Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

GTX 690 Lav FPS

HELTLOST-W

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, tja, det er litt vanskelig å avgjøre. Ettersom PSU og HK "kommuniserer" sammen om når systemet skal slå seg på/av.

Det kan faktisk være så banalt som en defekt AV/PÅ knapp på kabinettet.

PSU og knappen kan man jo alltids teste manuelt for at den skrur seg på ved korrekt kommando.

Lenke til kommentar

Hadde samme problem selv for et par år siden. PC'en slo seg plutselig av og nektet å starte med mindre jeg ventet en stund. Oppførte seg slik en stund helt til jeg fant ut at det var viften på kjøleren til PSU'en som hadde falt av. Limte den på igjen med lynlim, og PSU'en surrer og går den dag i dag i madamen sin PC.

Kan også være høy temperatur på CPU som gjør at PC'en slår seg av. Er ikke bare feil på hovedkort som forårsaker slikt.

Lenke til kommentar

ja, han har en 4770K og det var med AA og jeg hadde på AA å alt på ultra.. vi var på TeamSpeak når vi målte og sto ved siden av hverandre in game... Så jeg skjønner egentlig ingen ting.. blir bare frustrert når jeg har brukt så mye på ett grafikk kort som nesten ikke klarer bf3 på Ultra. Lurer på Hvordan det skal gå med BF4 da...

Nå skal jeg si deg noe min venn. Han kompisen din er en typisk oppmerksomhetsfreak som sier han har fps verdier han ikke har. Har hatt en rekke kompiser tidligere som påstod at de maxet alle spill med skjermkort som så vidt klarte å kjøre bf3 i det hele tatt. Selvsagt er dette tull, og jeg tviler på at det han sier er sant.

Som jeg nevnte tidligere må du sjekke hvor mye cpu'en din jobber samtidig som skjermkortet ditt, og du må sjekke hvor mye begge skjermkortkjernene dine jobber i forhold til hverandre. Oppgi deretter verdiene til oss, så blir det lettere å avgjøre hva som stopper deg fra å få "200" fps som kompisen din mener han har fått i bf3(noe han selvsagt ikke har hatt).

Med alt på Ultra inkludert AA på online 64 player maps, så ligger jeg på mellom 45 og 65 fps med mitt 680 kort. Om du klarer mellom 60 og 100 fps så yter du så mye som jeg ville gjort med enda et 680 kort.

Cpu'en min (i7 2600K) jobber på 70-80% når skjermkortet mitt jobber på 99%, og de tallene viser at om jeg hadde hatt enda et kort, så ville cpu'en holdt fps verdiene mine igjen til mellom 60 og 100fps, akkurat det som du får!

Etter du byttet det første skjermkortet ditt ut, burde du ha forstått at det ikke lenger var kortet det var feil med. Refererer da til at du sa du byttet skjermkort 3 ganger.

Konklusjonen er at kortet ditt fungerer som det skal, og at du ikke har noen unormale fps verdier ut og går. Noen pc componenter kan klare noen få fps verdier mer enn andre, men det kommer helt ann på komponenten. Kompisen din prater bullshit, eller har andre spesifikasjoner ingame enn deg. Om dere begge kjører Ultra på alt og 4xmsaa samt 16x AF, så skal dere yte omtrent likt. Oppi 200 fps tror jeg ikke en døyt på at noen har hatt med dine spesifikasjoner.

Men sjekk hvor mange % skjermkort og prossessor jobber i bf3 Ultra, så skal vi se på det ;)

Endret av NinjaChrister
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå skal jeg si deg noe min venn. Han kompisen din er en typisk oppmerksomhetsfreak som sier han har fps verdier han ikke har. Har hatt en rekke kompiser tidligere som påstod at de maxet alle spill med skjermkort som så vidt klarte å kjøre bf3 i det hele tatt. Selvsagt er dette tull, og jeg tviler på at det han sier er sant.

Som jeg nevnte tidligere må du sjekke hvor mye cpu'en din jobber samtidig som skjermkortet ditt, og du må sjekke hvor mye begge skjermkortkjernene dine jobber i forhold til hverandre. Oppgi deretter verdiene til oss, så blir det lettere å avgjøre hva som stopper deg fra å få "200" fps som kompisen din mener han har fått i bf3(noe han selvsagt ikke har hatt).

Med alt på Ultra inkludert AA på online 64 player maps, så ligger jeg på mellom 45 og 65 fps med mitt 680 kort. Om du klarer mellom 60 og 100 fps så yter du så mye som jeg ville gjort med enda et 680 kort.

Cpu'en min (i7 2600K) jobber på 70-80% når skjermkortet mitt jobber på 99%, og de tallene viser at om jeg hadde hatt enda et kort, så ville cpu'en holdt fps verdiene mine igjen til mellom 60 og 100fps, akkurat det som du får!

Etter du byttet det første skjermkortet ditt ut, burde du ha forstått at det ikke lenger var kortet det var feil med. Refererer da til at du sa du byttet skjermkort 3 ganger.

Konklusjonen er at kortet ditt fungerer som det skal, og at du ikke har noen unormale fps verdier ut og går. Noen pc componenter kan klare noen få fps verdier mer enn andre, men det kommer helt ann på komponenten. Kompisen din prater bullshit, eller har andre spesifikasjoner ingame enn deg. Om dere begge kjører Ultra på alt og 4xmsaa samt 16x AF, så skal dere yte omtrent likt. Oppi 200 fps tror jeg ikke en døyt på at noen har hatt med dine spesifikasjoner.

Men sjekk hvor mange % skjermkort og prossessor jobber i bf3 Ultra, så skal vi se på det ;)

Men jeg kommer under 60 fps på Operation metro.. Det skal ikke være muligt.. Blir så irritert...

Lenke til kommentar

Men jeg kommer under 60 fps på Operation metro.. Det skal ikke være muligt.. Blir så irritert...

Ta å les hva jeg skriver. Du nevnte tidligere at du kunne litt om pc, men du klarer tydeligvis ikke engang å sjekke hvor mye cpu og gpu jobber i spill, så hvordan kan du påstå at det ikke skal være mulig at du faller under 60 fps?

Følg de tipsene jeg skrev, og sjekk hvor mange & cpu og gpu jobber i spill. Om du ikke gjør det kan du ikke vite hvorfor du ikke får den fps'en du mener du burde ha.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det veldig mulig. Hvis du ikke har overklokket cpuen din så er det ekstremt mulig.

aha, da har jeg bare missforstått litt da.. Trodde ikke de endringene der hadde noe å si siden jeg spurte dere om jeg burde gå opp til en 4770K. Men da sa dere at det ikke var vits siden det var bare 10 % økning. :) Sorry

Lenke til kommentar

Ta å les hva jeg skriver. Du nevnte tidligere at du kunne litt om pc, men du klarer tydeligvis ikke engang å sjekke hvor mye cpu og gpu jobber i spill, så hvordan kan du påstå at det ikke skal være mulig at du faller under 60 fps?

Følg de tipsene jeg skrev, og sjekk hvor mange & cpu og gpu jobber i spill. Om du ikke gjør det kan du ikke vite hvorfor du ikke får den fps'en du mener du burde ha.

Nei, har ikke fått sjekket det fordi jeg ikke fant noen programmer som gjorde det uten at det kostet penger? :p Så vis du har et program elns så vær snill å send link... :)

Takk!

Lenke til kommentar

aha, da har jeg bare missforstått litt da.. Trodde ikke de endringene der hadde noe å si siden jeg spurte dere om jeg burde gå opp til en 4770K. Men da sa dere at det ikke var vits siden det var bare 10 % økning. :) Sorry

Nei, forskjellen mellom sandybridge og haswell er marginale. Spesielt da haswell overklokker dårligere enn sandybridge, så går vinninga opp i spinninga.

Men, si du overklokker CPUen din fra 3.2ghz til 4.7 ghz, da har du fått en ytelsesøkning på 47%. Da begynner vi å snakke om ting som lønner seg.

Lenke til kommentar

Overklokking går ut på å gi inn i bios, endre multiplayer på cpu, øke cpu vcore hvis det blir ustabilt, stressteste, passe på temps osv.

Når man har lært seg det så er det ganske enkelt, men les masse på forhånd. Gjort feil så kan man lett ødelegge cpuen og hovedkortet.

Men overklokking er det eneste realistiske valget for deg om du vil ha mere cpukraft.

Lenke til kommentar

Overklokking går ut på å gi inn i bios, endre multiplayer på cpu, øke cpu vcore hvis det blir ustabilt, stressteste, passe på temps osv.

Når man har lært seg det så er det ganske enkelt, men les masse på forhånd. Gjort feil så kan man lett ødelegge cpuen og hovedkortet.

Men overklokking er det eneste realistiske valget for deg om du vil ha mere cpukraft.

Det er faktisk vanskelig å ødelegge hk og cpu ved overklokking på luft og vann.

Lenke til kommentar

Det er bare å sette vcore til 1.7v, så er mye gjort :-P

Men hvis man vet hva man driver med, så er det ganske vanskelig ja.

Lykke til å ødelegge hovedkortet slik. cpuer tåler overraskende mye. Ofte når man satter Alt for høy volt på cpu med dårlig kjøling er at det blir autmatisk shutdown pga for høy varme. Gar dog vært med å drept cpuer, men da med 1,9v+ og ln2 kjøling. Drepte en 990x på TG for 3 år siden. Heldigvis fikk vi ny cpu dagen etterpå. Hovedkortet var et gigabyte x58 ud 7 oc og ble benchet med i 2 dager av ca 7 timer. Hovedkortet fungerer fint den dag i dag. Dog med en xeon 6 core cpu og h100 kjøler.

Lenke til kommentar

Ja, det skal godt gjøres å ødelegge HKet med for høy volt.

Dette fordi hovedkortet sin oppgave er å senke spenningen fra 12V og ned til ca 1.3V (eller hva man nå velger), og jo høyere spenning, jo mindre trenger HKet å transformere ned. Du kan se på det som en sluse som bare trenger å åpne seg mer og mer, og vil ikke stoppe før du går så høyt som 12V. Kretsene er også tykke, lite lekkasjestrøm, og de er dimensjonert for å takle flere titals volt.

Selvsagt, det betyr ikke at det er uproblematisk, for som regel så øker strømmen proposjonalt med spenningen, og den økte strømmen vil føre til en liten økning i spenningsfall over diodene, som igjen øker temperaturen litt, som til syvende og sist kan ta livet av MOSFETene i ekstreme situasjoner.

CPUen derimot kan du se på som en vanlig motstand, hvor en dobling av spenning i følge Ohms lov vil føre til en firedobling av effekt. (P = R^2) I tillegg til kompliserte og ekstremt tynne kretser hvor det oppstår lekkasje av strømmen som igjen fører til ENDA høyere strømforbruk. Av den grunn så vil varmen komme ut av kontroll i en CPU, selv med en "liten" spenningsøkning på 0,4V. For ikke å snakke om disse tynne og skjøre banene lett kan slå over pga for høy spenning.

Hovedkortet sin strømstyringskrets må fysisk sett kunne takle 12V (da den sender korte 12V pulser for å lage Vcore spenningen), og banene kan også lages store, da transistorene som switcher strømmen er flere millimeter store, og relativt sett så er det masse plass. I CPUen så pakkes alt ekstremt tett, og transistorene som switcher strømmen er bare noen titals nanometer store. Det burde ikke være noen tvil om hvilke kretser som er mest sårbare for endringer som OC står for.

Og det var grunnen til at en økning i Vcore ikke er så særlig problematisk for hovedkortet. Så fremt kjølinga er god nok, eller hovedkortet er laget for tunge laster/OC.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mere på at øking i vcore betyr økt effekt, som kan ta livet av mosfets/vrms i løpet av ett pr mnd hvis man er helt tulling når man overklokker.

Stort sett så klarer de aller fleste å gjøre det riktig, og det er ikke vanskelig heller, men jeg sier at man kan gjøre det feil, så folk leser før de prøver.

Vi vil vel helst ha færrest mulig folk som overklokker med spenningen satt til auto, eller? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...