, men da jeg har lyst til å hive ut 3820, så kan jeg likså godt hoppe på i7-4930K. Prisforskjellen er jo minimal mellom 3930K og 4930K. Lenke til kommentar
HELTLOST-W Skrevet 28. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. september 2013 Prøvde å lese det dere har diskutert... Må si jeg blir forvirret.. Men jeg sendte hovedkortet inn til MPX.. Så vis dem sender det tilbake.. så kjøper jeg meg http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=782065 å 4770k.. Men jeg ble fortalt at hovedkort kan ha noe med ytelsen på 690 siden det er så kraftig grafikk kort? Stemmer dette? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 28. september 2013 Rapporter Del Skrevet 28. september 2013 Beklager å måtte si det, men trådstarter lever opp til navnet sitt ^^ Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 28. september 2013 Rapporter Del Skrevet 28. september 2013 What?? Tydelig at de ikke har peiling i det hele tatt om hva de snakker om. Selv et 690 vil ikke makse et PCIe x16 spor, det vil ha 16GB/s i en retning og 32 GB/s i begge retninger. Hvis jeg ikke tar feil så har 690 ca 6 GB/s så det HK du linker til, vil funke konge. Beklager å måtte si det, men trådstarter lever opp til navnet sitt ^^ Nizzen, vær litt snill da. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 28. september 2013 Rapporter Del Skrevet 28. september 2013 Leser du ikke hva vi skriver? Hva er poenget med at vi tar oss tid til å prøve og forklare deg ting når du bare gjør det stikk motsatte av hva vi sier? Lenke til kommentar
dbass Skrevet 29. september 2013 Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Men nå har det seg sånn at jeg ikke skjønner den overclockinga helt.. fordi jeg har en H100? Men må jeg justere den elns? altså jeg har trykket på sånn at den står på hakk 2. som skal være for maskimal kjøling? Holder det? Det eneste en H100i er å kjøle bedre. Du får ikke nødvendigvis raskere maskin bare fordi prosessoren er kaldere. (med mindre prosessoren var så varm at den klokket seg ned med originalkjøler.) Men det positive ved å ha en kraftig kjøling er 2 ting; - I mange tilfeller vil støynivået være svakere, altså maskinen vil være mer stille. - Det gir et større rom for å overklokke CPU, fordi det skal mer til for å treffe overheat. Vi snakker om at det er ingen grunn til å kjøpe ny prosessor, av det grunnlaget av at de nye prosessorene er ikke fokusert på å være raskere, men å trekke mindre effekt. For at dem skal bli raskere, så er man nødt til å overklokke dem. Overklokking gjøres som regel i BIOS. Det finnes mange guides på nettet, og det er et raskt google-søk ved søkeord "2700k overclock" Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 29. september 2013 Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Det eneste en H100i er å kjøle bedre. Du får ikke nødvendigvis raskere maskin bare fordi prosessoren er kaldere. (med mindre prosessoren var så varm at den klokket seg ned med originalkjøler.) Men det positive ved å ha en kraftig kjøling er 2 ting; - I mange tilfeller vil støynivået være svakere, altså maskinen vil være mer stille. - Det gir et større rom for å overklokke CPU, fordi det skal mer til for å treffe overheat. Vi snakker om at det er ingen grunn til å kjøpe ny prosessor, av det grunnlaget av at de nye prosessorene er ikke fokusert på å være raskere, men å trekke mindre effekt. For at dem skal bli raskere, så er man nødt til å overklokke dem. Overklokking gjøres som regel i BIOS. Det finnes mange guides på nettet, og det er et raskt google-søk ved søkeord "2700k overclock" Helt korrekt, men vil bare påpeke at de nye CPUene ikke er raskere enn sandy/ivybridge hvis de også er overklokket. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. september 2013 Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Jo det er de Dog ikkje mere enn de 3-10% som kommer hver generasjon. Haswell får enda noen % bedre ytelse enn ivy, siden haswell takler høyere minnehastigheter også. Dog dette krever at man faktisk har slike minnebrikker. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 29. september 2013 Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Og da har du regnet med at de ikke er like bra/mye værre å overklokke? Vet at clock for clock er de bedre, men vil ikke det gå opp i opp med tanke på at de ikke overklokker like langt? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. september 2013 Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Og da har du regnet med at de ikke er like bra/mye værre å overklokke? Vet at clock for clock er de bedre, men vil ikke det gå opp i opp med tanke på at de ikke overklokker like langt? Har 3770k @ 5 og 4770k @ 4,8. 4770k klarer lett 3000mhz + på minnet og 3770k Stopper brått på 2666mhz. Haswellsystemet yter litt bedre. Særlig i bf3 pga minnet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå